Ik heb een Fox RLT80 2004 op m'n nieuwste. In het begin vond ik em een beetje te zacht inveren, maar nu ik er wat meer mee onderweg ben, vind ik em super. Ik ben zelfs van plan hem terug wat zachter te zetten. Doordat ik nog wat fietsen heb, kan ik wel wat vergelijken:
In vergelijking met een SID SL 2001, een pak stijver en soepelere werking. Rebound (snelheid uitgaande vering ) is bij Fox te regelen aan de bovenkant van de vork, bij de SID niet (enkel via luchtdruk onderste kamer ). Blokage is vrij identiek maar de Fox heeft een regelbare overdrukklep waardoor je kan regelen dat hij bij een zware slag ontspant.
In vergelijking met een Headshok 70mm 1999 , toch soepelere werking, spreekt beter aan bij kleine niveauverschillen dan de HS.
In vergelijking met een Marzo ECC 2002, minimum even stijf en toch nog soepelere werking
Dus echt een topvork.
Ik heb hem nu op 90psi staan voor m'n 69kg. Heb nog maar 65mm van de 80mm verbruikt, kan dus iets zachter.
voorvering ; wat bevalt jullie
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
tot februari 2004:
RS Duke XC
+: werking, instelmogelijkheden, stijfheid, gewicht was OK
-: schachten sleten wel erg snel in, demping ging gemakkelijk kapot
van februari 2004 tot nu:
RS Duke XC U-turn
+: werking, stijfheid, instelbare veerweg
-: gewicht (+2 kg), enkel rebound instelbaar, draaiknop u-turn is vrij stroef
nu:
RS Sid world cup: deze is nog niet gemonteerd, dus kan er nog niet veel over zeggen, behalve het pluimgewicht en de remote-lockout.
RS Duke XC
+: werking, instelmogelijkheden, stijfheid, gewicht was OK
-: schachten sleten wel erg snel in, demping ging gemakkelijk kapot
van februari 2004 tot nu:
RS Duke XC U-turn
+: werking, stijfheid, instelbare veerweg
-: gewicht (+2 kg), enkel rebound instelbaar, draaiknop u-turn is vrij stroef
nu:
RS Sid world cup: deze is nog niet gemonteerd, dus kan er nog niet veel over zeggen, behalve het pluimgewicht en de remote-lockout.
-
mountainbike is plezant
- Mountainbiker
Post by mountainbike is plezant »
Ik heb nu skareb elite met lockout en daar ben ik heel tevreden over.
het is wel geen topvork maar ik ben er tevreden over. hij heeft 80 mm veerweg maar je hebt ze ook in 100 mm.
het is wel geen topvork maar ik ben er tevreden over. hij heeft 80 mm veerweg maar je hebt ze ook in 100 mm.
- scott racer
- Mountainbiker
Post by scott racer »
De oude was ook een 80 en de sid gaat van 63 tot 80 (denk ik).scelter wrote:Hoeveel travel had die oude, en nu die nieuwe??scott racer wrote::D Sinds 2 weken een RS sid team.
Supper vork gezien ik eerst een judy xc had.
Veel afstelmogelijkheden en licht
Geen problemen met de geometrie van je fiets?
Kwil mijn Judy XC ook vervangen.
Dus no probs met de geometrie.
Rijd stukken beter dan dervoor.
ik heb twee F80RLT vorken, wegens omstandigheden... zou er echter wel ene willen wegdoen, is een drietal maand oud, 600euro.
imho is dit dus een supervork :
werkelijke veerweg van 72mm gemeten, al kan het al wel meer geweest zijn, rebound instelbaar on the fly, ja er zit een lockout op, maar door het superieure aanspreken van de vork gebruik ik die enkel in wedstrijden en op dan nog op den asfalt of echte ferme hardpack, zeker stijf genoeg voor de marta schijfremmen (160mm schijf).
eigenlijk is het door deze fantastisch werkende vork dat ik op zoek gegaan ben naar een fully, ik wilde ook zo'n vering langs achter.
imho is dit dus een supervork :
werkelijke veerweg van 72mm gemeten, al kan het al wel meer geweest zijn, rebound instelbaar on the fly, ja er zit een lockout op, maar door het superieure aanspreken van de vork gebruik ik die enkel in wedstrijden en op dan nog op den asfalt of echte ferme hardpack, zeker stijf genoeg voor de marta schijfremmen (160mm schijf).
eigenlijk is het door deze fantastisch werkende vork dat ik op zoek gegaan ben naar een fully, ik wilde ook zo'n vering langs achter.