MTB routes Gent

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

lovendegem,
als je de coupure blijft volgen richting vlinderhoute, dan de brug over de ringvaart pakken, na die brug een kilometertje doorbollen, en je komt het eerste pijltje tegen.

Zelf vind ik deze route en ook die van destelbergen geen mountainbikeroutes.
Eerder toeristische fietsersroutes, met ietsje meer onverharde wegen dan normaal.

Gavere, valt dan al wel ietsje beter mee, maar dat is toch ietsje meer dan 10km vanuit gent-centrum vooraleer je ginder bent. Ik schat toch minstens 15km vanaf de lichten aan de overpoort.

Oudenaarde, Ronse, Brakel en Kluisbergen heb ik ook al eens gedaan, en met fietsje vanuit gent vertrokken. Maar dan kom je toch al aan ritten van meer dan 100km. Ik vind het wel de moeite om naar ginder te rijden.
goede trainingen om in de zomer Ardennenmarathons te kunnen uitrijden.

Sint-Lievenshoutem ligt dan weer ietsje dichterbij (ongeveer 20km), maar is te vergelijken met Gavere.
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

brunette wrote:Ken het probleem...er is een route die begint in destelbergen en eindigt in laarne.
:lol: :lol:
neenneen, 'k Zal even proberen te verduidelijken...

De groene route start aan de sporthal van Destelbergen en eindigd daar ook. Het eerste stukje (eerste 300 meter?) is wel een "verbindingsstuk".
Deze groene route komt niet in de buurt van de sporthal van Laarne

De blauwe route start aan de sporthal van Laarne en eindigd daar ook... Op een bepaald moment kruist ze met de groene, die je er eventueel bij kunt nemen.

De rode route start en eindigt aan de sporthal van Laarne én start en eindigt aan de sporthal van Destelbergen. Opgelet, als je vertrekt aan de sporthal van Destelbergen rijd je eerst een verbindingstuk van iets meer dan een kilometer (tot onder de brug, de route start dan met het eerste stuk offroad om uit te komen aan de Paardenmelkerij...) Als je dus terug aan dit punt (brug) komt, moet je rechtdoor, het verbindingsstuk volgen naar het einde, en dus niet naar rechts... ...anders blijf je rondjes draaien :lol:
Op een bepaalde plaats (niet zo ver van de sporthal van Laarne) kan je aansluiten op de blauwe route.
Rood en blauw dragen mijn persoonlijke voorkeur (maar stel je wel niet veel voor van deze routes... ze zijn enkel goed genoeg als je weinig tijd hebt om een verplaatsing naar Oudenaarde ofzo te maken... :bounce: )

Tip: de routes zijn zéér moddergevoelig. Als het enkele dagen geregend heeft, is de "Kastelenroute" (baanroute) die start aan het gemeentehuis (en kerk) van Destelbergen een mooi alternatief :wink:
Blink360
Mountainbiker

Post by Blink360 »

piefkie wrote:lovendegem,
als je de coupure blijft volgen richting vlinderhoute, dan de brug over de ringvaart pakken, na die brug een kilometertje doorbollen, en je komt het eerste pijltje tegen.

Zelf vind ik deze route en ook die van destelbergen geen mountainbikeroutes.
Eerder toeristische fietsersroutes, met ietsje meer onverharde wegen dan normaal.

Gavere, valt dan al wel ietsje beter mee, maar dat is toch ietsje meer dan 10km vanuit gent-centrum vooraleer je ginder bent. Ik schat toch minstens 15km vanaf de lichten aan de overpoort.

Oudenaarde, Ronse, Brakel en Kluisbergen heb ik ook al eens gedaan, en met fietsje vanuit gent vertrokken. Maar dan kom je toch al aan ritten van meer dan 100km. Ik vind het wel de moeite om naar ginder te rijden.
goede trainingen om in de zomer Ardennenmarathons te kunnen uitrijden.

Sint-Lievenshoutem ligt dan weer ietsje dichterbij (ongeveer 20km), maar is te vergelijken met Gavere.
slik...Ronse e.d. rijden en al fietsende uit Gent vertrekken =D>
Gunter
Mountainbiker

Post by Gunter »

ge kunt mooi de Schelde volgen van Gent tot in Oudenaarde en dan alle richtingen uit (Kluisbergen, Brakel, Ronse)

maar 100km blijft wel een serieuze opdracht hé!
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

die routes zijn dan ook wel de moeite waard om die afstand te overbruggen.
Dat jaagpad langs de Schelde gebruik ik alleen maar als ik echt stikkapot zit en zo snel mogelijk wil thuis geraken.
Er bestaan genoeg leukere baantjes om naar de Vlaamse Ardennen te rijden.
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

Ben ik weer de ras echte Gentenaar,

Of je nu vanuit het centrum naar Destelbergen of Laarne of Gavere rijd, in Km gaat het er niet op aan komen. Dichts is dan wel de route van Lovendegem. OOk wel ene welke niets bied.
Destelbergen - Laarne ne modderpoel.
Zomergem, haja ik rijd er naartoe langsheen de Coupure, ne eind den Brugse vaart zo tot aan de Lieve, deze volgen en je komt ter Zomergem uit. Zop kan je een stuk mee pikken van deze van Lo als je afkomt.

In feite maak je te Gent je routes best zelf 300hoogte meters, wel in een parcour wat een 85km beslaat. wie meer haalt evenaard me dan wel. Heu... als jij meer haalt mag je me het laten weten.

Als je dan een meer biedende route wil raad ik Gavere aan.
Ik rijd er ook wel niet heen/terug via het Schelde pad, maar een eerder meander pad, (ook een eigen uitvinding).
Ik volg wel het Schelde pad voor de route van Oudenaarde en Kluisbergen Brakel en Ronse. Zeker is deze weg te doen, als je maar je krachten weet te doseren.

Ik ken nog enkele techn parcour gedeeltes rond het Gentse ook.

Echter op de baan train ik via de Coupure, Brugsevaart tot Hansbeke via het afleidingskanaal naar Deinze, hier dan de Leie volgend naar Kortijk en via kanaal Bosuit naar de Schelde op naar Gent. Dat is wel 6 uren fietsen. Een leuk een aangename tocht.
Rudy VdE
Last edited by beethoven on Wed 29 Dec 2004 20:57, edited 1 time in total.
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

Beste Biker, Je weet waar je me kan treffen. als het tijdens de weekend kan ben ik zeker paraat. Rudy VdE.
.TOY.
Mountainbiker

Post by .TOY. »

Een groot mercieke aan allen !
'k Heb daarnet den toer van Lovendegem gedaan en jullie hebben gelijk:
genen vetten.
Gavere en Oudenaarde ken ik al.
De volgende wordt die van Laarne denk ik... maar eerst vrijdag Leupegem !!!

Ciao
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

Zie ik nu in je profiel dat je graag bos hebt.
Ne aanrader is het bos van Lembeke, Drongengoed, Heusden, maar ook de route van Waasmunster, deze is zeker het waard. In feite Gent bied veel, je moet juist weten het goede stukje te vinden. Veel leute in Leupegem. Rudy VdE.
johnds
Mountainbiker

Re: MTB routes Gent

Post by johnds »

Met een beetje zoeken zoeken kan in en om Gent toch wel een mooi ritje gereden geworden,spijtig dat de blaarmeersen verboden terrein zijn voor bikers,daar kan nochtans een mooi parcours aangelegd worden, de heuvel waar de skipiste was en rond het meer kan men op en af tss. de bomen maar behalve politie mag in dit domein temidden de stad niemand fietsen !!!
Post Reply