eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
whacker
Mountainbiker

Re: eerste ervaring klikpedalen

Post by whacker »

Hanne_F_S wrote:Wanneer start je best met klikpedalen? Eerst je fiets door en door kennen, of direct er in vliegen (of tegen de grond vliegen, het is maar hoe je het wilt noemen :-D )
Ik heb eerst wat gereden met de fiets (gewoon woon-werk en enkele keren een blauwe blosoroute). Gewoon om te zien hoe hij reageert in normale omstandigheden.

Dan "Start to MTB" begonnen met klikpedalen. Hier werd de eerste les veel aandacht besteed aan het tijdig losklikken bij het stoppen. Eigenlijk zijn dat zeer simpele oefeningen en ik neem aan dat dat bij regelmatig oefenen nog veel beter gaat.
Zeer steile hellingen opgeraakt in het bos waar ik denk ik met gewone pedalen niet op kon.

Nuja, eigen beslissing. De pedalen zelf kosten niet veel maar de schoenen kunnen wel wat kosten.
Hanne_F_S
Mountainbiker

Post by Hanne_F_S »

Ik heb mijn bike nu enkele dagen en voel me al heel vertrouwd op mijn fiets. Dus denk ik ze volgende week te installeren.

Ik heb nu Shimano PDM540 thuis staan, nog in de verpakking. Nu ben ik de laatste dagen aan het rondkijken geweest op het web. En zondag ook zo iemand tegengekomen die met Shimano PDM545 reed.

Wat is jullie mening van volgende pedalen?

Shimano PDM545

Image

Shimano PDM647

Image
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

Als je je daarmee zekerder voelt, doen!
Maar blijf in de winter uit de modder, want je krijgt je schoenen gewoon niet meer ingeklikt, omdat het gewoon vol modder en vuil loopt!
whacker
Mountainbiker

Post by whacker »

Mja, ik heb de PD-M520 en gisteren toch ook wat last gehad van de modder terwijl die zogezegd speciaal gemaakt zijn om de modder automatisch af te voeren. Dat je al eens niet kan inklikken is niet zo'n groot probleem. Gewoon wat modder afstampen en het lukt wel. Het probleem is dat ze op den duur veel moeilijker uitklikken. Als je dan aan het ploeteren bent eindig je in het decor (slechts een keer of 4, gisterenavond ](*,) )
climbbeast
Mountainbiker

Post by climbbeast »

leks wrote:Heb zelf paar maanden klikpedalen gebruikt ging op zich wel redelijk, het paniekerige van het vastzitten grotendeels aan gewend alhoewel er nog wel wat blijft, de weerstand heb ik heel laag.

Laatst remde ik na een afdaling te krachtig waardoor ik overtipte, mijn reflex op het hoogste punt was om over de fiets heen te springen, maar aangezien ik vastzat lukte dat niet, vol op de helm. Op zich niks aan de hand was in het gras, maar toch gekozen om voor nu naar flats te gaan, totdat ik wat meer ervaring heb en dit soort fouten niet meer maak.

Op bike24 de 5050 3 pedalen gekocht en op bikecomponents 5.10 schoenen beide voor ca. de helft van de adviesprijs alsnog een 100 euro.

Paar keer mee gereden nu en het voelt toch wel als een bevrijding, zit met een gevoel van meer controle (qua balans op de fiets), combi van pedalen en schoenen zorgen er ook voor dat je alsnog stevig vast op het pedaal zit, maar als nodig zo even een voet aan de grond kan zetten, ideaal.
Welke 5.10 schoenen heb je gekocht?
suge7
Mountainbiker

Post by suge7 »

Ik ben ook begonnen met klik pedalen,de shimano spd-a530. Ene kant voor gewone schoenen en andere kant spd schoenen.Ben er na enkele ritjes mee gestopt en heb de shimano saint flat pedalen op gezet in combinatie met de 5.10 Impact VXi - Sam Hill

http://fiveten.com/products/footwear-de ... i-sam-hill" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze bevallen mij echt veeeeel beter. Ik hoef niet meer na te denken terwijl ik op mijn fiets zit.Bij technische en modderige stukjes klikte ik mijn spd er uit..nu hoef ik dit niet meer te doen. Gewoon rijden en niet meer stoppen op moeilijke stukjes.Veel meer vertrouwen.Het kan ook soms tussen de oren zitten.Wat schrik hebben om te vallen en het vertrouwen verliezen in spd.
Je doet uiteindelijk waar je het best bij voelt. In mijn geval bij flat pedalen.
climbbeast
Mountainbiker

Post by climbbeast »

suge7 wrote:Ik ben ook begonnen met klik pedalen,de shimano spd-a530. Ene kant voor gewone schoenen en andere kant spd schoenen.Ben er na enkele ritjes mee gestopt en heb de shimano saint flat pedalen op gezet in combinatie met de 5.10 Impact VXi - Sam Hill

http://fiveten.com/products/footwear-de ... i-sam-hill" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze bevallen mij echt veeeeel beter. Ik hoef niet meer na te denken terwijl ik op mijn fiets zit.Bij technische en modderige stukjes klikte ik mijn spd er uit..nu hoef ik dit niet meer te doen. Gewoon rijden en niet meer stoppen op moeilijke stukjes.Veel meer vertrouwen.Het kan ook soms tussen de oren zitten.Wat schrik hebben om te vallen en het vertrouwen verliezen in spd.
Je doet uiteindelijk waar je het best bij voelt. In mijn geval bij flat pedalen.
Zijn grave schoentjes :) heb de eerste sam hill nog :) http://p.vitalmtb.com/photos/products/5 ... 1290194288" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet eens een schoen proberen met deze zool http://fiveten.com/images/jreviews/1421 ... 388959.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; fiveten heeft daar vorig jaar de award mee gewonnen van beste bike zool (o)
dennisVO
Mountainbiker

Post by dennisVO »

vandaag eerste rit met klikpedalen, en ben wel aangenaam verrast!!
dat rijdt best wel prettig, en het in- en uitklikken ging eigelijk wel goed.
ben wel onderweg een leuk bergje tegengekomen dat ik niet kon laten liggen, en ben zwaar op m'n blaas gegaan.
maar dat lag niet aan de klikpedalen, maar puur aan m'n zeer beknopte techniek (waar veel werk aan is).
Ha!
toch een aanrader zo als eerste indruk.
benieuwd om echt een toertocht te gaan rijden.

materiaal:
- Shimano PD-M520
- Mavic Alpine XL
whacker
Mountainbiker

Post by whacker »

Het grootste voordeel is dat het nu supermakkelijk wordt om te bunnyhoppen.
Hanne_F_S
Mountainbiker

Post by Hanne_F_S »

Vandaag mijn eerste toertocht gereden. En meteen voor de eerste keer met klikpedalen. Niet gevallen (o) (1 keer bijna, iemand stak mij voorbij en ging tegen de grond maar ik had net een boom bij de hand) Het verschil met klimmen is echt héél goed voelbaar. Het viel heel goed mee!
Post Reply