Grand Raid Christalp

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Masjar
Mountainbiker

Post by Masjar »

we hebben het gedaan ! 11 uur 11 :-) op de fiets gezeten voor de 131 km.

Zondagmorgen was het koud, heel koud, amper 8° bij het vertrek (niet op de hac4, maar op nen echte thermometer), de eerste klim rustig naar boven gereden en bij de laatsten bovengekomen, ik heb nooit echt warm gekregen op de klim en had dan ook ijsklomp-voeten na de eerste afdaling, dit zou nog duren tot in Heremence,

Er stond toch wel een koel briesje in de voormiddag, in de namiddag werd het wat warmer en kwam ik onder stoom :-), het eerste deel van de Mandelon deels op buitenblad gereden en den ene na den andere in gehaald. De afdaling naar Evolene afgeraasd, schitterende tracks ! In de klim richting Eison de gashendel opnieuw opengedraaid, zodoende 45 minuten voor de neutralisatie in La vieille aangekomen, Dan wa het puur overleven en genieten op de laatste 'zotte' afdaling.

Het was dus echt een schitterende rit, alleen heb ik diene klote lona vervloekt tot en met ! :-) Wel wat problemen gehad bij de inschrijvingen omdat ik feitelijk nog te jong was, maar dat is dus in orde gekomen.

YES !!!
Shorty
Mountainbiker

Post by Shorty »

Jaja,hij zit er weer op.De temperatuur was goed voor de rit.Vorig jaar iets te traag vertrokken en dus nu iets sneller(ook nie te rap he).ik wou dit jaar een tijd rijden van tussen 9 en 9.15u.Dit had ik zo zitten te berekenen aan de hand van de resultaten die ik dit jaar reed en de parcourskennis van vorig jaar.Wel,ik heb er 9u15min16sec over gedaan.
Onderweg enkele bekenden gezien,effe samen met Eugene gereden.Max snelheid iet over de 88km/u(@ Chris:zondag wreed slecht gekeken medunkt)
Hoe die mannen erin slagen om zulke tijden te rijden,amai.Den eerste deed er 6u25 over.De belgen deden et ook goed,7u20 ofzo voor den eerste.

Ik heb em gereden met pythons,voor de tegenstanders,prachtige band.Hij breekt nergens uit en bold vlot.Slijtage heb ik nog niet gezien.

Volgend jaar opnieuw.......neen,2x is voorlopig genoeg.De Swiss bike masters mogen de plaats innemen :wink:
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

Shorty, gij hebt wel serieus rap gereden zenne !
Zowat iedereen die ik ken heeft trager gereden dan vorige jaren ; ik incl. 20 min. trager ; ik vond het in de start ijskoud en heb eigenlijk de ganse dag nie echt warm gehad ; waar sommigen die 30 graden vandaan halen, dat is mij toch wel een serieus raadsel hoor ???
Ik vermoed trouwens dat ook daardoor de winnende tijd helemaal niet zo schitterend is ; ik denk zelfs de slechtste in de laatste 6 jaar. Record is 6u08.

Sorry aan de Nelson Pub-gangers ; ben er niet geraakt. Door de file in de afzink naar Sion, waren we pas heel laat terug in Verbier en dan nog eerst iets gaan eten, ik viel bijna in slaap met mijn neus in mijne wienerschnitzel ;-)

Het was weer mooi ; op naar cristalp nr.5 ...
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Shorty wrote: Onderweg enkele bekenden gezien,effe samen met Eugene gereden.Max snelheid iet over de 88km/u(@ Chris:zondag wreed slecht gekeken medunkt)
ik ben in de laatste afzink dertig meter achter je plat gereden... had je in het oog in de laatste klim, me vastgebeten met de gedachte "die laat ik niet meer rijden", en dan verdorie in je spoor plat gereden, had me wat te veel "laten vallen" naast dat ding dat iets op een spoor leek, maar eigenlijk een ganse hoop scherpe stenen waren...

en dan nog overkop gegaan op 500meter van de finish. een pirouette bovenop mijn helm. zonder helm had ik gewoon geen hoofd meer, nu heb ik geen helm meer en ewa puttekes en sneekes hier en daar...
jo
Mountainbiker

Post by jo »

Den deze heeft weer eens goe afgezien , alles verliep goed , had een goed ritme , kwam na 8h fietsen aan de voet van de Pas waar de hel begind , en dan gebeurde het waarvan ik schrik had , het KLEINE MANNEKE MET DIENE GROOOOOOOOOOTE HAMER kwam ik toch wel nie tegen zeker . Ik stond gewoon geparkeert op diene berg , iedereen passeerde mij gewoon . doemme toch. Heb er enorm veel tijd verloren .
Heb een tijd van 11h03 , 1 troost heb toch : ik heb 13min sneller gereden dan verleden jaar.
Had ik da manneke nie tegen gekomen dan was da zeker rond de 10h

Volgend jaar moet da zeker beter worden .
Shorty
Mountainbiker

Post by Shorty »

Legolas wrote:Shorty, gij hebt wel serieus rap gereden zenne !
Zowat iedereen die ik ken heeft trager gereden dan vorige jaren ; ik incl. 20 min. trager ;
Sorry aan de Nelson Pub-gangers ; ben er niet geraakt..
De trainingen lonen dit jaar,alleen nog wa aan kracht winnen voor de lange klimmen.
Nelson pub...ook niet geraakt wegens laat terug,laat eten...en natuurlijk bekaf.
Shorty
Mountainbiker

Post by Shorty »

eugene wrote: ik ben in de laatste afzink dertig meter achter je plat gereden... had je in het oog in de laatste klim, me vastgebeten met de gedachte "die laat ik niet meer rijden", en dan verdorie in je spoor plat gereden, had me wat te veel "laten vallen" naast dat ding dat iets op een spoor leek, maar eigenlijk een ganse hoop scherpe stenen waren...

en dan nog overkop gegaan op 500meter van de finish. een pirouette bovenop mijn helm. zonder helm had ik gewoon geen hoofd meer, nu heb ik geen helm meer en ewa puttekes en sneekes hier en daar...
Gelukkig dat je niet meer hebt dan,kan me voorstellen aan welke snelheid je onderuit ging...
En platrijden,klote he en zeker op dat moment.Rijd je tubless?
jo
Mountainbiker

Post by jo »

Shorty wrote:
Zowat iedereen die ik ken heeft trager gereden dan vorige jaren ; ik incl. 20 min. trager ;
Sorry aan de Nelson Pub-gangers ; ben er niet geraakt..
De trainingen lonen dit jaar,alleen nog wa aan kracht winnen voor de lange klimmen.
Nelson pub...ook niet geraakt wegens laat terug,laat eten...en natuurlijk bekaf.
Wij zijn er efkes iets gaan drinken in de Nelson, da was tegen 23h .
Er was niemand anders op enkele zatte zwitsers na .
Lang zij we niet gebleven , moe he
Zandbijterke
Mountainbiker

Post by Zandbijterke »

Ja mannekes, wat voor een ramp was dat dit jaar voor mij !?! Eerste klim zeer rustig begonnen, na twee edities gereden te hebben weet ik dat je dat nadien toch kunt goed maken op de rappe starters. In de eerste afdaling gebeurt het, al de lucht uit mijn vorkske en ik dus geen vering meer vooraan, achteraan had ik er al sowiezo geen! Dus met een ongeveerde fiets verder, amaai mijne frak, als ge dat niet meer gewoon bent. Ik kan jullie verzekeren dat dat pijn doet zenne aan de polskes en schouderkes. Maar ja, opgeven stond dit jaar niet in mijne woordenboek dus doorrijden was de boodschap. Ook de voetjes waren ondertussen al redelijke ijsklompekes geworden, shit wat was dat koud in dien eerste klim naar dat kruis en dit jaar voor de eerste keer vuurwerk ! De rest van de koers goed verteerd. Goed op mijn horloge kijkend om hartslag en uur in het oog te houden, ik had mezelf een tijd opgelegd van 9u. Op de klim naar La Veille, juist na het buitenrijden van de bospassage en je daar rijdt in de volle zon, breekt mijn ketting. Shit, shit en ng eens shit. Natuurlijk geen kettingpons mee, dus al lopend verder. Dan de Lona naar boven gestrompeld en begonnen aan de afdaling. Ik heb nooit gekeken aan de bevoorrading of je dat daar kon repareren omdat ik redeneerde dat de meeste tijd nu afdalen was. Ja man, dat is nog niet zo gemakkelijk zenne, afdalen zonder spanning op je pedalen. Je mist een soort van houvast. Dan helemaal beneden was het helemaal gedaan met de leute. In de rivierpassage had ik juist nooit genoeg snelheid om al die kleine hindernisjes te nemen, dus telkens van die fiets. Ondertussen had ik eens op mijn horloge gekeken en zag ik dat ik 9.07u onderweg was geweest. Ik zo fier als ne gieter over die streep, weliswaar volledig kapot van dat lopen, tot ik hoorde dat mijn tijd 9.45u bedroeg !!! Had dien onnozele Polar ergens een half uurke niet geregistreerd, had nochtans tijdens de beklimming van de Lona het voorwiel op de grond gehouden om dat te vermijden! Dus efkes teleurgesteld maar dan direkt terug tevreden dat ik überhaupt al gefinnischt was. Op naar volgend jaar . . . dan zeker onder de 9u . . . ne mens moet er blijven in geloven.

Wat de Nelson betreft. Ben daar geweest op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond MAAR niet op zondagavond. Zijn een beetje lang aan tafel blijven plakken in dat restaurant en hadden dan geen goesting meer om te verleggen van café, dus hebben we daar dan maar een paar pinten blijven pakken, het was ondertussen al na middernacht en zijn dan wijselijk gaan slapen ! 's Morgens een lekker ontbijtje genomen op het terras van de Milk Bar in een blakend zonnetje en dan in den auto op weg naar huis waar het aan het . . . regenen was !!!!!
Guest

Post by Guest »

Zowat iedereen die ik ken heeft trager gereden dan vorige jaren ; ik incl. 20 min. trager ; ik vond het in de start ijskoud en heb eigenlijk de ganse dag nie echt warm gehad ; waar sommigen die 30 graden vandaan halen, dat is mij toch wel een serieus raadsel hoor ???
Ik vermoed trouwens dat ook daardoor de winnende tijd helemaal niet zo schitterend is ; ik denk zelfs de slechtste in de laatste 6 jaar. Record is 6u08.

Sorry aan de Nelson Pub-gangers ; ben er niet geraakt. Door de file in de afzink naar Sion, waren we pas heel laat terug in Verbier en dan nog eerst iets gaan eten, ik viel bijna in slaap met mijn neus in mijne wienerschnitzel ;-)

Het was weer mooi ; op naar cristalp nr.5 ...
Wie gestart is in de Dolomiti 2004 krijgt het daarna nooit meer koud :wink:
En het was wel 30° hoor op een bepaald moment, in een vallei uit de wind met de zon recht op je Hac. Maar dat voelde nooit zo aan omdat de omgevingslucht zeer droog (en redelijk fris) was.
En op de Croix de Coeur was het omstreeks 07:20 uur 1°C. Maar dat voelde ook zo niet aan (bij mij toch niet) omdat er praktisch geen wind stond.
En tijdens de eerste klim ook die vuurpijlen gezien. Dacht eerst al dat het noodsignalen waren en er weer eentje in de afdaling op zijne smikkel gegaan was (diene gast van vorig jaar heeft het spijtig genoeg niet gehaald).
Ook dit jaar is er weer minstens eentje in allerijl met de heli afgevoerd.
Kom je toch even terug tot de realiteit: het gevaar ligt in een klein hoekje.
En om toch even tegen de stroom in te gaan, die voetpassage over de Pas de Lona: wat dat daar doet in een mtb rit ik zou het niet weten. Mijn overtuiging is zelfs dat als je die er uit haalt en vervangt door een berijdbare klim (zoals na de pas) het zelfs zwaarder wordt. Na 100 km op de fiets gezeten te hebben, waarvan de laatste 20 met kramp in de bovenbenen, was het een ware opluchting om de benen even te kunnen strekken in die wandeling.

Nu, mijn conclusie is toch nog altijd te weinig LSD getraind om krampen te voorkomen in het laatste deel. die hebben mij zeker een uur gekost omdat ik alleen nog maar klein kon trappen op het laatst. Voor de rest alles dik in orde, zelfs de afdalingen waren fun.
Maar waar ik die tijd moet gaan zoeken om regelmatig LSD van 10 uur te doen, ik zou het niet weten.

En van een ding ben ik ook zeker. De GRC is mijn fysieke limiet (eigenlijk er al over). Hier stopt het.
Post Reply