een helm is altijd veiliger..... mocht ik 8 jaar terug geen ophebben tijdens een wedstrijd (gelukkig verplicht) dan zat ik hier nu niet meer.... zware val, kop tegen een rots, helm in 3 stukken, enz..
die schrijver heeft een slag van de molen gehad denk ik.
ik kan me voorstellen dat je op training geen draagt. het ziet er belachelijk uit,
als het warm is dan lijkt het of ze een ei aan het bakken zijn, en dit is wel niet zo gezond voor uw hersenen (reeds bewezen)
er is veel research om dit op te lossen. probleem is het piepschuim dat ze gebruiken de hitte vasthoud, en bij bv wedstrijd en transparatie kan de warmte niet weg.
eerlijk gezegd draag ik nooit een op training...nooit gedaan.
al raad ik het de mensen wel aan...toch zeker in de ardennen.
Helm dragen gevaarlijker dan geen helm dragen
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
-
robbex lugano
- Mountainbiker
Post by robbex lugano »
Draag hem zelf nooit ofte nimmer behalve tijdens wedstrijdje en peletonrijden, doe elk jaar 15.000 km, en laatste valpartij dateert alweer van het eerste ritje met klikpedalen.
Alle respect voor helmdragers, maar ik stoor me telkens weer mateloos aan Het Opgeheven Vingertje als erover gediscussieerd wordt. "Stoemkop, dwazerik en Stoemerik" naar je hoofd gegooid krijgen is nefast voor m'n zelfbeeld. En nog iets: draagt er toevallig iemand van jullie een helm in de auto?
"Cycling is not even on the map for head injury fatalities. Despite the dire warnings of the past decade, cycling is less than one percent of the head injury fatality problem in the U.S. (Riding in cars is roughly 50% of it, yet nobody proposes car helmets!)"
uit conclusies van http://www.bicyclinglife.com/SafetySkil ... tyQuiz.htm
of ook nog http://www.cyclehelmets.org/index.html
Alle respect voor helmdragers, maar ik stoor me telkens weer mateloos aan Het Opgeheven Vingertje als erover gediscussieerd wordt. "Stoemkop, dwazerik en Stoemerik" naar je hoofd gegooid krijgen is nefast voor m'n zelfbeeld. En nog iets: draagt er toevallig iemand van jullie een helm in de auto?
"Cycling is not even on the map for head injury fatalities. Despite the dire warnings of the past decade, cycling is less than one percent of the head injury fatality problem in the U.S. (Riding in cars is roughly 50% of it, yet nobody proposes car helmets!)"
uit conclusies van http://www.bicyclinglife.com/SafetySkil ... tyQuiz.htm
of ook nog http://www.cyclehelmets.org/index.html
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
Aan de niet dragers,hopelijk moet je het nooit ondervinden,maar ik ben blij dat ik hem droeg
heb da al meermaals ondervonden... tzal wel een generatie probleem zijn denk ik :)
kvind het niks, zo ne pispot op uwe kop als je naar de winkel fietst :)
al is het zeker een veiligheid.
heb da al meermaals ondervonden... tzal wel een generatie probleem zijn denk ik :)
kvind het niks, zo ne pispot op uwe kop als je naar de winkel fietst :)
al is het zeker een veiligheid.
Ik draag steeds een muts ..... Heb ook de test is gedaan mij helm van 10 meter laten vallen er waren stukken uit... Mij muts van 10 meter en er was niets aan............... lololololol neeneen grapje.
Ik ga ook niet buiten zonder helm, rij ook met motorfiets en daar heeft de helm voor mij al een paar keer nut gehad. En tussen de fiets en moto is er geen verschil voor mij tegen 40 vallen doet allebei even zeer. Zeker als er dan nog eens bomen , stenen , wortels , auto's onderweg voorbij je hoofd komen.
ALTIJD EEN HELM DUS , Ik verplicht mij kinderen ook ( tegen hun zin natuurlijk he , is niet echt stoer een helm)
Ik ga ook niet buiten zonder helm, rij ook met motorfiets en daar heeft de helm voor mij al een paar keer nut gehad. En tussen de fiets en moto is er geen verschil voor mij tegen 40 vallen doet allebei even zeer. Zeker als er dan nog eens bomen , stenen , wortels , auto's onderweg voorbij je hoofd komen.
ALTIJD EEN HELM DUS , Ik verplicht mij kinderen ook ( tegen hun zin natuurlijk he , is niet echt stoer een helm)
-
marcusaurelius
- Mountainbiker
Post by marcusaurelius »
Om te beginnen gaat het hier over een serieuze studie die je in een context moet plaatsen van fietsen in het stadsverkeer. Dus zal het wel juist zijn, en moet je dat niet in vraag stellen. Er zijn veel andere zaken die je kunnen beschermen in het verkeer. Een ding weet ik zeker, als je je aan de verkeersregels houdt als fietser in het verkeer, rijden ze je binnen de kortste keren morsdood. Zo volg je beter de regelgeving van de hoge raad voor verkeersveiligdheid om minstens één meter van de rand van de weg te fietsen i.p.v. uiterst rechts, om je zichtbaarheid te verbeteren, automobilisten niet het idee te geven dat ze zomaar naast je elleboog kunnen door razen binnen de vijf cm, en om je in noodgevallen de nodige uitwijkruimte te geven. Met andere woorden, stel je assertief op als fietser in het verkeer, en men zal veel meer rekening met je houden. Ik denk dat ik recht van spreken heb in dit opzicht daar ik in dertig jaar recreatief en competitief fietsen (8000km per jaar, toch zes keer rond de wereld) geen enkele keer gevallen ben, m.u.v. die stomme val bij het opspringen van een hele hoge stoeprand in de laatste gordel, waarmee ik wil zeggen dat ik enig berekend risico toch niet schuw.nebraz M/29j. wrote:Zo'n karikaturaal artikel zal me zeker niet weerhouden om een helm te dragen.
Het gaat hem er volgens mij meer om zijn eigen ego op te krikken en in de belangstelling te komen dan de objectiviteit van wat hij schrijft.![]()
![]()
Of zijn argumentatie klopt laat ik hier in het midden maar als je de pro's en contra's tegen mekaar afweegt...
Dus als een studie dit uitwijst, neem het dan best ernstig i.p.v. weg te lachen.
-
Guest
Post by Guest »
Inderdaad. Net zoals die wetenschappelijke studie waarin word aangegeven dat het dragen van een autogordel gevaarlijk is en die waarin men beweert dat meeroken niet gevaarlijk is. Of gaan we het heben over de studie over het feit dat er nooit een genocide is geweest tijdens de 2e wereldoorlog. Ik bedoel maar, er is altijd wel een pro en contrastudie te vinden omtrent een onderwerp.
Per defenitie is het dragen van een helm wel degelijk bevordelijk voor je eigen veiligheid, ook in het stadsverkeer van vandaag. Vooral de opvallende kleuren kunnen bijdragen tot te zichtbaarheid van de fietser in het verkeer. En wat jij daar beweert inzake het zich wel of niet houden aan de verkeersregels, komaan zeg. In het gedeelte van het rijden langs de kant van de weg kan ik enigzins meegaan, maar omtrent het assertief rijden sla je de plank toch volledig mis. Hoe kun je je als zwakke weggebruiker assertief opstellen.
Net zoals bij het autorijden is het altijd opletten geblazen en rekening houden met de andere weggebruikers, op de situatie inspelen en indien nodig anticiperen. In een kansberekening zul je in het stadsverkeer mogelijk minder voordeel uit een helm halen wanneer je door een auto word geschept, maar bij een val ten gevolge van, of gewoon omdat er een hond voor je wiel loopt, ben je blij met je pot op de kop. Of doe jij liever aan kansberekening en gok je er liever op dat dit niet gebeurd, met je gezondheid als inzet. JE zegt zelf dat je nog nooit echt gevallen bent, hoe kun je dan oordelen of een helm wel of geen toegevoegde waarde heeft in het stadsverkeer.
Per defenitie is het dragen van een helm wel degelijk bevordelijk voor je eigen veiligheid, ook in het stadsverkeer van vandaag. Vooral de opvallende kleuren kunnen bijdragen tot te zichtbaarheid van de fietser in het verkeer. En wat jij daar beweert inzake het zich wel of niet houden aan de verkeersregels, komaan zeg. In het gedeelte van het rijden langs de kant van de weg kan ik enigzins meegaan, maar omtrent het assertief rijden sla je de plank toch volledig mis. Hoe kun je je als zwakke weggebruiker assertief opstellen.
Hoe kun je je als zwakke weggebruiker assertief opstellen ?
- Midden op de baan rijden, maar met dezelfde snelheid als de wagens
- Neem op een kruispunt nooit het fietspad maar ga de rijbaan op
- Bij een manoeuvre doe je een bewegend teken waarop je een reactie verwacht. Als je die verwachte reactie niet krijgt doe je het manoeuvre niet.
- Knipoogje of hand als bedankje
- Hard vloeken bij onnozelaars zodat ze het weten voor de volgende keer
En ik doe meerdere keren per week Meerbeke tot hartje Brussel Louizalaan....
En niet zo kappen op MarcusAurelius, er zijn nu éénmaal mensen die zeer weinig vallen (lees : mensen die hun fiets beheersen) en er zijn er bij die constant vallen (lees : mensen die hun fiets niet beheersen) en voor die laatste groep moet zeker de helm verplicht zijn.
- Midden op de baan rijden, maar met dezelfde snelheid als de wagens
- Neem op een kruispunt nooit het fietspad maar ga de rijbaan op
- Bij een manoeuvre doe je een bewegend teken waarop je een reactie verwacht. Als je die verwachte reactie niet krijgt doe je het manoeuvre niet.
- Knipoogje of hand als bedankje
- Hard vloeken bij onnozelaars zodat ze het weten voor de volgende keer
En ik doe meerdere keren per week Meerbeke tot hartje Brussel Louizalaan....
En niet zo kappen op MarcusAurelius, er zijn nu éénmaal mensen die zeer weinig vallen (lees : mensen die hun fiets beheersen) en er zijn er bij die constant vallen (lees : mensen die hun fiets niet beheersen) en voor die laatste groep moet zeker de helm verplicht zijn.