Awel, deze keer ben ik 1000% akkoord! Niemand kan gemiddeld boven zijn omslagpunt rijden. AMEN. Rijdt men boven dit gemeten punt, dan was de meting verkeerd, door bvb gte vermoeid aan de meteing begonnen. Wat wel kan is dat je een paar hartslagen hoger zit dan normaal tijdens wedstrijden met een hoge temperatuur/luchtvochtigheid. Wel een paar hé, geen 10.
Als je vaststelt dat je HF op bepaalde zware stroken minder hoog zit dan normaal, denk dan vooral niet dat je goed zit. Integendeel dit betekent dat je reeds te veel in het rood bent geweest en dat het einde nakend is. Op dit moment is je verzuringsdrempel naar beneden verschoven.
Een ander door mij waargenomen fenomeen is ook het bestuderen waard.
In een marathon liep ik de eerste 1O km aan 15km/u en HF 152, 10 slagen onder mijn drempel - de laatste 5 aan 13 km/u aan HF 163 - normaal op mijn drempel maar op dat moment waarschijnlijk een stuk er boven.
Er is dus niet alleen de drempel/verzuring die telt, met de duur vande inspanning komt er ook nog eens de energiehuishouding en algmeene vermoeidheid bij kijken.
Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- serge
- Mountainbiker
- Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Dat mijn overslagpols niet altijd hetzelfde is klopt.
Heb mij een paar jaar geleden ook laten testen om te beginnen met spinning, en toen kwam ik op een hartslag van 175.
Toen ik mij dit jaar liet testen was ik aan het trainen voor een marathon van 130km,
en toen kwam ik maar op 165.
Ik merk nu wel, als ik rij dat de overslagpols toch meer naar de 175 gaat.
Wat ik nog heb gemerkt is, dat toen ik aan het trainen was op het zelfde parcoer als de marathon bij de training mijn hartslag veel lager was.
Tijdens de traing had ik een gemid. van plus minus 145. en op de dag va n de marathon zelf was mijn gemid. bijna 170.
Misschien de zenuwen. :colors: :colors:
Heb mij een paar jaar geleden ook laten testen om te beginnen met spinning, en toen kwam ik op een hartslag van 175.
Toen ik mij dit jaar liet testen was ik aan het trainen voor een marathon van 130km,
en toen kwam ik maar op 165.
Ik merk nu wel, als ik rij dat de overslagpols toch meer naar de 175 gaat.
Wat ik nog heb gemerkt is, dat toen ik aan het trainen was op het zelfde parcoer als de marathon bij de training mijn hartslag veel lager was.
Tijdens de traing had ik een gemid. van plus minus 145. en op de dag va n de marathon zelf was mijn gemid. bijna 170.
Misschien de zenuwen. :colors: :colors:
- Pete Mudracer
- Mountainbiker
concrete vertaling
Post by Pete Mudracer »
Allemaal goed en wil. Ik weet dat 172 ongeveer mijn overslagpunt is, inderdaad al naargelang de omstandigheden. Als gewone recreant weet ik dan genoeg. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je gemiddeld rond dat punt zit. Uiteindelijk vliegt mijn hart bij een helling of een stevige modderstrook stevig naar boven. Maar hoe vertaal ik dat nu naar een training? Ik zou graag vlotter die tempoversnellingen aankunnen en vlugger recuperen van een helling of een moeilijk stuk. Het duurt gewoonweg te lang om mijn hartslag te laten dalen. Uiteraard een kwestie van training. Ik ben nu al een meer dan 4 uur aan het zoeken op de site, maar nergens vind ik een serieus antwoord. Hoe daarop te trainen? Intervaltraining, duurtraining, krachttraining... weet iemand een site of zo waar ik meer info kan uithalen. Ik zou graag een combinatie willen maken van toertochtjes op zondag en fitnesscentrum door de week.
Het is niet helemaal duidelijk wat je wil. Als het omslagpunt gekend is blijf je daar als recrant best onder, ja ook in die modderstroken en bergop. Dat stelt het probleem zich gewoon niet van een HF die niet wil zakken. Meer zelfs, als je zo snel mogelijk aan de finish wel geraken, dan is het de bedoeling dat hij niet zakt. Yes zo dich mogelijk bij en onder het omslagpunt. In de praktijk betekent dit niet in het rood gaan tegen wind, in de modder, bergop en als sterkeren je voorbijvlammen. Je zal voldoende bijkomende recuperatiezones krijgen in de bergaf en technische zones.
Maar je wilt beter en "wetenschappelijk" trainen?
Hoeveel trainingen en uren per week trek je voor uithoudingsport uit? Heb ik het goed begrepen dat je in het week-end een tocht plant, fitnesst in de week en misschien een bijkomende fietstraining?
Als je niet minstrens een 4-tal keer per week "traint" dan is het woord training niet op zijn plaats. ER moet een minimum aan oefensessies zijn om een trainingspakket te kunnen opstellen, bestaande uit de verschillende componenten, zoals LSD of DL1, extensieve training, interval en tocht_wedstrijd.
Als je maar een 2-tal keer per week fietst is het eenvoudiger/beter je bij het motto sportieve inspanning en niet in het rood gaan, te houden.
In het ander geval wil ik je wel bijkomende tips geven.
Hoeveel trainingen en uren per week trek je voor uithoudingsport uit? Heb ik het goed begrepen dat je in het week-end een tocht plant, fitnesst in de week en misschien een bijkomende fietstraining?
Als je niet minstrens een 4-tal keer per week "traint" dan is het woord training niet op zijn plaats. ER moet een minimum aan oefensessies zijn om een trainingspakket te kunnen opstellen, bestaande uit de verschillende componenten, zoals LSD of DL1, extensieve training, interval en tocht_wedstrijd.
Als je maar een 2-tal keer per week fietst is het eenvoudiger/beter je bij het motto sportieve inspanning en niet in het rood gaan, te houden.
-
Guest
Re: concrete vertaling
Post by Guest »
1. Als je in een testcentrum zoals Nottebohm je laat testen kijken ze ook naar je zwakke punten (in jouw geval blijkbaar dat je niet snel genoeg recupereert). Je krijgt er dan ook een aangepast schema voor om je zwakke punten te verbeteren.Pete Mudracer wrote:Allemaal goed en wil. Ik weet dat 172 ongeveer mijn overslagpunt is, inderdaad al naargelang de omstandigheden. Als gewone recreant weet ik dan genoeg. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je gemiddeld rond dat punt zit. Uiteindelijk vliegt mijn hart bij een helling of een stevige modderstrook stevig naar boven. Maar hoe vertaal ik dat nu naar een training? Ik zou graag vlotter die tempoversnellingen aankunnen en vlugger recuperen van een helling of een moeilijk stuk. Het duurt gewoonweg te lang om mijn hartslag te laten dalen. Uiteraard een kwestie van training. Ik ben nu al een meer dan 4 uur aan het zoeken op de site, maar nergens vind ik een serieus antwoord. Hoe daarop te trainen? Intervaltraining, duurtraining, krachttraining... weet iemand een site of zo waar ik meer info kan uithalen. Ik zou graag een combinatie willen maken van toertochtjes op zondag en fitnesscentrum door de week.
2. Je wil blijkbaar naar een fitnesscentrum gaan in de week. Een ietwat fitnesscentrum zal je ook eerst testen om je hartslaglimlieten te kennen. Dan kan je je doelstellingen opgeven. In functie hiervan zal de trainer eveneens voor jou een aangepast schema opmaken.
3. Maar als je dit wenst hou dan rekening met het volgende:
- Om met fitness iets te bereiken voor je algemene conditie is het toch nodig dat je drie maal per week traint. Iedere training zal bestaan uit een training van een primaire spiergroep en een training van een secundaire spiergroep (buikspieren vallen hier buiten, die train je appart of tussendoor). Je bent dan per training toch al vlug 45' tot 60' zoet. Ik spreek dan louter over krachttraining en nog niet eens over opwarming, cooldown of cardiotraining (wat jij eigenlijk meer nodig hebt want kracht in je benen heb je genoeg). Wil je louter cardio trainen dan kan je al beginnen met 2 sessies per week van 30' minstens en zo verder opbouwen.
- als je doelstelling eigenlijk is je fietsprestaties te verbeteren kan je dit met fitness alleen niet. Je dient dan een jaarplanning te volgen met daarin je doelstellingen. Je zal dan toch minstens (buiten je TT) 2 keer in de week moeten trainen op de weg en ideaal is 5 keer per week (TT inbegrepen).
Last edited by Guest on Mon 10 Nov 2003 19:14, edited 1 time in total.
-
Guest
Post by Guest »
Ja maar Pete will niet zomaar een TT gaan rijden hè. Hij wil, zoals ik, een paar maniakken kunnen volgen. IN Langdrop heb ik, om dit enigsinds te kunnen, 91' in het rood moeten gaan. En dit bevestigde mijn stelling op een ander topic. Het was 1' te veel. :Dviper wrote:Het is niet helemaal duidelijk wat je wil. Als het omslagpunt gekend is blijf je daar als recrant best onder, ja ook in die modderstroken en bergop. Dat stelt het probleem zich gewoon niet van een HF die niet wil zakken. Meer zelfs, als je zo snel mogelijk aan de finish wel geraken, dan is het de bedoeling dat hij niet zakt. Yes zo dich mogelijk bij en onder het omslagpunt. In de praktijk betekent dit niet in het rood gaan tegen wind, in de modder, bergop en als sterkeren je voorbijvlammen. Je zal voldoende bijkomende recuperatiezones krijgen in de bergaf en technische zones.
Ivo, wij gaan weer polemieken. Ik blijf er bij, niemand, ook jij niet, rijdt 90 minuten in het rood, gewoon niemand. Ik vertoef al jaren tussen duursporters, die serieus, goed begeleid trainen. Neen, geen enkele biker! ('t zal toeval zijn)
Iedere dag opnieuw lees ik hier op het forum: ik heb me laten testen, maar ... ik rij uren (beetje overdreven) in het rood. Is dit het jargon van bikers om te zeggen dat ze alles uit de kas hebben gereden. Dan zal ik dat gewoon moeten worden. Maar geloof me echt maar. Pantani reed niet de ganse klim van de Ventoux in het rood, Ulrich evenmin in de fameuze tijdrit in de tour en alle marathonkampioenen (duur vergelijkbaar met een tocht) evenmin. Dus jij, ik en al die anderen die dit hier beweren zeker niet.
Bij regelmatige inspanningen benader je de overslag eventueel als gemiddelde, maar zeker niet bij het mtbiken, daarvoor is de belasting veel te variërend.
Een bewijsje van Jan modaal (toevallig mijn echte naam). Mijn (loopoverslag) is 162. Mijn hoogste AVG-HF tijdens een tocht (Merelbeke -ne gemakkelijke ok) is 137 aan 24,4 km/u, zeker 20 onder mijn overslag.
Die 20 is wel een beetje veel, maar ik was nu eenmaal een afgetrainde hardloper (6d/week >4000km/j) die een beetje PK tekortkomt bij het biken.
Iedere dag opnieuw lees ik hier op het forum: ik heb me laten testen, maar ... ik rij uren (beetje overdreven) in het rood. Is dit het jargon van bikers om te zeggen dat ze alles uit de kas hebben gereden. Dan zal ik dat gewoon moeten worden. Maar geloof me echt maar. Pantani reed niet de ganse klim van de Ventoux in het rood, Ulrich evenmin in de fameuze tijdrit in de tour en alle marathonkampioenen (duur vergelijkbaar met een tocht) evenmin. Dus jij, ik en al die anderen die dit hier beweren zeker niet.
Bij regelmatige inspanningen benader je de overslag eventueel als gemiddelde, maar zeker niet bij het mtbiken, daarvoor is de belasting veel te variërend.
Een bewijsje van Jan modaal (toevallig mijn echte naam). Mijn (loopoverslag) is 162. Mijn hoogste AVG-HF tijdens een tocht (Merelbeke -ne gemakkelijke ok) is 137 aan 24,4 km/u, zeker 20 onder mijn overslag.
Die 20 is wel een beetje veel, maar ik was nu eenmaal een afgetrainde hardloper (6d/week >4000km/j) die een beetje PK tekortkomt bij het biken.
Ik heb me twee weken terug laten testen en m'n overslagpols werd toen bepaald op 173.
Iedere keer dat ik me laat testen zit mijn overslagpols tussen 170-175.
Mijn polar zijn bovenste limit staat steeds op 175. En ik zweer u, er is geen enkele chrono of raid waar ik niet meer dan 90 minuten boven die 'upper limit' heb gereden.
Een overslagpols kan idd dag op dag enkele slagen hoger of lager liggen, maar geen 10 slagen.
Iedere keer dat ik me laat testen zit mijn overslagpols tussen 170-175.
Mijn polar zijn bovenste limit staat steeds op 175. En ik zweer u, er is geen enkele chrono of raid waar ik niet meer dan 90 minuten boven die 'upper limit' heb gereden.
Een overslagpols kan idd dag op dag enkele slagen hoger of lager liggen, maar geen 10 slagen.
JFK, ik zal toch moeten bakzeil halen? Nog een laatste stuiptrekking. Meestal wordt de overslag bepaalt aan de hoogte van het lactaat. De standaard die wordt aangehouden is 4 mmol lactaat. Dit is correct, maar bij benadering. Er zijn variaties, genetisch bepaald maar ook door de aard van de training. Train je al jaren vaak in weerstand, wat bij mtb nogal veel voorkomt door de aard van de sport en doe je veel interval, dan is de kans dat je overslag boven die standaard 4mmol ligt. Dat zou kunnen verklaren dat je wel hoger kunt rijden. Anderen, vooral diegenen, die veel, lang en traag rijden verzuren vroeger en kunnen hun theoretische overslag niet aanhouden. Ik denk dat ik daarzelf bij ben door de jarenlange looptraining aan een "stabiel" tempo.
Wat vind je van mijn uitleg?
Wat vind je van mijn uitleg?
Mijn overslagpols is niet bepaald d.m.v. de 4mmol grens, maar aan de hand van het tweede breekpunt in de verzuringscurve. Deze lag op 4,8mmol. Dit is een veel correctere bepaling.
De 4mmol grens is idd zeker niet 100% correct (gemiddeld zou het echte verzuringspunt van een populatie liggen tussen 3,5 en 6mmol) en is echt een verouderde standaard. Daarom gebruiken ze die methode aan de VUB al lang niet meer.
De 4mmol grens is idd zeker niet 100% correct (gemiddeld zou het echte verzuringspunt van een populatie liggen tussen 3,5 en 6mmol) en is echt een verouderde standaard. Daarom gebruiken ze die methode aan de VUB al lang niet meer.