de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
kawa
Mountainbiker

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Post by kawa »

Reflex wrote: Wat is volgens jou de definitie van de mountainbikesport dan? In de zomer bij 24 graden met een zonnetje zonder al te veel tegenwind en zonder al te veel stof met af en toe een heuvel en wat singletracks om 13 uur in de middag?

Ge gaat toch niet kunnen ontkennen dat fietsen in die omstandigheden veel interessanter is dan modderstoempen he? :-k

Ik ben ook zo iemand die vooral geniet tijdens de zomermaanden, en ook een beetje de droge wintermaanden.
Maar als het er te slecht bij ligt van oktober tot maart.... dan zal ik toch ook eerder de baan op gaan.

Goed voor uw materiaal is het niet, die modder. En als ik mezelf wil meten tegenover andere bikers, dan doe ik dat toch liever tijdens een droge tocht op een moeilijke klim of technische afdaling. In de modder hoeft dat voor mij niet zozeer.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Ik ga niet ontkennen dat fietsen als het zonnig en warm is lekkerder is. Maar het parcours is veel leuker in de winter. Uiteindelijk hebben we ieder jaar een extreme periode waarin het echt enorm modderig is maar daarbuiten is het allemaal prima te doen. Het materiaal mag harder slijten want daar is het een MTB voor.

Zo hebben we vorig jaar een 3 a 4 tal weken gehad waarin het bijna niet te doen was. Remblokjes die weg zijn na iedere rit etc. Uiteraard is dat een beetje erover, maar buiten deze periode geniet ik toch enorm van de winter. Modder, sneeuw etc zijn allemaal uitdagingen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Reflex wrote: Ik ga niet ontkennen dat fietsen als het zonnig en warm is lekkerder is. Maar het parcours is veel leuker in de winter.

Ik denk dat ik, een hele hoop andere bikers, het toch niet echt kunnen vinden met deze uitspraak.
Ben jij ooit al eens echt gaan biken in de bergen? :-k

Met de beste wil van de wereld, maar een modderige TT kan toch belange niet tippen aan een vette trail vol singletracks en uitdagende afdalingen ergens aan het Gardameer of ander bikeparadijs in zomerse omstandigheden...

Reflex wrote: Het materiaal mag harder slijten want daar is het een MTB voor
Daar ken ik me dus helemaal niet in vinden.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Reflex wrote: Ik ga niet ontkennen dat fietsen als het zonnig en warm is lekkerder is. Maar het parcours is veel leuker in de winter.
:roll: Ik rij toch liever in de Vlaamse Ardennen bij droog weer dan zoals het er nu bij ligt... Ik vind het leuker om boven te kunnen rijden, dan bij de eerste slip van het achterwiel te moeten stil staan. Sommige delen van de Vlaamse Ardennen zijn zelfs bij dit weer niet eens deftig berijdbaar, dat zelfs TT's die stukken er uit halen, welke je in de zomer wel kunt rijden!
kawa wrote:
Reflex wrote: Het materiaal mag harder slijten want daar is het een MTB voor
Daar ken ik me dus helemaal niet in vinden.
+1

Sinds ik niet meer in de blubber ga rijden doe ik veel langer met mijn materiaal, en mijn portemonnee is daar heel dankbaar voor ;-)
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Tja het is natuurlijk zo dat ik dagelijks de kans heb om in de Ardennen of zelfs aan het Gardameer te rijden..... #-o

Bij gebrek aan mooie trails is de modder het enigste wat de tochten hier in de omgeving een beetje leuk maakt. Zo beter verwoord? Ik had niet door dat jullie ieder weekend aan het Gardameer zaten.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Reflex wrote:Tja het is natuurlijk zo dat ik dagelijks de kans heb om in de Ardennen of zelfs aan het Gardameer te rijden..... #-o

Bij gebrek aan mooie trails is de modder het enigste wat de tochten hier in de omgeving een beetje leuk maakt. Zo beter verwoord? Ik had niet door dat jullie ieder weekend aan het Gardameer zaten.

Ge moet het ook niet in het belachelijke gaan trekken he... =;

Natuurlijk ga ik niet ieder weekend aan het Gardameer rijden, maar hier in de buurt heb je ook ferm trails... en ook die zijn veel plezanter als ze droog liggen.

Als je bij jou in de omgeving al modder nodig hebt om de tochten wat aangenamer te maken dan is het daar maar triestig gesteld. Dan kocht ik gewoon een koersfiets denk ik. :drunk:
ES64F4
Mountainbiker

Post by ES64F4 »

Reflex wrote:Ik ga niet ontkennen dat fietsen als het zonnig en warm is lekkerder is. Maar het parcours is veel leuker in de winter. Uiteindelijk hebben we ieder jaar een extreme periode waarin het echt enorm modderig is maar daarbuiten is het allemaal prima te doen. Het materiaal mag harder slijten want daar is het een MTB voor.

Zo hebben we vorig jaar een 3 a 4 tal weken gehad waarin het bijna niet te doen was. Remblokjes die weg zijn na iedere rit etc. Uiteraard is dat een beetje erover, maar buiten deze periode geniet ik toch enorm van de winter. Modder, sneeuw etc zijn allemaal uitdagingen.
+1

Ik geniet er het gans jaar door van,er is niks wat me tegen houd. :bounce:
We passen ons aan aan de omstandigheden en blijven er voor gaan...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

ES64F4 wrote:
+1

Ik geniet er het gans jaar door van,er is niks wat me tegen houd. :bounce:
We passen ons aan aan de omstandigheden en blijven er voor gaan...

Natuurlijk, ik rij ook heel het jaar door. Het is niet omdat ik de modderritten probeer te vermijden dat ik niet meer ga fietsen he.
Soms kan je niet anders dan eens door de moos dabben.

Maar om de winterperiode met heel z'n vuiligheid de periode te noemen waar het parcours veel leuker is... en dat een mountainbike nu eenmaal harder mag slijten omdat het nu eenmaal een mountainbike is... dat is me toch een brug te ver. :-k ](*,)

Dan heb je volgens mij nog niet veel ervaring met echte, ferme trails... want die rijden volgens mij altijd beter bij droog weer.
We noemen het niet voor niets slecht en goed weer he. :wink:

Het zal dan wel aan mij liggen, maar ik zal degene die modder boven droge trails kiezen wellicht nooit begrijpen.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

We gaan er niet uitkomen denk ik. Maar dat geeft ook niet. Ieder zijn mening. Hier in het Waasland zijn er maar weinig bijzondere trails dus wat modder kan dan wel eens leuk zijn. Als jij dan liever een racefiets koopt is jouw keuze. Er zijn toch genoeg mensen die genieten van het mountainbiken hier.

Ik geniet en dat is het belangrijkste.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

RigolleM wrote:Bijna :lol: ,... net terug van de Roc... daarmee dat ik zo slecht gezind ben, omdat ik geen zin heb in die baggertochten en op de baan ga rijden.
+1

Iemand die winterse baggertochten op relatief vlak terrein tot het summum van mountainbiken verheft zal ik wellicht nooit begrijpen, maar dat hoeft misschien ook niet. Helaas leeft dit beeld wel bij vele niet-fietsers tot mijn grote ergernis. Als ik tegen iemand vermeld dat ik mountainbike als hobby dan komt dikwijls meteen de opmerking: "Ah, dan rij je graag door de modder met de fiets?". Hun verwondering is groot als ik dan antwoord: "Neen, totaal niet" en dan nog een korte uitleg geef over wat ik als 'echt' mountainbiken versta :-D
Post Reply