slijtage...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

ik heb mij twee banden gekocht bij van eyck, kweet het merk ni, ze waren 6€ tstuk, en wegen bekan ne kilo, der staan goeie noppen op, en die banden zullen mss wa rapper slijten dan slicks ofzo, of andere banden (met beter rubber) , maar neem dat een gemiddelde band zo'n 30-35euro kost, voor die prijs mag ik al 5 banden gaan verslijten he.. :)
De grip en rolweerstand zijn niet al te goed, maar wat maakt mij da uit, het is toch maar voor wintertraining en toertochen, op de wedstrijden zal ik wel goe materiaal steken 8)
:wink:
Deurke
Mountainbiker

Post by Deurke »

Captain Haddock wrote:Als je daarentegen er mee wil zeggen dat ik mijn materiaal niet onderhoud... => morgen om 18u aan ingang café 'mok op ui muile', we zullen dat dan ééns uitpraten :wink:
MUAHAHAHHAA is dat een bedreiging? Heb ik gezegd dat jij je materiaal niet onderhoud?

nou? :wink:
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

bij mij, vorige cassette, ketting en crankset na 1800KM volledig afgesleten, nu doe ik een 3200 met mijn huidig materiaal, en er is veel slijtage zichtbaar maar nog geen last van of gebied van doorslagen, enkel mijn middenblad moet dringend vervangen worden watnt het begint af te splinteren.

mijn eerste achterband was na 600KM al ne semi-slick en na 1800 ne volledige kletskop, met de voorste iets langer gereden, met de geax heb ik een 2000KM gereden en nu ligt hij in de kast, om ooit terug op een bike te komen, oftewel e yz2 oftewel de scale40 als de banden versleten zijn, maar voor de winter had ik liefst banden met grote noppen, en dat heeft de geax niet, maar op die kilometers met veel modder en ruige wegen en asfalt erin is die maar een 2mm afgesleten wat ik zeer goed vind, er staat geen diep profiel in maar slijt weinig, supergrip en zeer lage rolweerstand, ik denk dat ik met deze band toch nog 2000KM mee moet kunnen halen, zonder al te veel moeite.

wat binnenbanden betreft, op 5000KM heb ik 4 binnenbanden gehad, en de 2 nieuwste steken er nog niet lang op.

op 5000KM heb ik ondertussen 5 verschillende remblokjes gehad, 3 versleten dus, en de velgen zouden bij huidig gebruik binnen een half jaar vervangen moeten worden, deze zijn een 2-3mm afgesleten, maar aangezien de scale 40 in aantocht is moeten deze langer meegaan.

derailleurwieltjes nog niet moeten vervangen, maar op 2100KM was den acera derailleur voor de vuilbak, en toen zouden deze wieltjes het niet echt lang uitgehouden hebben.dan de deore, 2900KM moeten ze nog niet vervangen worden maar de slijtage is zichtbaar.
LFR
Mountainbiker

Post by LFR »

Een MTB gekocht met Deore LX uitvoering om te MTBiken, geen woon werkverkeer dus.
Dit betekent 1.000 Km met een ketting.
2.000 Km met de aluminium kettingbladen en de cassette
Een voorband overleeft 2.000 Km, achterband ongeveer 1.500 Km
De levensduur van de remblokjes hangen sterk af van het weer en het parcours.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

mense toch wa steekte gulder amel uit me ulder aandrijving :-? :)
ik rijdt vanaf 6 maart afwisselend met een kmc9gold en sram pc59 ketting, met sram 7.0 cassette, xt derailleur + der. wieltjes, en fleying snake kabelset (dichte binnenkabelhuls) ook nieuw middenblad toen gestoken (TA) In juni nieuwe xt-voorderailleur, en in augustus nieuw buitenblad shimano deore 42 (geene 44, da mag blijkbaar ni als nieuweling :lol: )
Kheb zo goed als elke week wedstrijd gehad, en tot half augustus altijd op de mtb getraind. De kettingen wisselde ik om de een a twee weken af (powerlink) Ik kuis mijn ketting door me een nagelborstelke en dreft het vuil eraf te schrobben onder water, dan afspuiten met lucht. De cassette gewoon met een doekske ertussen. Kheb nooit dure olie ofzo gebruikt, meestal goeikope teflon.
Da is dus van maart tot oktober, da zijn al acht maanden, en nog geen enkele keer last gehad doortrappen ofzo..
Dus hoeveel kilometer zal da zijn? reken gemiddeld 4 tot 5 keer 35km per week + wekelijks wedstrijd van +-20km. En in wedstrijd schakel ik constant !
kweetni hoeveel km da zal zijn, maar toch wel meer dan 3000 hoor !
dus hoe speelt gulle da klaar om zo vlug al te moeten vervangen ?
[-X
LFR
Mountainbiker

Post by LFR »

Deore buitenblad is wel in staal, Deore LX is in aluminium.
Splenter
Mountainbiker

Post by Splenter »

Ikzelf heb da zelf eens wa bijgehouden en hier de resultaten:

- geax banden: 4000km (maar dan wel OP, vooral mee gemountainbiked, weinig asfalt) Wie dit verwonderlijk vindt: geax banden zijn dan ook een stuk zwaarder en uit een hardere rubbersoort dan de meeste andere banden.
- cassette (shimano 105): 4000km, afwisselend gereden met 3 kettingen
- crossmax wielen met vernieuwde goeie rollementen: 10 000km (ik verschiet er zelf van... De velgen zijn ondertussen wel al twee keer in garantie vervangen)
- trapassen: om de 3 maand een nieuwe (dit jaar althans, ik heb geen idee hoe ik dat doe)
- kabeltjes: ca om de 3 maand nieuwe (zelf gefabriceerd, quasi compleet afgesloten circuit)
- onderhoud vering: 3-maandelijks (als ik niet 2 maanden gekwetst buiten strijd lig zoals nu)

Dus, indien vlot berekend, dan zit ik aan een onderhoudskost van zo ongeveer 250-300 euro (afhankelijk van het aantal trapassen ;) ) per 4000km
A d r i
Mountainbiker

Re: slijtage...

Post by A d r i »

Cokeske wrote:hallo,

als beginner zou ik graag eens weten hoe het zit met de slijtage van jullie onderdelen...
om de hoeveel km moeten jullie je remblokjes, cassette, derailleur, banden ... vervangen (liefst mensen die met deore rijden)

zo kan ik de kosten van mijn nieuwe hobby wat inschatten :bounce:
remblokjes: om de 3 a 5000km (winter/zomer)
ketting : elke 1000 a 2000 km (winter/zomer)
cassette : elke 5000 km (gaat zeker 2 kettingen mee als je de ketting tijdig vervangt)
middenblad: 2.5 a 4000 km (winter/zomer)
klein blad : gaat jaren mee
groot blad : 7 a 8000 km
banden : gooi ik weg als ik ze moe ben of als ze versleten zijn , heb nog banden uit 1996 die nog perfect fietsbaar zijn

heb wel geen Deore..
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

Splenter wrote:- geax banden: 4000km (maar dan wel OP, vooral mee gemountainbiked, weinig asfalt) Wie dit verwonderlijk vindt: geax banden zijn dan ook een stuk zwaarder en uit een hardere rubbersoort dan de meeste andere banden.
als jij geax harde banden vind wil ik wel eens weten wat je van schwalbe en hutchingson vind.

ik vind dit zeer zachte banden, de irc mythos XC is iets zachter maar daar houd het dan bij op.

mss is het een ander type, de mijne was/is ne country rider.
freaky_biker
Mountainbiker
Location: thompson pro team>>lx, sid sl, zyzzx cross atack wielen, ...

Post by freaky_biker »

Splenter wrote:Ikzelf heb da zelf eens wa bijgehouden en hier de resultaten:

- kabeltjes: ca om de 3 maand nieuwe (zelf gefabriceerd, quasi compleet afgesloten circuit)

Zelf gefrabiceerd? hoe doede da?
Post Reply