Koude voeten

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
maltje
Mountainbiker

Post by maltje »

gamutter wrote:Ik heb sealskinz merino mid light kousen: waterdicht, uitgenomen die van mij: wel gratis vervangen door de fabricant wegens lek (correcte garantie).
Maar ik ben het gedoe met rubberen overtrekken ook beu.
Ik zie bij Northwave winterschoenen met Goretex (Celcius). Heeft iemand die schoenen? of zijn er andere die waterdicht en ademend zijn,
In welke mate zijn die waterdicht?
Ik overweeg die schoenen te kopen: zou moeten perfect zijn met de sealskinz kousen, met coolmax onderkousjes (hoop ik); droog en warm.
Die schoenen ga ik morgen kopen.
zouden 100% waterdicht zijn.
Je moet natuurlijk wel uitkijken dat je ze bovenaan goed sluit want als je door een diepe plas rijdt is de kans groot dat langs boven een beetje water binnen komt.
alleen die prijs vind ik minder,maar ja.
speedfreak
Mountainbiker

Post by speedfreak »

Heb onder de 10 graden ook altijd last van koude voeten, ben vandaag eens vertrokken met plastic zakjes over mijn kousen en mijn zomerschoenen met overtrek, je krijgt wel wat zweetvoeten maar kou heb ik niet gehad al is het natuurlijk nog niet zou koud.
Die saelskinsokken heb ik vandaag bij AS adventure gezien en kosten 45€ en 50€, toch wel veel voor sokken vond ik, als ze echt zo goed zijn zoals ze zeggen wel het overwegen waard.
jervanheg
Mountainbiker

Post by jervanheg »

Ik heb deze week voor het eerst van die overtrekken aangedaan. Ik heb de indruk dat daardoor mijn tenen langer warm blijven, maar de kou lijkt precies te ontstaan op het contactpunt van de schoenplaatjes (dus op de plaats van de voet waar je druk zet).
wim040
Mountainbiker

Post by wim040 »

Hi,

Ik veronderstel dat eens kijken bij het outdoor materiaal geen kwaad kan. Op http://www.hiking-site.nl/ en http://www.outdoor-magazin.com/ vind je veel informatie over dergelijke zaken. De bergsporters hebben ongeveer dezelfde problemen als ons in de winter.

Ik gebruik sokken van Falke. Deze sokken vind je in alle gradaties, de coolmax variant voor in de zomer tot de zeer dikke varianten voor in de winter. te verkrijgen bij a.s adventure, De kampeerder en andere kampeerwinkels.

Een groot voordeel van deze sokken is dat ze geen vocht opslorpen zodat je voeten altijd droog aanvoelen. Een nadeel is dan weer dat ze iets vlugger een "geurtje" geven na een paar dagen gebruik.

Vorige week, toen het 's morgens 3 graden was, heerlijke warme voetjes en dat met de zomervariant van die sokken.

Laat de vrieskou maar komen !

Wim
mtb grietje

Post by mtb grietje »

Falke sokken zijn inderdaad super.

Voor de echt koude tochten heb ik een paar sokken van dat merk met 90% zijde in. Zelfs met gewone zomerschoenen zonder overtrekjes nog genoeg (als het droog is tenminste, anders wel overtrekje tegen het water en de modder)...
En geen zweetvoeten ook niet, met die sokken......
fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

Lees de O²Bikers van deze maand. Staat een test in van schoenen. En bij onze Oosterburen kan je hele mooie koopjes doen, wel vanop afstand.
mariodc
Mountainbiker

Post by mariodc »

De ideale manier voor koude voeten is peper over je voeten strooien, het klinkt belachelijk maar het werkt, kheb da es gelezen in zo'n boekske van Tante Kaat :lol: :lol: :lol: :lol: =D> =D> :drunk: :drunk: #-o

allee mannen da gelooft ge toch zelf nie diene bullshit peper is een houtsoort HOUT :wink: . da geeft geen rechtstreeks warmte tezij ge het in de fik steekt .

wa ook goed helpt is stoppen met roken (voor uw bloedbanen deze brengen immers de warmte in uw voeten )

als ge koude voeten hebt is da door minder goede schoenen of zo
en , dat kunt ge gemakkelijk oplossen degelijke schoenen , sokken , en overtrekken en lange broek
als ge dan nog koude voeten hebt moet ge met lap middelkes werken

en nog een tip uw voeten niet te hard in uw schoenen spannen. gevolg meer bloed en meer lucht = warmte[/quote]
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

wat we vroeger deden, VOOR dat al die Gore-tex spullen kwamen, was een bepaald vet aan de voeten doen bij harde vrieskoude, en bij regenweer in de winter.
hielp uitstekend. heb die tip op men 16e zelf van een prof gekregen.
bij de nieuwelingen zag ik sommigen wel tijgerbalsem aan hun voeten doen...rekening houdend dat dit met water erop (bv regen) nog extra warm werd en de aderen verder open zette en een goede bloeddoorstroming geeft.

koude voeten krijg je vooral omdat door de koude de onderhuidse aders vernauwen, waardoor er minder bloed doorstroomt, en zo de voeten ook sneller kunnen bevriezen. verder ook omdat je bv zweetvoeten krijgt, en de koude extra vat heeft daardoor.

intussen is dat beetje passee, nu er ge-isoleerde sokken, schoenen enz bestaan.
jervanheg
Mountainbiker

Post by jervanheg »

fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

Had ik al gezien, alleen komt dit artikel uit Mountain Bike Plus magazine 93, van oktober-november 2004. De meeste schoenen zullen ondertussen wel wat technische updates hebben gehad.

Hier is in elk geval mijn volledig antwoord op koude tenen.
Post Reply