LCMT 2012

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

alain wrote:Voila si, ingeschreven voor de lCMT

Het trainen kan beginnen; eerst eens een inspaninningstest laten doen ( UZ Gent-Energylab,.....)
En dan een schama laten opstellen
Ik geef je één tip: ga niet naar het UZ.
Kost daar echt veel geld voor wat het maar is.
Zoek een sportdokter die dat voor minder geld doet.
Energy Lab kost evenveel als in het UZ, maar is denk ik wel veel grondiger.
KOTH
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper 2015, Trek Madone 4.7 baansloerie

Post by KOTH »

El Baelos wrote:

Het trainen kan beginnen; eerst eens een inspaninningstest laten doen ( UZ Gent-Energylab,.....)
Ik ga binnenkort naar Smart Cycling om een test te laten doen. Heb al veel positieve reacties gehoord en gelezen over Smart Cycling.
Gr
Brugse Racer
Mountainbiker

Post by Brugse Racer »

KOTH wrote:
El Baelos wrote:

Ik ga binnenkort naar Smart Cycling om een test te laten doen. Heb al veel positieve reacties gehoord en gelezen over Smart Cycling.
Gr

Mensana in Sijsele is ook een aanrader http://www.mensana.be
Goohooni
Mountainbiker

Post by Goohooni »

wat laten jullie allemaal meten?

overslagpols alleen, is dat voldoende om een schema op te maken?
Brugse Racer
Mountainbiker

Post by Brugse Racer »

Bij Mensana is dat eerst hartslag in rust, daarna inspanningstest (fiets) waarbij ze je overslagpols, max pols, lactaat (verzuring) en VO2max meten. Verder weet je ook hoe veel watt je kan duwen uiteraard en aan welke hartslag, etc...
enfin serieus wat data onder medische begeleiding van een sportarts.

Daarna meten ze ook je vetperecentage en desgewenst kan je nog een bloedanalyse laten doen. Dit alles voor 125€ (ex. bloedanalyse).

Op basis van je resultaten en je vooropgestelde doelen maken zij een trainingschema voor je op.
(Bij 9/10 mountainbikers resulteert dit meestal in langdurig basistrainingen met weinig intensiteit. Meeste MTB-ers gaan veel te snel in verzuring maar kunnen heel lang in het rood rijden. (Bij mij niet anders)

Bvb. Mijn trainingen gedurende de winter bestaan nu uit 2 trainingen van ca 3 tot 4 uur op de weg aan een hartslag tss. 115 en 130 bpm. Ik probeer daar minstens 1 TT per week bij te nemen waar ik dan een intervaltraining van maak. Maar de langdurige trainingen zijn veel belangrijker de eerstkomende 8 tot 12 weken. Daarna blijven we dat onderhouden maar beginnen we met specifieke klimtrainingen die we er bij nemen.
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Doe je die duurtrainingen op de weg?
Goohooni
Mountainbiker

Post by Goohooni »

train je ook uithouding of leg je een basis, als je smorgens naar je werk anderhalf uur rijdt en savonds nog eens anderhalf uur terug?

of is het essentieel 3h ononderbroken te rijden?

ik ben ingeschreven bij recreanten, is daar ook een competitie voorzien? (is me even onduidelijk)
skin
Mountainbiker
Location: scott scale 30 orbea hydro 50 cube ltd sl 29 en kuota kebel

Post by skin »

Goohooni wrote:train je ook uithouding of leg je een basis, als je smorgens naar je werk anderhalf uur rijdt en savonds nog eens anderhalf uur terug?

of is het essentieel 3h ononderbroken te rijden?

ik ben ingeschreven bij recreanten, is daar ook een competitie voorzien? (is me even onduidelijk)
nee gewoon fun
Brugse Racer
Mountainbiker

Post by Brugse Racer »

De lange duurtrainingen doe ik op de weg. Het is inderdaad belangrijk dat je ca 3 tot 4 uur onafgebroken rijdt. Het is wel belangrijk dat je aan een lage hartslag rijdt!
Dergelijke trainingen vormen de basis van je conditie, hoe beter je basis, hoe minder snel je in het rood zal rijden, hoe langer je een zware inspanning zal uithouden.

Als je dagelijks 2 x 1,5 uur zal rijden zal je ook wel een heel goede basis hebben hoor, maar ideaal zou zijn als je bvb. 1 keer per week een langere training zou doen.... maar nogmaals, je hartslag MOET laag zijn. In het begin zal je weinig snelheid maken, maar dat betert na verloop van tijd.

Bvb ik train aan een hartslag van om en bij de 125bpm. Aanvankelijk stond dat gelijk aan een snelheid van ongeveer 23km/u. Nu kan ik aan dezelfde hartslag ongeveer 27km/u. blijven rijden.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Brugse Racer wrote:Bij Mensana is dat eerst hartslag in rust, daarna inspanningstest (fiets) waarbij ze je overslagpols, max pols, lactaat (verzuring) en VO2max meten. Verder weet je ook hoe veel watt je kan duwen uiteraard en aan welke hartslag, etc...
enfin serieus wat data onder medische begeleiding van een sportarts.

Daarna meten ze ook je vetperecentage en desgewenst kan je nog een bloedanalyse laten doen. Dit alles voor 125€ (ex. bloedanalyse).
El Baelos wrote: Ik geef je één tip: ga niet naar het UZ.
In het UZ doet men hetzelfde als bij Mensana en ik heb € 164,05 betaald incl bloedanalyse. Ik weet niet hoeveel die bloedanalyse afzonderlijk kost.
Post Reply