Kettingen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

nothing 's impossible wrote:Ik wissel ketting om de 200/250 km, rijd nu met 2 kettingen maar ga de volgende keer met 3 kettingen proberen.
De cassette en bladen gaan merkelijk langer mee.
Tju #-o , als ik nu nog beter wil doen, dan moet ik bijna tijdens nen toertocht mijn ketting veranderen. :lol:
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

nothing 's impossible wrote:
Ik draai ook regelmatig mijn kettingbladen een kwart slag, kwestie van gelijkmatig te laten slijten. Dit is vooral bij een onevenwichtige mannier van kracht zetten voordelig.
Ik zie het nut niet in van de tandbladen te draaien, de ketting komt toch automatisch op elke tand want de verhouding tussen de tandwielen wisselt altijd :-?
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

er zit toch iets in, met platformpedalen word er bijvoorbeeld op het ene moment meer kracht gezet dan het andere, afhakelijk van de plaats van de trappers dus ook de kettingbladen. Met klikpedalen gaat dat verschil in kracht minder groot zijn maar het bestaat (je trekt bij klimmen meestal niet zo hard aan een pedaal dan dat je duwt).

Dus afhankelijk van je rijstijl kan dit toch wel de moeite zijn.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Bekijk gewoon uw kettingbladen eens als ze versleten zijn: als ze gelijkmatig versleten zijn: geen probleem.

De ketting trekt enkel op de bovenste tanden van het blad, verder zet je een maximale kracht net na het dood punt tot net voorbij trapper horizontaal. (variaties door pedalen, houding en techniek).
Idem voor de andere voet.

De belasting en slijtage op het tandwiel is groot in het I' en III' kwadrant.
Door de bladen een kwartslag te draaien worden nu het II' en IV' kwadrant maximaal belast.

Ik ben wel nogal een specialeke qua materiaalbelasting maar bij mij waren de tanden vroeger aan één kant volledig weg en aan de andere kant nog redelijk, nu slijten ze gelijkmatig en doe ik 2 maal zolang met een blad.
Pétard
Mountainbiker
Location: cube elite, Litespeed ocoee boormachien, Isaac baanmachien

Post by Pétard »

mijne velomaker meent dat het ook zou uitdoen u ketting van looprichting te veranderen om langer mee te gaan?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

De looprichting (voorkant wordt achterkant) veranderen zal geen verschil maken denk ik.

Wat theoretisch wel een verschil zal maken is de ketting draaien om de lengteas.
Binnenkant wordt buitenkant.

Als je daar rekening mee moet houden wordt een ketting vervangen gecompliceerd.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

nothing 's impossible wrote:De looprichting (voorkant wordt achterkant) veranderen zal geen verschil maken denk ik.

Wat theoretisch wel een verschil zal maken is de ketting draaien om de lengteas.
Binnenkant wordt buitenkant.

Als je daar rekening mee moet houden wordt een ketting vervangen gecompliceerd.
Is da nie het zelfde :drunk: :drunk: :drunk:
Gerben Bervoets
Mountainbiker

Post by Gerben Bervoets »

nee, #-o denk nog ma es na
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

maar als ge de ketting erafhaalt en je kuist ze dan natuurlijk zal je niet meer weten hoe ze lag denk ik.
jpc
Mountainbiker

Post by jpc »

ik rij ook met 2 kettingen. alletwee hebben ze al 1000 km gedraaid en nu is het weer de beurt van de 1e ketting. nu al 250 km gereden. vorenste tandwielen zien er nog goed uit. mijn cassette begint wel slijtage te vertonen. LX is toch niet kwalitatief vind ik. ik heb een nieuwe deore cassette gekocht en probeer het volgende keer met dat. Ik hoop 4000 km te halen met alles maar ik weet het niet. ik rij met KN X9 kettingen.
groeten
Post Reply