flatpedalen ipv spd

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
RigolleM
Mountainbiker

Re: flatpedalen ipv spd

Post by RigolleM »

Jannemanneke wrote:Ik heb zelden gezien dat 'boswegrijders' bijvoorbeeld bijsturen in de bochten met hun voeten uit de pedalen, iets wat je frequent bij DH rijders ziet. Nu, Jerome Clementz zag ik tijdens de Mégavalanche DH wedstrijd op Alpe d'Huez mooi met SPD'tjes naar beneden donderen. Totaal nutteloos waarschijnlijk, maar hij heeft de boel wel gewonnen, klein detail natuurlijk. Ik veronderstel dat jij ook overal met flats rijdt? Want blijkbaar hebben klikpedalen alleen maar nadelen als ik hier zo de laatste posts lees. ;)
Je hebt gelijk!
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

_alain_ wrote:Lees de link eens die ik geplaatst heb.
En geef me daar fatsoenlijke tegenargumenten op, dan ga ik de discussie aan.
het is gewoon wat beste gewend zijt
zonderplaatjes , kunt rapper draaien , houd ge uwe voeten op de pedalen zo als wandelt en eraf schuiven gebeurd ook nie zo rap
en als ge moet lopen gaat da ook rapper
nadelen vind ik in de klim's waar ge juist nie boven komt of juist wel , optrekken na ne bocht of tijdens sprint

gewoon testen waar ge u het beste meevoelt zou ik zeggen
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

_alain_ wrote:Lees de link eens die ik geplaatst heb.
En geef me daar fatsoenlijke tegenargumenten op, dan ga ik de discussie aan.
En die uit de link heeft de waarheid in pacht?
Geef je eigen door ervaring onderbouwde argumenten misschien eens. Da's nog interessanter. Ik vermoed dat je zelf toch ook met klipedalen rijdt op je crossfiets en of mountainbike?
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Je zou Time pedalen kunnen proberen, die laten wat meer beweging van de voet toe.

Qua afstelling : heb ik ook ooit laten doen, de eerste twee weken dacht ik "mooi, rendement is beter", daarna begon de pijn. En nu staat gewoon alles terug waar ik me best bij voel, gaat prima zo. En dat beetje rendement dat misschien... beter zou kunnen, I don't care.

In elk geval kan ik niet meer met flats rijden (behalve naar de bakker), het trekken op de pedalen is een gewoonte geworden.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

rubber-12 wrote: In elk geval kan ik niet meer met flats rijden (behalve naar de bakker), het trekken op de pedalen is een gewoonte geworden.
Van flats naar SPD, die overgang verteert iedereen, de ene al wat sneller dan de andere. Omgekeerd, da's een ander verhaal.
Once you go clipless, you'll never go back! :-D
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Doe mij toch maar flats als ik hors piste ga rijden in de alpen.
En dan heb ik geen moeite met de overschakeling tussen de twee.
Hier in het Genkse zijn er ook stukjes die ik liefst met flats doe. Maar gewoon een toerke rijden doe ik dan ook weer met clipless.

Het is allemaal voorkeur.
Zal ik ook beweren dat je beter leert springen met flats?
Kwestie van de juiste techniek aan te leren ipv trekken aan je pedalen.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

_alain_ wrote:Doe mij toch maar flats als ik hors piste ga rijden in de alpen.
En dan heb ik geen moeite met de overschakeling tussen de twee.
Hier in het Genkse zijn er ook stukjes die ik liefst met flats doe. Maar gewoon een toerke rijden doe ik dan ook weer met clipless.

Het is allemaal voorkeur.
Zal ik ook beweren dat je beter leert springen met flats?
Kwestie van de juiste techniek aan te leren ipv trekken aan je pedalen.
Buiten piste downhillen, dat is niet meteen gemiddeld MTB gebruik. Dan kan ik best begrijpen dat uw persoonlijke voorkeur uitgaat naar flats. Ik rij met m'n hardtail de gemakkelijkere DH pistes in de Alpen en dan ben ik héél blij dat ik klikpedalen heb. Want dat is dikwijls toch al tegen redelijke snelheden en dat botst en kletst serieus van tijd!

Van dat je beter kan leren springen met flats, daar ga ik ook volledig mee akkoord. Maar eens je 't onder de knie hebt kan je met klikpedalen best wel iets extra. ;)
En 't is inderdaad allemaal wat persoonlijke voorkeur. En een beginnend MTB'er zal aan flats niet meteen nadelen ondervinden, maar eens ie de stap naar klik wil of durft te zetten. Dan gaat ie niks anders meer willen hoor. Of hij moet 'speciallekes' gaan rijden als buiten piste downhill toestanden ofzo. :-D

Image
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

Ook even mijn duit in het zakje doen… Ik rij bijna altijd met spds en bijna alles met spds. Alleen op mijn trial/speelfiets heb ik flats staan. toegegeven dat ik niet echt fan ben van het gevoel van 5-10 op platte pedalen met hoge pinnen… Dan kan ik niet genoeg bewegen op mijn pedalen. Ik gebruik een setje huis-tuin-keuken vans classics met wafelzool.

Ik moet zeggen dat mijn bunnyhop techniek beter is als ik op flats rij dan met spds en laat ons zeggen dat mijn techniek over het algemeen niet slecht is… Een 60cm omhoog vanuit stilstand moet kunnen. Een van laatste keren dat ik wat onnozel deed met kliks op een trap heb ik mijn onderarm gebroken ;)

Ik niet persoonlijk, maar mijn schoonpa gebruikt aan het gardameer altijd flats met 5-10s en rijdt dan overal af terwijl hij ingeklikt het jaar ervoor twijfelde en keer op keer onzacht afstapte. Het gaat niet alleen over makkelijker kunnen een voet zetten, maar zeker ook weten dat je een voet kan zetten als het nodig mocht zijn.

Ik zie trouwens best wel veel pro cx-ers op tv hun voet uitsteken met spds terwijl je veel meer controle hebt met beide voeten op de pedalen…
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Ik combineer beiden en dit met de Shimano SPD PD-A530 pedalen : aan de éne zijde kan je inklikken en aan de andere zijde flat rijden. Ben daar zeer tevreden mee, af en toe haal ik mijn schoenen uit de kliks en rij ik gewoon (b.v. als het mij te link wordt, aan een druk kruispunt, enz.). Mijn echtgenote welke ook vlug last heeft van haar knieën doet het ook op deze wijze en zou niets anders willen, door het afwisselen geen last van haar knieën meer. Gebruiken wij zowel op mtb als racefiets.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Ik heb het ook al meegemaakt helaas..met spd's aardig hard neergekomen door het twijfelen of zelfs een wat ontstuimige techniek bij een bunnyhop over iets...
Nuja met flats kan je evengoed vanalles tegenkomen.
Het hangt er een beetje vanaf van je rijstijl en wat je gewoon bent ook al lijkt me.
Ik voel mij na jaren spd's echt wel goed erbij, maar enkel als ze goed los zitten..op het randje af dat je ze amper voelt zelfs..heel vreemd feitelijk , mits ik altijd gehoord heb dat dat 'gevaarlijk' kan zijn, toch heb ik zo nooit iets aan de hand gehad. Als ik ze wat vaster zet bv en dan door modderpaadjes etc..dan sta ik minimaal te vloeken of ga maximaal op mijn snuit..letterlijk, zo onhandig voel ik me als ik me ingebonden voel op spd's

Het gaat dus vooral om gevoel en hoe jij ermee omkan bij spd's
Qua rendement zou ik me niet teveel aantrekken als het verschil gaat om pijn in de benen/knieën eerlijkgezegd, dat is toch wel het ambetantste wat je kan krijgen tijden een rit heh...dus ga maar lekker voor hetgeen je lichaam goed doet voelen en voor de rest ..go with the flow ;-)
Post Reply