hoe met marathons beginnen?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Thorgal wrote:
Thierry wrote:Om maar te zeggen : 't is het manneke op de fiets die 't moet doen ...
=D> Van een waarheid als een KOE gesproken! =D>
Image
Thierry wrote:Daarnaast zou ik me voor de fietskeuze (hardtail of fully) niet baseren op de LENGTE van de marathon, maar op het soort ondergrond of parcours
Ik persoonlijk heb in 1 rit het afgelopen jaar enkele keren het gevoel gehad van ,ja, hier zou een fully mss beter zijn, en dat was op de Bataille des Ardennes. Door de rotsachtige ondergrond.
en ik heb twee keer het gevoel gehad dat ik beter af zou geweest zijn met een HT ... : BK in waregem, en scherpenheuvel - hapert.
Josss
Mountainbiker

Post by Josss »

aan een marathon deelnemen, vergt toch wel enige voorbereiding:
bouw de afstand geleidelijk aan op ; neem bijv. regelmatig deel aan TT's van 50 a 60 km.
Kies eerst een minder zware marathon uit voor je het zwaardere werk aanpakt.
Ideale ( door mijzelf gereden) marathon daarvoor is Lommel ; volgend jaar op 3 juli 2005.
De marathons van Opoeteren ( 21/08/05) en Kasterlee (04/09/05) zijn ook aanraders.
Opgelet: de marathon van Opoeteren ( 80 - 100 - 125 km)dient niet onderschat te worden qua zwaarte ( ongeveer 700 hm) .Vele marathonrijders rijden Opoeteren als voorbereiding op Grand Raid Bouillon.
Een marathon in de ardennen of in Oostenrijk is uiteraard de max : (tenminste voor wie van bergen houdt)
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Vlakke marathons zijn goed om de afstand te leren verteren , Ardennen is een stapje verder . Daar heb je afstand EN hoogtemeters.. km's tellen hier dubbel
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

A d r i wrote:Vlakke marathons zijn goed om de afstand te leren verteren , Ardennen is een stapje verder . Daar heb je afstand EN hoogtemeters.. km's tellen hier dubbel
km tellen maar half he adri, den helft is bergaf, en dat telt niet mee. dus in dardennen ist eigenlijk gemakkelijker.
Steven®
Mountainbiker

Post by Steven® »

Sommige afdalingen zijn in de ardennen toch ni te onderschatten.

De meeste vergen toch wel wat concentratie en op echt technische afdalingen daalt mijn hartslag toch ni ineens hoor.

T vergt minder energie van de beentjes ma tis wel opletten geblazen. :wink:
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Ook den tijd dat ge op uwe fiets zit zijn belangerijk!!!
Flanders-boy
Mountainbiker

wanneer zijde klaar voor nen marathon

Post by Flanders-boy »

Wanneer kunde echt spreken da iemand klaar is voor nen marathon? bv. ik rij alle zondagen minimum 35 km (in de Vlaamse Ardennen) en alle weken minimum 2u op de rollen en vooral of den fiets een rol speelt (ik rij maar mee nen flanders van rond de 500 euro). Ik zou graag weten of ik mij aan een marathon zou durven wagen. #-o.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Gewoon proberen een niet te zware marathon te kiezen, en dan zie je wel.
Fiets is op zich geen probleem denk ik als je er op de kortere afstanden geen problemen mee hebt.

Probeer misschien eerst eens een TT in de vlaamse Ardennen 2 maal na elkaar te rijden. Lukt dat niet, dan weet je dat je er waarschijnlijk nog niet klaar voor bent. Dan wacht je maar tot je conditie wat beter is.

Wil je een goed resultaat rijden of enkel uitrijden? Als je karakter hebt zal je de marathon wel uitrijden.
Quadrifoglio
Mountainbiker

Re: wanneer zijde klaar voor nen marathon

Post by Quadrifoglio »

Flanders-boy wrote:Wanneer kunde echt spreken da iemand klaar is voor nen marathon? bv. ik rij alle zondagen minimum 35 km (in de Vlaamse Ardennen) en alle weken minimum 2u op de rollen en vooral of den fiets een rol speelt (ik rij maar mee nen flanders van rond de 500 euro). Ik zou graag weten of ik mij aan een marathon zou durven wagen. #-o.
Waarom niet eens proberen met bv de 100Km in steenhuize of de regiotoer of zo...
Hayman
Mountainbiker

Post by Hayman »

Een aantal van mijn vragen worden welliswaar beantwoord... toch is er nog enige twijfel. Ik zal kort het e.e.a toelichten:

Ik heb het goede voornemen om volgend jaar (eindelijk) deel te nemen aan een marathon. (bij voorkeur Nederlands Limburg) Er is genoeg info te vinden over welke marathons in welke regio. (dat zal dus wel goed komen) Mijn twijfel heeft echter te maken met het tempo. Ik ga er vanuit dat mijn basisconditie en doorzettingsvermogen ok genoeg is om zo'n 80 tot 100 km uit te rijden. Ik wil mezelf hierin toch trainen (momenteel 1 training per week waarvan de ene keer langeafstand zowel op de weg als onverhard, de volgende korte rit zo'n 30 km op tempo) Helaas ben gezegend met de wil om bijna koste wat kost te presteren, ik wil en kan bijna niet puur recreatief rijden. Ik wil het voor mijzelf maximale (en zeer zeker mee kunnen rijden, en niet als laatste binnen komen)

Ik hoop dat mijn verhaaltje enigsinds duidelijk is... wellicht kan iemand mij iets vertellen over het niveau tijdens deze marathons. Is het een "iedereen doet mee" idee? of is enig niveau nodig?
Post Reply