Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
marb
Mountainbiker

Re: Met de fiets naar het werk

Post by marb »

Gwen wrote:Jakobus De Slang, aan de ketting in de fietsenstalling
Image
[/quote]

ja sjarel tof ding zenne content van? :wink:
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

Lust wrote:zeepsoppeke,

Gewoon ne keer diep in-en uitademen, tot 10 tellen en als de frustratie dan nog niet over is de "overtreder" ne neus zetten (ge weet wel, duim tegen de neus en wapperen met de vingertjes).
Zeker niet agressief worden, ge weet nooit of die snullen in hunne auto iets gesnoven of gespoten hebben.
Ik ga nooit verbaal in tegen overtreders. In feite hebt ge met zo'n mensen in eerste instantie geen enkel affaire. En wees eerlijk, zelf gaat ge ook al eens in de fout, willens of nillens.
Als er al eens ene op 't fietspad geparkeerd staat, schud ik al eens met mijn hoofd als ik er voorbij rij. Kan het niet laten...
Maar vooral, erger uzelf daar niet te hard over, ge wordt er allen maar zelf lastiger van.
@Soapwater, wat je aanhaalt, is inderdaad en helaas toch meer regelmaat dan uitzondering. Ik heb er gelukkig relatief weinig last van omdat ik vrij rustige weken en jaagpaden neem. Neemt niet weg dat ik perfect herken wat je bedoelt. Ik weet ook dat de frustratie meestal de boosdoender is, en daar heb je hoofdzakelijk zelf last van en kan je doen leiden dat zaken waar je achteraf spijt van hebt. De frustratie overwinnen en dan trachten ludiek het probleem (zij dus vooral) aan de kaart te stellen. Je moet wel minstens zelf correct blijven, anders vervallen al je argumenten.
Over dat "plaats" innemen, dat moet je inderdaad doen, "actief rijden" dus, maar wel op elke situatie voorbereid zijn. Je zal met de jouw zwaar beladen fiets niet echt hoge snelheden halen, maar altijd kunnen stoppen is toch een voordeel, maar je mag niet "op voorhand" stoppen.

Als ik met de koersfiets ben, heb ik van de auto's rondom mij door wat elke mogelijke beweging van hen zou kunnen zijn. Ik ga uit van het principe, dat ze mij nooit gezien hebben (en dat ligt in vele gevallen aan het feit, dat er te weinig fietsers zijn, dus dat ze de reflex niet hebben dat er een fietser kan zijn (links van hen op kruispunten bv).
Ik heb ook een velomobiel (paar pagina's hoger), en daarmee mag ik wettelijk tussen de auto's rijden. Dat is niet altijd de veiligste plaats, maar bij traag verkeer wel, ik rij dan ook letterlijk "in de weg" en ze respecteren me!

Veel moed dus!
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

soapwater wrote:Vanwege een maandje ouderschapsverlof ben ik dagelijks met de fiets op de baan om de kinderen weg te brengen i.p.v. naar het werk. Naar het werk heb ik een redelijk autovrij parcours, maar naar school en crèche moet ik langs enkele relatief drukke banen.
Bijna dagelijks heb ik aanvaringen met op het fietspad geparkeerde (vracht)wagens, mensen die niet naar fietsers kijken (tweerichtingsfietspad), bestuurders die denken dat de voorrang van rechts alleen voor auto's geldt enz...

Ik probeer telkens een gesprek aan te knopen met de overtreder, kwestie van toch wat op te komen voor mijn rechten. Het is ook niet evident om met een bakfiets volgeladen met kinderen en soms ook winkelwaar even van en op het fietspad te wippen omdat er weer iemand "snel" iets moet laden of lossen...
Vaak eindigt het gesprek met gescheld en obscene handgebaren. Ik probeer nochthans altijd vriendelijk duidelijk te maken dat het asociaal en gevaarlijk gedrag is en dat de zwakke weggebruiker er het slachtoffer van wordt.

De laatste tijd ben ik meer geneigd om offensief te gaan rijden. Auto op het fietspad, geen respect voor de zwakke weggebruiker. Ik zal niet veel moeite doen om opzij te kaan, pedaal tegen de lak, stuur tegen de spiegel, het zal me worst wezen. (Wel zonder kindjes erbij dan, beetje goed voorbeeld geven).
Ik ben het zo beu aan het worden, dat ik soms denk wie niet horen wil, moet voelen.

Hebben andere fietsers dezelfde ervaringen? Of een goeie tactiek om de mensen er toch attent op te maken? Of zijn er nog cyclo-warriors die hun plekje op de weg niet laten inpalmen door een hoop blik? Ik ben benieuwd om jullie reacties te horen...

Ik ben nog jong en mobiel, maar ik stel me altijd voor dat een bejaarde of mindervalide die dan toch nog van de fiets gebruik wil maken, er nog veel meer last van heeft dan ik...
Het grote probleem van de hele zaak is de stress. Het gaat met die auto niet meer vooruit en mensen raken gestresseerd. En dan komt daar nog ne zeiker aan op twee wielen die het eens gaat vertellen [-X Wat niet goedpraat dat mensen zich parkeren waar ze maar willen natuurlijk.

Het laatste fenomeen op mijn route zijn de mannen die de kranten ronddragen vanuit hun auto op het fietspad rechtstreeks in de brievenbus. Ik denk dat die mannen geen benen hebben. :-"

Mojo
soapwater
Mountainbiker

Post by soapwater »

Mojobiker, niet "zeiken" dus en gewoon een paar keer borduurtje wippen en leven riskeren tussen de andere gefrustreerde bestuurders die er alles zullen aan doen om maar niet te moeten vertragen?
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

soapwater wrote:Mojobiker, niet "zeiken" dus en gewoon een paar keer borduurtje wippen en leven riskeren tussen de andere gefrustreerde bestuurders die er alles zullen aan doen om maar niet te moeten vertragen?
Soms wel, maar zonder uw leven te riskeren, toch uw plaats opeisen ! Maar de slimste blijven. Als er bv een auto op het fietspad staat, en ik kan niet door, stop ik meestal vrij bruusk, tot een cm voor hun deur. Meestal schrikt de bestuurder zich een ongeluk, en dan blijf ik doodleuk staan, trek mijn schouders op en wacht geduldig, meestal krijgen ze het dan op hun heupen, mét het besef dat ze wel degelijk lomp in de weg staan!
Toegegeven, de Belgische weg/fietspadinfrastructuur is erbarmelijk en maakt de situatie voor beiden moeilijk, dus dat zie ik (ook als auto-chauffeur) ook wel in.
Last edited by Zotte Marre on Thu 02 May 2013 10:09, edited 1 time in total.
kleine mees
Mountainbiker

Post by kleine mees »

Zoals een maandje geleden ik rij een rond punt op bij klaarlichte dag met fluojasje aan. + ik ben 1.95 en ben redelijk groot, ik val op. Ik rij op het fietspad, bij de volgende afslag rijd een mevrouw op het rondpunt en ik wijk uit en zij rijd gewoon door. Het is nat dus ik lig neer omdat ik uitgeweken was. Moet ik me boos maken, ja want ze heeft me bijna omver gereden. Moet ik me boos maken, neen want negen op de tien was ze niet aant opletten en was ze verstrooid. Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn. Missen is toch wel menselijk en als je dan de aggresieven uithangt haalt dat helemaal niks uit. Maar op zo een moment zit je ook vol met adrenaline dat je die reactie kan hebben, maar dan moet je verstand proberen de bovenhand te laten halen want laat na dat ze inderdaad iets in hun auto zitten hebben...

Heb het dan niet over van die gevallen die expres dicht bij je komen rijden omdat je hen voorbijsteekt met de fiets.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

kleine mees wrote: Moet ik me boos maken, neen want negen op de tien was ze niet aant opletten en was ze verstrooid. Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn.
Dat vind ik toch een rare redenering hoor... Je zal maar onder die auto geraken en levensgevaarlijk gewond zijn. Ach... ze was maar aan het dromen...

Als je je op de openbare weg begeeft, moet je er met je gedachten bij zijn!

Daarom moet je als fietser hun auto niet meteen afbreken, maar een handgebaar of klein teken van ongenoegen is dan wel op zijn plaats vind ik.
hondahornet
Mountainbiker

Post by hondahornet »

kleine mees wrote:Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn.
Uit de wegcode, artikel 8;
"8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben"

Als ik moet rekening houden met iedere autobestuurder die mogelijks kan dromen moet ik niet meer buiten komen want dan word ik zot denk ik.
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

hondahornet wrote: Als ik moet rekening houden met iedere autobestuurder die mogelijks kan dromen moet ik niet meer buiten komen want dan word ik zot denk ik.
En dat is net wat ik altijd probeer met de fiets. Met de auto (tov andere auto's) ben ik "offensiever", maar ik ben dan ook minder kwestsbaar!
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

freezy wrote:
kleine mees wrote: Moet ik me boos maken, neen want negen op de tien was ze niet aant opletten en was ze verstrooid. Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn.
Dat vind ik toch een rare redenering hoor... Je zal maar onder die auto geraken en levensgevaarlijk gewond zijn. Ach... ze was maar aan het dromen...

Als je je op de openbare weg begeeft, moet je er met je gedachten bij zijn!

Daarom moet je als fietser hun auto niet meteen afbreken, maar een handgebaar of klein teken van ongenoegen is dan wel op zijn plaats vind ik.
Idd, zitten dromen of met je gedachten elder zitten is geen excuus. Helaas is dit de gewoonte van de autobestuurder, het laatste waar ze hun concentratie bij hebben is bij het autorijden. Op de autostrades rijden ze daardoor dagelijks tientallen keren tegen elkaar ! Met alle gevolgen van dien. Maar hoe pak je dat aan? Is dat de stress van de hedendaagse maatschappij? ...
Post Reply