Allez, dan is 't te hopen dat mr merida ni met schijfremmen rijdt héVan Cot wrote:gewoon draaien, enkel zal je het magneetje van je kilometric aan de andere kant van het wiel moeten hangen, maar dit is vele sneller gedaan dan een band in de andere richting leggen.
Looprichting banden
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
ik denk dat mr merida in dat geval deze vraag niet gesteld zou hebben. maar 't zal toch vertragen ze, met de blokjes tegen ellaar heb je meer luchtweerstandThierry wrote:Allez, dan is 't te hopen dat mr merida ni met schijfremmen rijdt héVan Cot wrote:gewoon draaien, enkel zal je het magneetje van je kilometric aan de andere kant van het wiel moeten hangen, maar dit is vele sneller gedaan dan een band in de andere richting leggen.of hij geraakt helemaal ni meer gestopt ...
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Post by Captain Haddock »
Volgens mij moet ge niet teveel conclusies vormen met dat < of > - patroon op een band. Je zou verwachten dat als eerst de punt van dat > patroon contact maakt met de grond, je dan minder tractie maar ook minder rolweerstand hebt. Als eerst de 2 uiteinden van het > patroon contact maakt, zou ik denken dat je meer tractie hebt. Echter, kijk naar een tractor, daar maakt altijd de punt van het > patroon contact.
Goed gezien, het >>> patroon geeft de minste weerstand. je mag dus altijd je achterste band als 'front' installeren. (==> Risico op minder tractie in de technische beklimmingen, maar minder wrijvingsweerstand) Kijk maar eens naar de bandjes van gewone fietsen. Die worden altijd >>> geplaatst (profiel gezien langs onder). Idem voor auto's, tractoren,...Captain Haddock wrote:Volgens mij moet ge niet teveel conclusies vormen met dat < of > - patroon op een band. Je zou verwachten dat als eerst de punt van dat > patroon contact maakt met de grond, je dan minder tractie maar ook minder rolweerstand hebt. Als eerst de 2 uiteinden van het > patroon contact maakt, zou ik denken dat je meer tractie hebt. Echter, kijk naar een tractor, daar maakt altijd de punt van het > patroon contact.
Dus als snelheid belangrijk is: FRONT - FRONT, als tractie belangrijk is FRONT - REAR.
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Post by Captain Haddock »
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar volgens mij ben je niet duidelijk als je spreekt over '>>>>' patroon: je zegt er wel bij dat het patroon langs onderen bekeken wordt, maar dan nog heb je twee mogelijkheden: namelijk de rijrichting tegenover het patroon. Dus vind ik het beter te spreken over het patroon dat wijst in de rijrichting, of omgekeerd, en dat langs onderen bekeken. Bij een tractor wijst het patroon in de tegengesteld richting. Snappie?Joris wrote:Goed gezien, het >>> patroon geeft de minste weerstand. je mag dus altijd je achterste band als 'front' installeren. (==> Risico op minder tractie in de technische beklimmingen, maar minder wrijvingsweerstand) Kijk maar eens naar de bandjes van gewone fietsen. Die worden altijd >>> geplaatst (profiel gezien langs onder). Idem voor auto's, tractoren,...Captain Haddock wrote:Volgens mij moet ge niet teveel conclusies vormen met dat < of > - patroon op een band. Je zou verwachten dat als eerst de punt van dat > patroon contact maakt met de grond, je dan minder tractie maar ook minder rolweerstand hebt. Als eerst de 2 uiteinden van het > patroon contact maakt, zou ik denken dat je meer tractie hebt. Echter, kijk naar een tractor, daar maakt altijd de punt van het > patroon contact.
Dus als snelheid belangrijk is: FRONT - FRONT, als tractie belangrijk is FRONT - REAR.