MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, hoeveel mensen weten hoe ze een hond moeten opvoeden ? laat staan ermee naar de hondenschool gaan ? 99% van de jack's zijn ook van het zeer dominante type, zet die bij een andere hond en ge hebt gegarandeerd misere...
Bijterke
Mountainbiker
Location: Cube LTD Team 2007 LX Disc, Ridley Icarus full Ultegra

Post by Bijterke »

Montieken wrote:er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, hoeveel mensen weten hoe ze een hond moeten opvoeden ? laat staan ermee naar de hondenschool gaan ? 99% van de jack's zijn ook van het zeer dominante type, zet die bij een andere hond en ge hebt gegarandeerd misere...
moet je gelijk geven dat veel mensen een hond kopen zonder de volledige consequencies daarvan in te zien. Ik vind persoonlijk dat wie een hond koopt, een verplichting zou moeten krijgen om daar een minimum aan training mee te doen.
Dat 99% van de Jack's dominant zijn kan ik me echter niet in vinden. Een hond is maar dominant als hij boven zijn baas staat. Zet dus 2 honden samen waarvan er eentje naar het baasje luistert en de andere niet en gegarandeerd dat degene die niet luistert de dominante is. Kan zelfs een poedel zijn over een Jack of een Pitbull.
mtbkenzo
Mountainbiker

Post by mtbkenzo »

Even over de Jacks:
Ik heb op mijn 6de mijn eerste hondje gekregen, een jack. Er zijn wel degelijke uitzonderingen hoor. Mijn vader ging met Zohra, zo heette het hondje, naar de hondenschool. Hij gehoorzaamde echt geweldig.
Echter, hij was zo kalm als iets. Precies hele dagen stoned. Hij wou nooit gaan wandelen... we moesten hem de eerste 20m echt meeslepen om hem mee te krijgen.

Hierbij wil ik enkel aantonen dat er ook uitzonderingen zijn op jacks.
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

Bijterke wrote:
Montieken wrote:er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, hoeveel mensen weten hoe ze een hond moeten opvoeden ? laat staan ermee naar de hondenschool gaan ? 99% van de jack's zijn ook van het zeer dominante type, zet die bij een andere hond en ge hebt gegarandeerd misere...
moet je gelijk geven dat veel mensen een hond kopen zonder de volledige consequencies daarvan in te zien. Ik vind persoonlijk dat wie een hond koopt, een verplichting zou moeten krijgen om daar een minimum aan training mee te doen.
Dat 99% van de Jack's dominant zijn kan ik me echter niet in vinden. Een hond is maar dominant als hij boven zijn baas staat. Zet dus 2 honden samen waarvan er eentje naar het baasje luistert en de andere niet en gegarandeerd dat degene die niet luistert de dominante is. Kan zelfs een poedel zijn over een Jack of een Pitbull.
is juist ik heb verschillende vrienden die een jack hebben en een andere hond, en meestal is het toch de jack die de lakens uitdeelt. ik spreek dan ook niet over dominantie tegen over het baasje. want dan ben je wel heel slecht bezig ;)jack's zijn koppige honden. :) en nu genoeg geleuterd over jack's!
ge hebt er goei en slechte, in inderdaad een verplichte hondenopvoeding voor alle eigenaars zou zeker geen overbodige luxe zijn.
Geerthawk
Mountainbiker

Post by Geerthawk »

Als ik met onze hond ga wandelen laat ik hem ook wel soms los, maar als ik dan iemand zie roep ik hem toch terug en leg ik hem aan de leiband. Ook al is hij een lammetje :roll: . Je weet nooit wat die honden opeens kunnen doen.
DdT
Mountainbiker

Post by DdT »

Bijterke wrote:wrong [-X
Jack's werden oorspronkelijk gekweekt om de vossen en konijnen uit hun pijpen te jagen.
Inderdaad. Jagers "te paarde" namen ze mee op het paard. Als de andere "grote" honden het beest in hun schuilplaats hadden gejaagd lieten de jagers de jacks los om in dat hol te kruipen. Vandaar het "inkorten" van de staart. Diende als handvat om ze er terug uit te trekken 8) (nu mag da niet meer)
Tot zo ver de les in Jack-ologie.
Heb er zelf twee (mannetjes) en het zijn verdomme nijdige baasjes. Enorme speelvogels. Maar zou ze nooit laten loslopen.
Jacks zijn jagers die zonder kijken de straat zouden oplopen bij het zien van een ander diertje. (al zullen er wel uitzonderingen zijn)

Meestal negeer ik die beesten als ik in één of andere boereslag binnenrijdt.
Kameraad van mij besloot eens te stoppen en kon het beesteke over zijn kopje wrijven. Toe hij terug op de fiets stapte besloot het hondje een "neepje" te geven in zijn kuit...als dank :lol:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Bijterke wrote:
El Perro Diablo wrote:bij een Russel kan je het "jachtinstinct" er toch ook nooit uithalen?

Toch wel.
vraagt wel wat inspanning. Ben met mijn oudste tot C klas gegaan gehoorzaamheid en kan je verzekeren dat je een ijzeren wil nodig hebt (zeker in het begin) om ze te laten doen wat je zegt.
Ik durf mijn oudste loslaten in een hok vol kippen, konijnen,... die zal . bewaken.
De vraag is dan of je wel goed bezig bent?

Je koopt een jachthond en doet er alles aan om juist hetgene waar hij voor gekweekt is eruit te halen, eigenlijk breek je zo een hond zijn karakter.
Komt eigenlijk op dit neer: je vind hond A (indit geval een Jack) een mooie hond, maar je zou liever het karakter van een poedel hebben, maar die is zo mooi niet, dus verwacht je van het dier dingen, die TEGEN zijn natuur zijn, dat is fout.

Je kan wilde dieren ook tam maken, maar dan spreken we (ook) van dierenmishandeling, maw je kan een zeehond leren schapen te hoeden in de woestijn.
Alles kan, behalve hoopkes pissen.

Over "hondenscholen" heb ik mijn bedenkingen, er zouden beter "baasjesscholen" zijn.
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

persoonlijk heb ik tot nu to alleen last gehad van een langharige Chihuahua, maar toen zat ik niet op de fiets.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Eum....iemand een foto van een Jack dat 'k weet wanneer 'k een spurtje moet trekken ???? 8)
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

pvandebe wrote:Eum....iemand een foto van een Jack dat 'k weet wanneer 'k een spurtje moet trekken ???? 8)
Da's zo eentje waar mooi uwe voet onder past :lol: , wit met bruin en zwarte plekskes.
Post Reply