ge moet die zaken eens goed opvolgen en kijken tegen welke prijs ze vertrekken. Het heeft int begin nog vrij goed gegaan en goedkoop, maar tegenwoordig. Ik denk dat er veel "nebraskes" zijn die klagen over de minpunten echter hun krom bieden op ebay, niet TE persoonlijk nemen he je bent een goed vb nml.
Ik weet van iemand die de zijne in oostenrijk (of wast zwitserland) besteld NIEUW aan 600eur, maar je moet dan nog de montage rekenen. Maar we beginnen weer he, de instapkost is groot maar DURF op lange termijn denken
Nieuwe Rohloff-naaf voorjaar 2007
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
mannen jullie maken een kleine fout, 14 versnellingen zijn 13 stappen van telkens 13.6%, die moet je niet optellen bij elkaar maar vermenigvuldigen met elkaar, allez mits wat afrondingen :Tjorque wrote:Kan iemand mij eens uitleggen hoe dat je die stappen percentages berekent? en hoe je dan aan een totaalbereik van 580% komt?Wowtre wrote: 10% hogere gear-ratio vogens mijn berekening komt het nieuwe bereik neer op een ratio van 14.5% en dat is slechts 7% meer dan de huidige 13.6% ik weet niet of je dat echt zal merken
want als ik 13,6% x 14 doe dan kom ik op iets uit dat eerder op nen nexus lijkt![]()
![]()
ik had die 10% verschil berekend door gewoon het verschil van 526% en 580% te pakken :)
tussen 2 versnellingen: 13.6% of 0.136 extra dus van 1 => 1.136
van 1-14 heb je dus 13 tussenstappen dus 1.136 ** 13 = 5.26 of 526%
met de nieuwe 14.5% dus 1.145 ** 13 = 5.8 of 580%
hogere ratio: hangt af hoe je het bekijkt
11% meer bereik: 524 + 11% = 524 * 1.11 = 581
7% grotere procentuele ratio: 13.6 + 7% = 13.6 * 1.07 = 14.5%
0.8% hogere effectieve ratio 1.136 + 0.8% = 1.136 * 1.008 = 1.145
0.8% * 13 is dan weer 11%
dus ik vermoed dat je moet zeggen 0.8% hogere stappen (ratio verschil) of 11% meer bereik
haha, gelukkig heb ik een dochter in het middelbaar
bij shimano varieert het blijkbaar van 6.2% tot 16.7% dus die 14.5% zal best meevallen zeker maar ik had dus liever 16 versnelling gehad met misschien een iets kleinere ratio 1.13 ** 15 = 6.24, even die mannen contacteren of ze het zo niet zouden aanpakken
btw: Phille graag on topic, het gaat hier over de nieuwe, probeer hier niet jou oude rommel te verlappen
- nebraz
- Mountainbiker
Waar haal jij dat eigenlijk allemaal vandaan? Werd er een glazen bol bij uw rohloff geleverd misschien?phille wrote:ge moet die zaken eens goed opvolgen en kijken tegen welke prijs ze vertrekken. Het heeft int begin nog vrij goed gegaan en goedkoop, maar tegenwoordig. Ik denk dat er veel "nebraskes" zijn die klagen over de minpunten echter hun krom bieden op ebay, niet TE persoonlijk nemen he je bent een goed vb nml.
- nebraz
- Mountainbiker
Inderdaad maar dit wil nog helemaal niet zeggen dat ik er een rohloff op wil. Ik zeg er daarom bij dat ik dit alles nog eens zal afwegen als het zo ver is.
Als het product goed is zullen er vele zijn die dit nieuwe speeltje willen nadat ze hun oude(*) afgedankt hebben die al dan niet al iets zal hebben opgebracht.
(*) Er zullen er vele zijn die geen 80.000km zullen hebben binnen die 2jaar en toch zullen overschakelen. Daar heb je geen glazen bol voor nodig.
En Phille mijn reactie op uw post over mijn ebay-biedingen. Waar haal je dat vandaan? Ik ben zelfs niet geregistreerd op ebay. Laat staan dat ik via deze weg iets zou aanschaffen.
Als het product goed is zullen er vele zijn die dit nieuwe speeltje willen nadat ze hun oude(*) afgedankt hebben die al dan niet al iets zal hebben opgebracht.
(*) Er zullen er vele zijn die geen 80.000km zullen hebben binnen die 2jaar en toch zullen overschakelen. Daar heb je geen glazen bol voor nodig.
En Phille mijn reactie op uw post over mijn ebay-biedingen. Waar haal je dat vandaan? Ik ben zelfs niet geregistreerd op ebay. Laat staan dat ik via deze weg iets zou aanschaffen.
Danku,Wowtre wrote: mannen jullie maken een kleine fout, 14 versnellingen zijn 13 stappen van telkens 13.6%, die moet je niet optellen bij elkaar maar vermenigvuldigen met elkaar, allez mits wat afrondingen :
tussen 2 versnellingen: 13.6% of 0.136 extra dus van 1 => 1.136
van 1-14 heb je dus 13 tussenstappen dus 1.136 ** 13 = 5.26 of 526%
met de nieuwe 14.5% dus 1.145 ** 13 = 5.8 of 580%
hogere ratio: hangt af hoe je het bekijkt
11% meer bereik: 524 + 11% = 524 * 1.11 = 581
7% grotere procentuele ratio: 13.6 + 7% = 13.6 * 1.07 = 14.5%
0.8% hogere effectieve ratio 1.136 + 0.8% = 1.136 * 1.008 = 1.145
0.8% * 13 is dan weer 11%
dus ik vermoed dat je moet zeggen 0.8% hogere stappen (ratio verschil) of 11% meer bereik
haha, gelukkig heb ik een dochter in het middelbaar
bij shimano varieert het blijkbaar van 6.2% tot 16.7% dus die 14.5% zal best meevallen zeker maar ik had dus liever 16 versnelling gehad met misschien een iets kleinere ratio 1.13 ** 15 = 6.24, even die mannen contacteren of ze het zo niet zouden aanpakken
btw: Phille graag on topic, het gaat hier over de nieuwe, probeer hier niet jou oude rommel te verlappen![]()
![]()
Die 10% die ik berekende (tussen 526% en 580%) is dus niet echt correct over te zetten op de versnellingsstappen...
voor mij mogen de stappen tussen de versnellingen +- 9 a 10% zijn das voor wat ik het meest van de rohloff verwacht ideaal... :)
wie weet wordt het ooit nog wel zo dat je de overbrengingsverhoudingen zelf kan kiezen :)
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
10% is aan de lage kant, in onderstaand tabelleke zie je een vergelijking met een cassette en dan zie je dat 13.6% eigenlijk een goede keuze is. Aan de andere kant is dat niet echt een standaard 3*9 meer, ik dacht dat het grootste "standaard" bereik tegenwoordig 22/34-44/11 is en dan zijn de ratio's weer lichtjes andersTjorque wrote: voor mij mogen de stappen tussen de versnellingen +- 9 a 10% zijn das voor wat ik het meest van de rohloff verwacht ideaal... :)
wie weet wordt het ooit nog wel zo dat je de overbrengingsverhoudingen zelf kan kiezen :)

als je het wil narekenen, meer info is te vinden op de documentation pagina vand de Rohloff site in de general info pdf
Mensen met verstand zijn dun gezaaid héTjorque wrote:klopt,
maar voor mij is het meer weggebruik dan offroad... (hoewel de noorderlaan in antwerpen ook wel iets van offroad heeft![]()
)
vandaar kleinere stapjes :)
[eigenlijk zit ik hier op 't MTB-forum voor een groot stuk om dat ik geen betere plek weet om over de rohloff te praten![]()
![]()
![]()
]