Duurtraining doen op MTB of racer...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Met de racer op 70-75% van de HRmax rijden is alles behalve simpel.
Ofwel op dijken. Naast kanalen is oersaai. Rivieren = opletten, veel wandelaars, bochten, en ge moet toch rond die 30/u hangen.
Is onmogelijk op binnenbanen/fietspaden/bebouwde kommen zonder de gevaarlijken uit te hangen.
Maar ge spaart uw MTB (banden, ..)

Met de MTB op een simpele bloso, blijf je makkelijker op hartslag, 23-25/u is dan al voldoende. Maar die modder meestal... meer kuiswerk achteraf.

dus: doen waar ge goesting in hebt. :wink:
scaler60
Mountainbiker

Post by scaler60 »

catchup! wrote:Met de racer op 70-75% van de HRmax rijden is alles behalve simpel.
Ofwel op dijken. Naast kanalen is oersaai. Rivieren = opletten, veel wandelaars, bochten, en ge moet toch rond die 30/u hangen.
Is onmogelijk op binnenbanen/fietspaden/bebouwde kommen zonder de gevaarlijken uit te hangen.

Met de MTB op een simpele bloso, blijf je makkelijker op hartslag, 23-25/u is dan al voldoende. Maar die modder meestal... meer kuiswerk achteraf.

??
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

catchup! wrote:Met de racer op 70-75% van de HRmax rijden is alles behalve simpel.

??? wat ne zever
ge kunt ook 24km/u op uwe koersfiets rijden hoor :roll:
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

nee want dan zijde gene echte :lol: ik zou eens willen zien hoeveel er van die toeristen 30km/u kunnen rijden in hun duurzone....
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

tegenwoordig zijn veel toeristen behoorlijk goed getraind.
hangt misschien wat van de regio af, maar in deze streek zitten vooral fietsverslaafden ipv seksverslaafden :lol:
ze verkiezen hun fiets boven hun vrouw.

de laatste 4 jaar mag je zeggen dat er wielertoeristen en wielertoeristen zijn. de eerste zijn goed getraind, vaak zeer goed ingepikt met materiaal en kleding en alles assorti.
je zal ze niet makkelijk zien stoppen aan een terras of cafe, dat is vaker uitzondering. ze houden op hun duurtrainingen er toch nogal een behoorlijk tempo op na. in groep, gaat het nogal redelijk goed door, voor hun als niet competitierijders.
wanen zich vooral koerskonijnen :lol:

de andere wielertoeristen, zijn de matig tot vrij pover getrainden die vooral buitenkomen voor een paar tripjes per week aan een gezapig tempo. meer bedoelt voor rustig rond te fietsen en te genieten, en met een groepje te rijden om onderling te babbelen. ze stoppen ook regelmatig links of rechts, en kijken niet op 10 minuten of meer.
vaker een 27-28 per uur

de rasechte wielertoerist van vroeger is al meer een uitgestorven ras... die zie je nog zelden. vaak lange tochten maar ca 24-25 p/u gemiddeld.

Altijd wel fascinerend zulke dingen, en vooral leuk als ze er zelf veel plezier aan beleven.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

24/u op nen koersfiets :roll: . Ja, met 4bf tegenwind.
En als ge pech hebt en ge hebt rugwind, dan is er al helemaal niet op hartslag te rijden.

Niet overdrijven he. Als ik rond de 30 rijd, dan heb ik na de rit een gemiddelde van 27. en een hf van 137. En ik heb nen HR max van 192.

En ik ben zeker geen koerskonijn.
cyclebot
Mountainbiker

Post by cyclebot »

24 per uur gemiddeld en 7u alleen onderweg,
dat ben ik!

een rasechte wielertoerist dus. :-D
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

catchup! wrote:24/u op nen koersfiets :roll: . Ja, met 4bf tegenwind.
:roll:

Ik rijd anders dikwijls wegritjes met de koersfiets mat een uiteindelijk gemiddelde van niet veel boven de 25km/h.
Niks mis mee....

Om op de vraag van de TS te antwoorden, persoonlijk ben ik content dat ik een koersfietske heb gekocht voor m'n wegritjes.
Met de MTB gaat da ook, maar mijn MTB, een fully met 710mm breed stuur nodigt niet echt uit om lang over verharde wegen te rijden.
Met m'n HT ging het bijna zo goed als met de koersfiets, wel met een 28" wielsetje erop en racebandjes, ik vind het zonde om dure ust banden te verslijten op asfaltwegen.
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

indd sunn in groep is het nog wel wat anders dan alleen te rijden he, als je in een peleton verscholen zit kun je 6km/u rapper rijden op dezelfde hartslag. trouwens gemiddeldes zeggen niks over de kwaliteit van je training. je kunt veel harder getraind hebben met een gemiddelde van 25 dan met een gemiddelde van 30, bvb langs de vaart in groep me wind mee.....
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Zoals hier al eens vaker besproken richten veel mensen zich op snelheid. Mijn gemiddeldes zullen mij een worst wezen. Ik doe een LSD op hartslag of ik nu vooruit kom of niet. Vervolgens meet ik mijn conditieopbouw niet op gemiddeldes maar of Pietje of Keesje mijn wiel kunnen houden of andersom. (uiteraard meet ik de werkelijke conditie op een fietstest).

Ik ken genoeg mensen die veel trainen maar in iedere training zich willen bewijzen. Iedere training sleuren ze volle bak aan kop om te laten zien dat ze goed zijn. Of om te kunnen laten zien dat ze een hoog gemiddelde kunnen halen. Vervolgens gaat de conditie maar achteruit en achteruit en zijn ze vermoeid.
Post Reply