SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
RigolleM
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by RigolleM »

Ik moet Madskatingcow hier ook bijtreden, ik zie voor mezelf eigenlijk weinig voordelen in een 1x10 groep.
Ik lees vaak dat men blij is om van die voorderrie af te zijn, maar zie ook vaak zeer slecht afgeregelde voorderries en personen die absoluut niet kunnen schakelen, voor hen is een 1x10 groep DE oplossing.
Ik verkies nog altijd voor een bredere inzetbaarheid van mijn fiets ten alle tijden, en een 28x42 is nog steeds niet voldoende om klimmetjes die ik nu met mijn 22x36 afwerk. In mijn trainingsparcours zit een beetje van alles en als ik daar qua verzet moet inboeten dan is de fun ver zoek. Mijn trainingsparcours ligt zo'n 15km van mijn huis en de rit er heen is vlak tot licht hellend en af en toe (als de wind in het voordeel is) lig ik op mijn 34x11 en rij ik makkelijk +45 km/u, wat met die 28t absoluut uitgesloten is. Leg ik een 32t voor dan zou dit lukken, maar geraak ik niet op mijn favoriete heuvels.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

RigolleM wrote:Ik moet Madskatingcow hier ook bijtreden, ik zie voor mezelf eigenlijk weinig voordelen in een 1x10 groep.
We hebben het hier niet over 1x10, maar 1x11 hé :-D
RigolleM wrote:Ik lees vaak dat men blij is om van die voorderrie af te zijn, maar zie ook vaak zeer slecht afgeregelde voorderries en personen die absoluut niet kunnen schakelen, voor hen is een 1x10 groep DE oplossing.
Het gaat niet enkel over slecht schakelen of slecht afgeregelde voorderries, maar ook over chainsuck en problemen bij schakelen vooraan in slechte weersomstandigheden. Ook kan door een val de voorderrie ontregeld/beschadigd raken, dat heb ik in de RDHF nog maar meegemaakt...
Het kan echt niet ontkend worden dat het ontbreken van een voorderrie een voordeel is naar schakelproblemen toe.

Mag ik trouwens eens vragen waar dat trainingsparcours van jou ligt, want klimmetjes waarbij een 28x42 niet zou volstaan klinken mij interessant in de oren. Zeker als dit trainingsparcours zich ergens in Vlaanderen bevindt :-)

Ik was zelf ook sceptisch, maar op mijn nieuwe bike heb ik dan toch voor XX1 gekozen (een kameraad van mij was er immers tevreden over) en ik heb er zowel al een toertocht in Vlaanderen, een Ardennenmarathon en een week Dolomieten (incl Dolomiti Superbike) met afgewerkt. Slechts 2 tandbladen gebruikt: 28T en 30T. Met een 30T haal je meer dan 40 km/u; meer dan voldoende voor een toertocht op vlak terrein imo. In de Dolomieten was een 28T wat mij betreft ideaal, geen problemen met klims van meer dan 1000Hm of korte steile klims op singletracks. Het enige nadeel misschien is dat je niet kan meetrappen eens je voorbij de 38 km/u gaat, maar dan kon ik mij iets meer concentreren op mijn rijlijnen, dus misschien toch niet helemaal een nadeel soms :-)

Soit, ieder zijn keuze en een 2x10 heeft inderdaad een groter bereik, indien je dit denkt nodig te hebben of kunt benutten dan laat je 1x11 misschien beter links liggen :wink:
erwin.91
Mountainbiker

Post by erwin.91 »

Ach ja, er zijn er die single speed rijden ook.

Wat de 1x11 betrefd en grote sprongen kleine sprongen of bandbreedte, daar leer je mee
rijden/omgaan (als je dit wilt natuurlijk) .

Ik heb het eerder al ergens geschreven met een 1x11 moet je soms eens spinnen of iets harder stoempen waar je dan bij een 2x10 mischien een vitesske tussen in hebt , is maar wat je verkiest.

Zelf ben ik een tevreden 1x11 rijder (uitspraak gebaseerd op ± 5maand ervaring enkel in Belgie)
kettingblad wisselen vooraan volgens waar je gaat rijden gaat zo snel dat ik dit geen rede vind om er niet mee te rijden, een voor derrie,extra kabel,extra shifter goed of slecht afgesteld zijn toch mechanische delen dat voor problemen kunnen zorgen.

Dat 1x11 niet voor iedereen is, ja is waar.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Kristof Huyck wrote:Soit, ieder zijn keuze en een 2x10 heeft inderdaad een groter bereik, indien je dit denkt nodig te hebben of kunt benutten dan laat je 1x11 misschien beter links liggen :wink:
Omgekeerde wereld IMO :roll: Velen zijn er als de kippen bij als er nieuwe marketing produkten op de markt worden gegooid en worden standaarden zoals 3x9/10 en nu zelfs 2x9/10 als ouderwets en overbodig beschouwd.
Ik heb ook soms last van een CS, maar die zijn zo beperkt dat ik niet wil inboeten qua bereik en vlot ronddraaien van de pedalen. De sprongen van 22t naar de grotere kransen v/d K7 zijn pakken kleiner dan bij een 28t en ik zie mij niet gedurende 1000hm een verzet rond te draaien die te klein of te groot is.
Ik rij op souplesse dus ik schakel vrij snel naar de granny als het steil wordt, en op mijn trainingsparcours in de Vl. Ardennen zijn er voldoende (soms verborgen/verboden) molshopen die mij op de granny doen schakelen ;-)
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Ik rij alles met de 32 voor, ik hoef dus nooit te wisselen. Ik kom hiermee overal uit de voeten, gebruik de 42 ook echt maar zelden.
Als ik bladen zou moeten wisselen enzo zou ik het denk ik ook niet zo fijn vinden.

Ook zijn de stappen idd wat te groot, dat vind ik wel een nadeel(tje). Maar voor mij weegt dat niet op tegen de voordelen.
Ik zou wel een 11-40 cassette willen hebben denk ik.
erwin.91
Mountainbiker

Post by erwin.91 »

Nu in heel de discussie over veel,heel veel of zelf weinig vitessen, is er nog een factor die niet mag vergeten worden en dat is de biker hè, is die goed of niet getraind, wat zijn zijn prioriteiten,
bla bla bla .... enz.

Vb: in Waimes ben ik gestart met een 30T ,de biker naast mij starte met een 36T en ja diene was voor mij binnen, die gast zag er natuurlijk veel getrainder uit dan ik :lol: .
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

De sprongen bij de grootste tandbladen (32T --> 36T --> 42T ) van de cassette voelen eigenlijk niet zo groot aan, het is voornamelijk de sprong van 12T naar 10T die wat groot aanvoelt. Dit is misschien wel persoonsgebonden. Ook is het iets dat snel went.

@Japie: smijt hier eens ne foto van uw benen op het forum, die moeten nogal indrukwekkend zijn als ik het zo lees :lol:
erwin.91
Mountainbiker

Post by erwin.91 »

Kristof Huyck wrote:De sprongen bij de grootste tandbladen (32T --> 36T --> 42T ) van de cassette voelen eigenlijk niet zo groot aan, het is voornamelijk de sprong van 12T naar 10T die wat groot aanvoelt. Dit is misschien wel persoonsgebonden. Ook is het iets dat snel went.
+1
robin
Mountainbiker

Post by robin »

ik volg deze topic op de voet, een vraagje naar de gebruikers

ik rij veel XC wedstrijden, die zeer sterk kunnen variëren , en die XX1 Groep klinkt als muziek in de oren voor mij,

dus kan het wel zijn dat ik volgend seizoen met z'on groep aan de start zou staan, maar ik vraag me af als je het voorblad verandert van bv een 28 naar een 32 is het dan nodig een andere ketting te steken, of vangt die achterderrie dit verschil op ??
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

robin wrote:ik volg deze topic op de voet, een vraagje naar de gebruikers

ik rij veel XC wedstrijden, die zeer sterk kunnen variëren , en die XX1 Groep klinkt als muziek in de oren voor mij,

dus kan het wel zijn dat ik volgend seizoen met z'on groep aan de start zou staan, maar ik vraag me af als je het voorblad verandert van bv een 28 naar een 32 is het dan nodig een andere ketting te steken, of vangt die achterderrie dit verschil op ??
2 tanden verschil kan die aan, geen 4 dan moet ge ze inkorten/verlengen
Post Reply