Stuurbreedte MTB!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
FCB is the best
Mountainbiker

Post by FCB is the best »

Vroeger was mijn stuur 620mm breed.
Dan verkort tot 580mm met buizensnijder, maar dat vond ik nog te breed, maar omdat het een oversized stuur was, heb ik een recht moeten kopen omdat anders men remmen in de afdaling van het stuur zouden staan.
Nu is mijn stuur 540mm breed.
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

beethoven wrote:Ik was zo deze week in een fietsen winkel toen een andere client daar ook een vraag stelde inverband met het afzagen van het stuur. Gast ging dat dus wel zelf doen. Dat raad ik dus wel af.

Brede sturen nu; Ik ben eens naar de Blaarmeersen geweest met een biker welke achter me was. Ik ging gemakkelijk door de hekkens heen en na enkele meters op dat domein miste ik mijne maat welke nog steeds aan het hekken buiten stond te wachten. Zijn stuur was te breed.
Wat doe je in dat geval? De Blaarmeersen is toch een sportdomein altans. Wel ne mail sturen met de vermeldig dat je daar niet binnen kunt met een mtb welke een breed stuur heeft.
Krijg ik als antw. We kennen het probleem en zijn de verschillende toegangs poorten aan het vernieuwen in het opzicht dat iedereen zich gemakkelijker toegang kan verschaffen tot het domein.

Rudy VdE.
En als er 2 bomen te dicht bij elkaar staan? Omzagen #-o :lol: :lol:
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

beethoven wrote:Eerlijk gezegd hou ik niet van gepruts door onkundigen.

...

Maar bij het afzagen van een stuur vraagt dit toch wat secuur werk

Dag Rudy/Beethoven,

Ik twijfel niet aan je bereidwilligheid om andere voort te helpen en dat je je eigen kennis en kunde ook in vraag durft stellen vind ik heel mooi.

Een buizensnijder is idd ideaal, maar iemand zonder twee linkerhanden en wat zorg en oog voor detail kan het ook met een ijzerzaag.

Ikzelf had het ook nog nooit eerder gedaan, maar samen met Jan, die al wel wat ervaring had op dit vlak, is dat heel aardig gelukt. Het betreft bij mij ook maar een simpel stuur, he, geen hoogtechnologisch spul (al komt bij de productie mss wel meer techniek kijken dan ik vermoed). Het risico - ook financieel - is dus eerder beperkt.

Nu, het blijft ook wel ergens een risico en ik kan begrijpen dat sommigen zich er niet aan willen wagen en dat je mensen ook wel op die risico's moet wijzen (zoals jij doet).

Maar persoonlijk vind ik, nu het gebeurd is, mijn terughoudendheid voor "de operatie" wat voorbarig.

Vriendelijke groeten,

Jack
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

zeg flipt eens nie, secuur werk, uwen fietsenboer gebruikt de slijpschijf, zijt maar zeker :roll: en als je nu al niet kan door een stuk alu buis van 25 zagen is het erg gesteld :-?
en wat zie je dan van uw (pruts)werk? er zit een grip over, een bar end mss en opt einde een tap, als ge een beetje de bramen hebt afgevijld ziet er geen luis dat uw onkunde tot dit geleid heeft
Schijfrem
Mountainbiker

Re: Stuurbreedte MTB!

Post by Schijfrem »

SmO wrote:Nog iets om mee rekening te houden...

De breedte van het stuur moet in verhouding zijn met de breedte van de schouterd/borstkas.

Een te smal stuur zal ervoor zorgen dat de longen niet optimaal kunnen gevuld worden met lucht. Rendementsveries dus :(

Bij mij is mijn stuur opgemeten in verhouding met de breedte van mijn borstkas.
Goede opmerking :roll: !!!
Maar... bestaat er ergens een meetprogramma of simpel formuleke dat aan de hand van uw shouderbreedte en dergelijke, kan berekenen welke de ideale stuurbreedte is ? :-k
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

beethoven wrote:Eerlijk gezegd hou ik niet van gepruts door onkundigen.

...

Maar bij het afzagen van een stuur vraagt dit toch wat secuur werk

Ik heb dit bij m'n vorige fiets gedaan met gewoon een ijzerzaag. Daar is niks moeilijk aan. Alleen zien dat ge voor uw shifters en remhendels nog voldoende plaats hebt om op te schuiven (vooral belangrijk bij gebogen ('downhill') sturen)
Black Phantom
Mountainbiker

Post by Black Phantom »

Magura wrote:Alleen zien dat ge voor uw shifters en remhendels nog voldoende plaats hebt om op te schuiven (vooral belangrijk bij gebogen ('downhill') sturen)
Dat probeer je toch gewoon uit vooraleer je begint te zagen :roll:
geniusbiker
Mountainbiker

Post by geniusbiker »

niet te smal gaan anders krijg je last aan je polsen en creeer je druk op je borstkas(longen);tis maar dat jet weet hé!!!

ac-biker.
tragerudy
Mountainbiker

Stuurbreedte MTB!

Post by tragerudy »

ik rij met 52cm breedte! vroeger 60cm, voelt beter aani
sean braire
Mountainbiker

Post by sean braire »

Voor de twijfelaars : plaats uw bar-ends, schifters en handvaten eerst een 2-3 cm naar binnen, zonder er een stuk af te doen en doe een testritje.
Je zult vaststellen dat de fiets "zenuwachtiger" gaat sturen.
Bevalt het je niet dan kun je nog altijd terug.
Eenmaal de zaag erin gezet zul je vlotter door de "voetgangerssluizen" kunnen manuoevreren.

Bij ons in de club is het afzagen een soort van doopritueel voor een nieuwe bike. Nog blinkend, vers uit de showroom en vlam de zaag erin...
Post Reply