manitou voorvorken

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Guest

Post by Guest »

peter wrote:
VoRtX wrote:Ik heb een vraagje ivm mijn Manitou Axel Comp voorvork...
Bij aankoop van mijn Gary Fisher zat die vork erop en blijkbaar was er te weinig olie in (was een gekend probleem). Ik heb dit laten nakijken bij mijn fietsenhandelaar en hij heeft dit gefixed. Nu vraag ik mij wel af of hij er geen te dikke olie in gedaan heeft. Ik weeg maar 65 kg en de vork veert precies toch maar een centimeter of 3 door op de maximumstand... Zou dit opgelost kunnen worden door er dunnere olie in te doen?
Minder olie dat is de oplossing.
minder olie?
dan doe ge uw vork naar de botten plus de lock-out gaat niet meer werken
lichtere veren moet men steken
standaard zijn de veren berekend voor mensen tussen de de 75kg en de 85kg
DeJean
Mountainbiker

Post by DeJean »

hoe voelt de vork aan?

als op een normale opbouwende kracht nodig hebt en zo maar aan 3cm geraakt, dan moet je lichtere veren steken.
als je bruusk stopt bij 3cm zit er teveel olie in. Ik weet ni hoe ne axel ineen zit, maar het kan perfect da er zoveel olie inzit dat het daar gewoon stopt. Typisch klusje bij marzocchi vorken is dat: de olie hoogte bepalen.
What to do? haal een beetje olie uit de vork (goed proper houden) en probeer nog eens. Is t opgelost: klaar.
Is t t zelfde: olie er terug in en andere veren gaan halen.

Lichtere olie heeft nix met t veren te zien. Lichtere olie is dunnere olie. En die stroomt sneller door uw dempings shims and what not. Dan gaan compressie en rebound dus gewoon sneller gaan.
Post Reply