Ik ben ook geen landmeter, maar ik weet ondertussen wel al dat er veel kan misgaan!Icebreaker wrote:Een beek kan verschuiven, maar een straat bijvoorbeeld niet hénothing 's impossible wrote:Er zijn er hier een paar die in de heilige landmeter geloven precies?
Een nieuwe meting gebeurt redelijk accuraat, maar in die oude kadastergegevens zijn er veel dingen die niet kloppen![]()
10 x 100m is zelden een kilometer!
Als de beek op mijn perceel opschuift in mijn nadeel en ik schuif mijn perceel mee op, en mijn buur schuift zijn perceel mee op, en aan de andere kant van de beek doen ze hetzelfde, dan is er daartussen ergens iemand het slachtoffer, en aangezien dat het generaties duurt en er in die oude plannen hopen fouten staan, er grensstenen uitgegraven worden,...
Heb je regelmatig pech!
Als je gebuur 30 jaar gratis het vruchtgebruik heeft van een stuk grond is het maar de vraag of die grond nog van jou is! Als je 30 jaar een huis kraakt en de eigenaar doet de moeite niet om je eruit te laten zetten ben je ook eigenaar zover ik weet?Ok, ze kan breder worden, maar je zit bijna altijd samen met je achtergebuur tussen 2 straten. Landmeters zijn zeker niet heilig, maar als ze hun werk correct hebben gedaan ... . Theoretisch gezien zou 10x100m op een kilometer moeten uitkomen, is dat niet, dan heeft iemand zen werk niet goed gedaan. Wat inderdaad zeker miserie kan opleveren.
Ik ga niet tegenspreken dat het altijd beter is om duidelijk aan te blijven geven wat de grens is, ook al sta je er met je afsluiting een beetje vandaan.
Uiteindelijk komt zoiets ook neer op een portie lef en brutaliteit, als iemand denkt jou grond op te eisen, dan zet je gewoon je schutting waar jij zegt dat de grens is. Een goede verstandhouding gade er wel niet mee creëren, eerder veel ambras, en kosten misschien aan advocaten en rechtzaken.
En BTW: ik ben hier ook geen expert in en heb ook niet voor landmeter gestudeerd ze
Straten worden af en toe opnieuw aangelegd, rechtgetrokken, verbreed,...
Als je na iets als een wereldoorlog iedereen de oppervlakte die hij op zijn akte heeft staan wil teruggeven is belgië zeker te klein
De laatste paar jaar is het simpel: GPS, satteliet en luchtbeelden,.. De vorige generatie landmeters had het al wat lastiger, en als er dan 1100 meter in een kilometer zitten was het kwestie van inventief/ creatief zijn want je kan moeilijk alles verzetten of het hele kadaster hertekenen!