Ik merk dat je de q-factor kan kiezen ook..
Is dit een persoonlijke keuze of hangt dit af van het frame waarop je de groep monteert?
SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep
Post by Kristof Huyck »
Best meet je eerst of de kleinste Q-factor wel mogelijk is, anders is de keuze snel gemaakt.JL157 wrote:Ik merk dat je de q-factor kan kiezen ook..
Is dit een persoonlijke keuze of hangt dit af van het frame waarop je de groep monteert?
Persoonlijk rij ik het liefst met de kleinste q-factor, het voelt ietsje beter aan.
Het zou enkel maar voordelen bieden: http://www.bikeboosting.nl/index.php?q" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik fiets op mijn huidige 29er met een 36/22V en 11/36A.
In Vlaanderen is dat effectie bijna cte op het buitenblad.
Maar in de Ardennes, Vogezen en Alpen, vind ik de 22/36 toch een must.
Welke gearing zouden jullie aanraden op een XX1 ? Zowel V als achter ?
Is het makkelijk om vb de fiets om te bouwen ?
Dus in thuis met een XX1 en naar de Alpen ombouwen naar dubbel ?
In Vlaanderen is dat effectie bijna cte op het buitenblad.
Maar in de Ardennes, Vogezen en Alpen, vind ik de 22/36 toch een must.
Welke gearing zouden jullie aanraden op een XX1 ? Zowel V als achter ?
Is het makkelijk om vb de fiets om te bouwen ?
Dus in thuis met een XX1 en naar de Alpen ombouwen naar dubbel ?
-
ekibniatnuom
- Mountainbiker
Post by ekibniatnuom »
Steeds met 39/26 en 11/36 gereden, zowel belgie als alpen en dolomieten.
Dit komt ongeveer overeen met 32/42 op xx1.
Als je nu 22/36 een must vind zou ik zeker geen xx1 overwegen want dan is de 28t nog te zwaar voor jou.
Dit komt ongeveer overeen met 32/42 op xx1.
Als je nu 22/36 een must vind zou ik zeker geen xx1 overwegen want dan is de 28t nog te zwaar voor jou.
-
Japie carbon
- Mountainbiker
Post by Japie carbon »
Een XX1 derraileur kan je ook absoluut niet gebruiken met een dubbel voor. Deze kan het kettinglengte verschil niet verwerken.
- Motorbiker
- Mountainbiker
Post by Motorbiker »
Op bikeradar vind je dit OneUp oplossing voor een 1x11. Het betreft de aanpassing van een 10- speed Shimano of Sram cassette, door toevoeging van deze 42T krans, en tegelijk het verwijderen van het 17T kransje.
Principe is als volgt:

Volledig artikel:
http://www.bikeradar.com/mtb/gallery/ar ... k-39168/3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Principe is als volgt:

Volledig artikel:
http://www.bikeradar.com/mtb/gallery/ar ... k-39168/3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Die OneUp 'oplossing' vind ik nogal halfslachtig. Ten eerste blijf je met een 1x10 zitten en het bereik is kleiner door het ontbreken van een 10T. Verder zit je met een grote sprong middenin de cassette...
Kostprijs zou blijkbaar een 70 euro zijn, voor de mensen die nu al problemen maken dat een cassette met 11 (!) tandbladen 260 euro kost (dat is dus maar 23 euro per tandblad
) lijkt me dat nogal heel veel voor één tandblad
Verder is het nog onbekend wat de schakelprestaties gaan zijn met deze 'oplossing' en de duurzaamheid is ook nog een vraagteken.
Ik ga het voorlopig gewoon houden op een XX1 cassette, die zal wel nog een tijdje meegaan ben ik zeker
Kostprijs zou blijkbaar een 70 euro zijn, voor de mensen die nu al problemen maken dat een cassette met 11 (!) tandbladen 260 euro kost (dat is dus maar 23 euro per tandblad
Ik ga het voorlopig gewoon houden op een XX1 cassette, die zal wel nog een tijdje meegaan ben ik zeker
Ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is dat het xx1/x01 systeem in alle opzichtigen beter is dan dit soort oplossingen. 'T is zeker niet ideaal maar het lijkt me wel een interessante oplossing voor mensen die niet direct 900 euro willen (of kunnen) uitgeven aan een volledig nieuwe groep en toch eens het 1x11 (of 1x10 beter gezegd) rijden willen proberen zonder op elke helling te moeten afstappen.Kristof Huyck wrote:Die OneUp 'oplossing' vind ik nogal halfslachtig. Ten eerste blijf je met een 1x10 zitten en het bereik is kleiner door het ontbreken van een 10T. Verder zit je met een grote sprong middenin de cassette...
Kostprijs zou blijkbaar een 70 euro zijn, voor de mensen die nu al problemen maken dat een cassette met 11 (!) tandbladen 260 euro kost (dat is dus maar 23 euro per tandblad) lijkt me dat nogal heel veel voor één tandblad
Verder is het nog onbekend wat de schakelprestaties gaan zijn met deze 'oplossing' en de duurzaamheid is ook nog een vraagteken.
Wolf Tooth is er ook mee bezig. Vergelijkbaar met de OneUp.

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 558&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 558&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;