ik krijg mijnen nieuwe band er ni op

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

zonder sopje etc gaat ook hoor. its all in the strategy!!

band opleggen en starten aan het ventiel, het ventiel niet vastdraaien!! zodanig dat de band op je velg aantrekken kan.

Verder de band opleggen tot je bijna rond bent. Vervolgens je band langs beide zijden en over volledig de omtrek binnen je 2 streepkes van je velgbed duwen!! en zorgen dat ze daar blijven!!!

De rest is kinderspel, geen spatels, sop etc nodig [-X
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

Der Gertus wrote:zonder sopje etc gaat ook hoor. its all in the strategy!!

band opleggen en starten aan het ventiel, het ventiel niet vastdraaien!! zodanig dat de band op je velg aantrekken kan.

Verder de band opleggen tot je bijna rond bent. Vervolgens je band langs beide zijden en over volledig de omtrek binnen je 2 streepkes van je velgbed duwen!! en zorgen dat ze daar blijven!!!

allez ik moet wel toegeven dat de ene band de andere niet is hoor en spreek van ervaring want heb toch al wa banden versleten hoor tot waar ik nu ben met diegene dat ik nu gebruik ( hutchinson rock, een goede band voor zijne kleine prijs ).

Gizmo 8)
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

ok daarin geef ik je gelijk, ze zijn niet allemaal eender maar geloof me, deze kneepjes schelen een HOOP in montage hoe stom het ook klinkt

ps, heb vernomen dat de GEAX banden lastige zijn........
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

ust mss maar de mijne met binnenkant gaat goed. Hoe zachter de band hoe makkelijker meestal, ik heb vanvoor een harde en binnenkort vanachter ook, en deze gaan veel moeilijker.

Zijn niet zo een goede banden, maar ik heb ze gekregen en ze bieden toch een pak grip, als ze tot mei meegaan ben ik al content, maar als je er goede nieuwe moet kopen ben je voor een paar banden al snel 60€ kwijt.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Der Gertus wrote:zonder sopje etc gaat ook hoor. its all in the strategy!!

Voordeel van een sopje bij UST-banden : je banden blijven na montage veel beter op druk.
Ik heb hier destijds ook ergens gepost dat ik NOOIT een sopje gebruik (in een topic over Python light UST), maar ik moest wel elke 3 dagen m'n banden (UST) bijpompen. Op aanraden van XVM (denk ik) toch maar ne keer een sopje gebruikt bij montage, en ... Geen drukverlies meer. Ik check 1x om de 2-3 weken m'n bandendruk, en that's it. Alternatieve Transalp gereden (6 dagen, 350-400km) : niet één keer moeten bijpompen.
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

ik heb dus van vorige woensdag een paar hutchinson spider air light banden maar kamp nu met een ander probleempje #-o , ik AANDACHTIG de bijsluiter gelezen en de banden erop gelegd met een zeepsopje ( dreft + water ) nu de ene kan van de velg zit de band goed naargelang ik de markering mag geloven toch :-k maar de andere kant krijg ik dus diene band niet op zijn plaats, er is steeds een stukje van een cm of 10 die niet op zijn plaats wil ploffen ten opzichte van de andere dan en deze is wel voelbaar als je op de weg zelf rijd.
nu ligt deze aan mij :-k en doe ik nog iets verkeerd of wat staat er me als volgt te doen ???

Gizmo 8)
Quadrifoglio
Mountainbiker

Post by Quadrifoglio »

Je weet dat je je band eerst te hard moet oppompen (bv 4 bar) tot alles op z'n plaats springt en dan later terug aflaten naar de gewenste rij-spanning (2 bar)?
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Gizmo wrote:ik heb dus van vorige woensdag een paar hutchinson spider air light banden maar kamp nu met een ander probleempje #-o , ik AANDACHTIG de bijsluiter gelezen en de banden erop gelegd met een zeepsopje ( dreft + water ) nu de ene kan van de velg zit de band goed naargelang ik de markering mag geloven toch :-k maar de andere kant krijg ik dus diene band niet op zijn plaats, er is steeds een stukje van een cm of 10 die niet op zijn plaats wil ploffen ten opzichte van de andere dan en deze is wel voelbaar als je op de weg zelf rijd.
nu ligt deze aan mij :-k en doe ik nog iets verkeerd of wat staat er me als volgt te doen ???

Gizmo 8)
Hey Gizmo,

Ik heb dat ook al een paar keer ondervonden wanneer ik een gewone band (met binnenband) op een UST-velg leg.

Tip : pomp de band op tot anderhalve bar. Vervolgens trek je de band MANUEEL op zijn plaats, dit kan je doen door goed aan de band te wringen (net zoals wanneer je de band op de velg legt). Doordat er weinig druk in de band zit, kan je d'er goed aan trekken en sleuren, en zou hij normaal gezien mooi op zijn plaats moeten komen te liggen (aan de zijkant van de band is er een soort "naad", die moet overal mooi evenwijdig met de velgrand liggen). Wanneer alles goed op zijn plaats zit, pomp je de band verder op tot de gewenste druk.

Succes !!!
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

'k Heb vorige week ook Racing Ralph's op mijn Xmax XL gelegd.
Ma Joenges toch wat een miserie, daar was Michelin toch wel supergemakkelijk tgo =D>
Na veel vloeken, zweet, dreft en nen handdoek is het dan toch gelukt :-&
hopelijk rijd ik het eerste jaar niet meer plat #-o
'k Heb er gelijk wat van die "No shit" rotzooi ingekapt, ben benieuwd...

Ze blijven wel perfect op druk... tot nu toe :roll: :wink:
Rasse
Mountainbiker

Post by Rasse »

Quadrifoglio wrote:Je weet dat je je band eerst te hard moet oppompen (bv 4 bar) tot alles op z'n plaats springt en dan later terug aflaten naar de gewenste rij-spanning (2 bar)?
Dat is de manier om tubeless bandjes op hun plaats te krijgen.
Met zeep en dergelijke zal je ze normaal wel op hun plaats krijgen.
Indien niet: ga ens bij de auto-bandenboer om de hoek wat bandenvet vragen ( of kopen) en gebruik dat.
Let wel op dat je de max. druk niet overschrijdt, want dan kan je nieuwe band scheuren en ben je er aan voor je lieve €'s.

Is er trouwens iemand die weet hoe hoog die max. druk is. Kwestie van dat niet proefondervindelijk te moeten uitzoeken en 30€ over de balk te gooien?
Post Reply