Alu bouten in remmen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
balphydus
Mountainbiker

Post by balphydus »

Vriend van mij rijd met alu bouten in de remklauwen en zit zelfs met een 180 schijf vooraan. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Wel goed invetten en niet te hard aantrekken.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Vriend van mij rijd met alu bouten in de remklauwen en zit zelfs met een 180 schijf vooraan. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Wel goed invetten en niet te hard aantrekken.
Ik wil best een lichte fiets maar dit snap ik echt niet! je riskeert een zwaar ongeval voor een paar gram en nog erger andere personen rijden er misschien op een wedstrijd achter.

Maar vraag is vooral waarom? titanium is net zo sterk als staal en zoveel zwaarder is dat niet. gooi dan een slok water uit je bidon als je echt denkt dat een paar gram verschil maak
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

titanium is net zo sterk als staal
niet echt hoor, maar toch sterker dan alu.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Quote:

Volgens diverse fabrikanten is titanium net zo sterk als 8.8 staal, sterker nog de treksterkte van tita is ietsje hoger, de rekgrens is ietsje minder, Alu zit ongever op de helft van beide.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

treksterkte en rekgrens zijn niet de enige factoren he.. Ik zal't thuis eens juist nakijken, er zijn idd wel eigenschappen waarop het veel beter scoort, oa ook vermoeiing.
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

wasbeer2006 wrote:
Quote:

Volgens diverse fabrikanten is titanium net zo sterk als 8.8 staal, sterker nog de treksterkte van tita is ietsje hoger, de rekgrens is ietsje minder, Alu zit ongever op de helft van beide.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo
probeer eens afschuiven, dat zal toch tegen vallen hoor.
wasbeer2006
Mountainbiker

Post by wasbeer2006 »

treksterkte en rekgrens zijn niet de enige factoren he.. Ik zal't thuis eens juist nakijken, er zijn idd wel eigenschappen waarop het veel beter scoort, oa ook vermoeiing.
Doe dat eens is wel intressant!
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Los van cijfertjes uit da computer, titanium is niet zo'n wondermateriaal voor vijsjes als velen denken.

Met vijsjes ben je aan afmetingen gebonden, met framebuizen (diameter) niet, dat is ook de reden waarom titanium trap- en pedaalaasen breken en stalen niet.....zo gemakkelijk.

Voor een frame is titanium een wondermateriaal (afhankelijk hoe je het bekijkt, want uit carbon zou je hetzelfde kunnen maken en lichter), maar voor boutjes en andere componenten is het een compromis.

Sterk is erg relatief, blauwe hardsteen is erg sterk, maar laat er dezelfde steen op vallen en 't is kapot.....als ge begrijpt wat ik wil zeggen....
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Titanium torx schijfremboutjes zijn snel kapot gedraaid...
Post Reply