Zo 20/11/2011 Lummen

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
gem 10km/h
Mountainbiker

Post by gem 10km/h »

Eerlijk gezegd vind ik dat afgeven op Bloso-parcoursen een beetje misplaatst.

Ik vind dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen vaste parcours en eenmalige (door zowel mountainbikers als gemeentebesturen: het is niet omdat ze een bloso hebben dat alle organisaties zich dan maar aan dat parcours moeten houden!!!!!!!).

Mijn ouders hebben achter hun tuin bos liggen waar een stuk 'singletrack' doorloopt van een blosoparcours: op enkele jaren tijd is dat pad helemaal uitgereden, en ligt het zeker 20 a 30 centimeter dieper dan al die jaren voorheen. Als een pad vaak gebruikt wordt zie je overigens ook steeds dat mountainbikers nieuwe paden bij maken, omdat het bestaande pad bv. te modderig is.

Mochten alle mooie stukjes in de vaste tochten geïntegreerd worden, dan zouden die na verloop van tijd een pak van hun charmes verliezen.

Mijn advies is dus: haal niet het onderste uit de kan voor de bloso-tochten, maar geef de clubs wel de vrijheid om hiervan af te wijken, enkele malen per jaar.

Alle clubs? Als er geen wildgroei is tenminste: de mooiste streken trekken vaak over de 1000 fietsers, en daar kan je dan ook meerdere keren per maand een organisatie vinden: zo worden de mooiste stukken het zwaarst belast, en ook het snelst stuk gereden. Het is dan maar aan de clubs om de mooie stukken te verdelen, zodat ze niet elke week bereden worden.

Ik ga dit weekend alvast het bloso-parcours van Lummen verkennen...
FlipTrip
Mountainbiker

Post by FlipTrip »

Het is volgens mij geen bewuste keuze dat ze de mooiste stukken eruit hebben gelaten. Daar hebben ze gewoon simpelweg geen goedkeuring voor gekregen.

Voor wie de omstreek kent neemt de mooie stukken er gewoon bij. Ik vond het alvast zeer geslaagd. Ik heb de rode, de blauwe en de zwarte ondertussen reeds gereden. De blauwe vond ik ook de mooiste.
gem 10km/h
Mountainbiker

Post by gem 10km/h »

Vandaag de blauwe lus gereden (kon ik halfweg inpikken op enkele km van thuis), en die vond ik echt goed: die 40% verhard (volgens de borden) vielen nauwelijks op: af en toe recupereren mag wel, vind ik.
Wat mij vooral plezierde, was de vaststelling dat er voor deze vaste tocht echt geprobeerd is om extra single tracks te maken in de bermen, kleinere bosjes... Ligt groen dwars, leef je dan uit waar ze niet kunnen dwars liggen.
Post Reply