Veiligheid op de weg als fiets gebruiker

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Verplichtend of niet

Poll ended at Sat 05 Mar 2005 01:15

Zomer of winter(maten) kwestie van dikkere kleding in de winter.
15
38%
totaal overbodig
24
62%

Total votes: 39

rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Benji_5 wrote:Op mijne Camelback staan al genoeg reflecterende dingen + een normaal licht vooraan en achteraan.. Meer hoeft echt niet voor mij..
Maar wel voor degenen die je moeten zien.

Het ergst zijn die kwieten met de fiets, donkere kleding en zonder verlichting. Op de fietspaden werkt mijn Night Ride verlichten erop als een lichtbak op konijnen.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Het is een moeilijk dilemma #-o

Enerzijds is het natuurlijk veiliger, en als mijn kinderen in de toekomst met de fiets naar school gaan of gaan wandelen in het donker dan moeten ze misschien ook een hesje aan, ook al is er nog geen wet voor.

Maar ik volg zeker ook de redenering van Heuveltje:

Het is weer de zwakke weggebruiker die zich moet aanpassen!
Een bestuurder die onaangepast snel rijdt, door een gaatje van 10 op 10 zit te turen omdat zijn ruiten nog niet ontdooit zijn, gezopen heeft,... die komt er weer zoveel makkelijker mee weg als hij iemand van de openbare weg ramt: hij had geen hesje aan meneer de juge, ik kon hem niet zien!

Het doet me een beetje denken aan de platanen langs sommige Franse wegen, die hadden blijkbaar redelijk wat doden op hun geweten en die moesten dus wijken, maar of die wegen nu veiliger zijn?
Ze hadden daar misschien beter nog wat platanen bijgezet om duidelijk te maken dat het zelfmoord is om op die wegen te hard te rijden?

infrarood camera's, radar ed. kunnen natuurlijk ook helpen, maar ik denk dat het resultaat daarvan ook weer gaat zijn dat een aantal chauffeurs dat weer als excuus gaat gebruiken om nog harder en nog onverantwoordelijker te rijden in het donker!

Ik stel een compromis voor: De zwakke weggebruiker slaat terug! :drunk:

Zwakke weggerbuikers moeten verplicht reflecterend materiaal dragen, maar de politie krijgt 100 mannequins uit gewapend beton die, met fluovestje, her en der op en langs de openbare weg geplaatst worden op plaatsen waar zwakke weggebruikers zich mogen bevinden (dus niet op de snelweg bvb) en, elke dag ergens anders.

Wie er één meeheeft zal het geweten hebben :wink:

En, de verzekering komt in dit geval natuurlijk niet tussen, ook niet bij leasing, het kan niet de bedoeling zijn de gemeenschap op te zadelen met de extra kost als gevolg van een cowboy die een compleet onaangepast rijgedrag vertoont.

En, er volgt nog een pv natuurlijk, afhankelijk van de schade aan de mannequin en de impaktmetingen ofwel slagen en verwonding dan wel doodslag. Als het geen mannequin maar een manneken was zou dat toch het resultaat zijn?
Bij verzwarende omstandigheden zelfs met voorbedachtheid!

Een cameraatje in die dummy, wat nano tags er op en met vluchtmisdrijf kom je ook al niet meer weg (als je wagen dan nog kan bollen natuurlijk, 250 kg beton geeft minder mee dan de gemiddelde mens)!
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Benji_5 wrote:Op mijne Camelback staan al genoeg reflecterende dingen + een normaal licht vooraan en achteraan.. Meer hoeft echt niet voor mij..
Ja, maar hoe is het gesteld met de flankering ben je hier ook goed gezien is daar over nagedacht?
Denk dat de meeste onder ons geen reflectoren in de wielen hebben, dus.
Post Reply