Kluisbergen - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

het verbinden van de bloso route van Kluisbergen met Oudenaarde is poepsimpel blijkt nu, eens ge de paterberg over zijt en nog een paar km's verder volgt dan kunt ge linksaf draaien en de gele verbinding volgen die tot de top van de koppenberg reikt volgens het planneke.

dit stond ergens op de homepage van deze zelfde site
Mountainbike.be wrote:Verbinding Oudenaarde – Kluisbergen: 8 km
Dit stuk bevat de lastigste stroken uit alle verbindingsroutes: van de Koppenberg gaat het richting Kortekeer, oude bekende van de Ronde van Vlaanderen. Het gaat dan weer bergaf richting de steile klim van het Kabernol, om vervolgens weer af te dalen via het Leo Pironpad.
Ik hoop dat de gele plaatjes ook talrijk aanwezig zullen zijn zodat we niet verloren zullen rijden, de Paterberg en Koppenberg zijn meer dan een uitdaging aan het worden.

tot hoeverre vorderen de werken in Kluisbergen ??
BLOSO wrote:KluisbergenOmwille van werken in het kader van het Sigmaplan, is de Mountainbikeroute Kluisbergen tijdelijk niet aan te raden. De startplaats is tijdelijk verlegd naar de Vinkendreef (ipv Boskouter).
Is deze nog makkelijk te bereiken ?? is er ergens een bike wash aanwezig indien nodig ??

MaC'Red 8)
Donavan
Mountainbiker

Post by Donavan »

Euhm, geen last gehad van werken ! Als je naar vinkendreef 24 rijdt (zoals aangegeven op de kaart op de site) heb je aan de rechterkant camping panorama, en aan de linkerkant een groot bord met alle gegevens. Let wel, dit bord is verouderd, er staat namelijk dat er nog een rode route is (een andere lus zonder de paterberg enzo, dus in totaal 2)Die route hebben wij althans niet tegengekomen. Net voor de paterberg gewoon rechtdoot gereden, de koppenberg meegepakt en weer uitgekomen aan de voet van de pater. Misschien bedoelen ze met 'op dit moment niet rijden' een stuk nadat je twee draaihekkens gepasseerd bent (in een afdaling). Daar is het echt niet te doen om te rijden, groeven van bijna 50 cm en ongelooflijk diepe putten en plassen. (bij slecht weer toch). Maar voor de rest een prachtige route, al is de bewegwijzering niet overal even goed, kaart van de website is aangeraden ! Wel geen bikewash gezien, misschien moet je hiervoor bellen ?
Veel plezier !!!!

Grtz Donavan
Alexe
Mountainbiker

Post by Alexe »

Onlangs deze route eens gereden, echte aanrader, met uitzondering dan van dat stuk na die draaihekkens...

Image
pearl jam
Mountainbiker

Post by pearl jam »

Weet er iemand hoe de ondergrond er momenteel bij ligt in het kluisbos?

Ik zou graag wat willen oefenen met enkele ardennen chrono's in mijn achterhoofd eind mei en juni?
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

kan men dat stuk na die draaihekkens niet omzeilen dan ??

MaC'Red 8)
Donavan
Mountainbiker

Post by Donavan »

MaC'Red wrote:kan men dat stuk na die draaihekkens niet omzeilen dan ??

MaC'Red 8)
Niet dat ik weet, maar kzou het toch niet doen, want eenmaal je van het onmogelijke stuk afbent, krijg je wel een mooi stuk off-road (oa door een beekje rijden en een beklimming)

Grtz
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

Donavan wrote:
MaC'Red wrote:kan men dat stuk na die draaihekkens niet omzeilen dan ??

MaC'Red 8)
Niet dat ik weet, maar kzou het toch niet doen, want eenmaal je van het onmogelijke stuk afbent, krijg je wel een mooi stuk off-road (oa door een beekje rijden en een beklimming)

Grtz
dan zit er maar 1 ding op hé, lossendoor de mud door :lol: :lol: .
Morgen gaan ik en Koen naar ginder.

MaC'Red 8)
Donavan
Mountainbiker

Post by Donavan »

Veel plezier zou ik zeggen, maar dat heb je daar automatisch :p
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

ik was om te beginnen al zeer blij dat ik terug mijn reaction terug had en zeker voor een parcours als dit al hadden we pas gisteren beslist om deze eens te rijden.

De streek heeft veel te bieden qua klimmen en dalen met bekende namen zoals de Oude Kwaremont, de steile paterberg en de Kluisberg als aflsuiter omdat we aan de toren zijn vertrokken.
Verder natuurlijk ook zeer pittige stukken off road ( hoe komt ge anders aan 600hm op 30 km ), de verhouding road / off-road viel zeker mee.

Het stuk na de molentjes even bekeken en gekozen voor het hazepad, de weide ernaast om eerlijk te zijn, eerst ene onder de pinnekesdraad en dan de bikes overgeven zodat de andere ook de draad onder kan en beneden dan terug hetzelfde
We waren zeker niet de enigste aan de sporen te zien maar daar verschiet ik niet af, beneden dan het beekje door en dan een serieus klimmeke waar ook makkelijk een 20% behaald werd om een moeilijkere ondergrond uiteraard.

Achterwiel toch eens weg geslipt en even gestopt voor een foto'ke en verder naar boven al had ik beter niet gestopt want ik raakte moeilijk in gang terug.

Voor de rest de gebruikelijke veldbanen en enkele andere kasseistroken tot we weer aan Kwaremonnt dorp uitkwamen om dan het tweede deel te beklimmen, een gestaag klimmeke van tussen de 4 en 6% tot de steenweg waar we even verder dan over moesten om enkele later terug het Kluisbos te betreden via de leuke dreven.

Een lange afdaling stuurde ons weer uit het bos om later dan via de Kluisberg naar boven te rijden waar het info paneel staat ( voor mijn part is dit wel het huidige parcours hoor !! ), nog een laatste trekje naar de toren met een lange klim op een smalle asfaltweg bracht ons terug tot de parking aan de Toren.

Nadien hebben we nog een klein luske gedaan dat vroeger bij de wedstrijden daar werden genomen tijdens de Beker van België en het EK, door het bos naar beneden en boven om later dan aan de klim achter het zwembad te beginnen tot aan de parking terug boven.

Conditie is blijkbaar redelijk in orde qua klimmen dus ik kan met een gerust hart naar biken in de ardennen van 1 tot 8 mei.

de cijfers: 29.16 km / 17 km/h avs / 58.2 km/h max en 596 hm's.
foto's komen later deze week online

MaC'Red 8)
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Gisteren eens met de bike van thuis af (kuurne) naar ginds gereden en me eens gewaagd aan de gele route die 20km lang is.

Volgens mij qua fungehalte veel beter dan de rood-blauw-groen route's..
Men rijdt veel meer IN het bos op die route. De cote de trieu wordt er ook bijgenomen.

Ik had op m'n sigma bijna 700hm's over 75km.
Post Reply