welke cassette

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

cassettebladen zijn afzonderlijk te koop.
Kristof.
Mountainbiker

Post by Kristof. »

Kga eens een sram9.0 proberen, de mijne was aan vervanging toe.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

nothing 's impossible wrote:cassettebladen zijn afzonderlijk te koop.
Ik ben misschien moeilijk aant doen, maar ik ben toch nog niet overtuigd hoor... :(
Zoals je ziet op deze tekening staan er alleen bij de 2 kleinste tandwieltjes een artikelnummer. Deze kunnen appart besteld worden, maar die andere niet...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Bij mijn vorige body heb ik enkel de 2 kleinste en de 28 vervangen. De rest was nog goed, kwamen van bij Van Eyck.

Ik denk dat ge eens bij het road gedeelte moet zoeken.
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

het is niet om moeilijk te doen hoor, maar heeft iemand al ervaring met de BBB casettes?

In O²Bikers stond dat deze zich ongeveer positioneerde rond de LX, klopt dit?
midas
Mountainbiker

Post by midas »

Mick wrote:Het verschil in levensduur is te vergelijken met de verschillende klassen van de shimano-trap... Deore gaat minder lang mee dan een LX, en een LX gaat dan weer minder lang mee dan een XT, enz...
Met andere woorden, hoe hoger de shimano (of Sram) group, hoe langer dat ze meegaan en hoe soepelder ze schakelen. (Dit is mijn ervaring)
Kijk, da's zo één van die fabeltjes hé. Het is dus niet omdat het duurder is dat het ook langer meegaat. Zoals je zelf ook al terecht opmerkt, is er wel beter schakelgemak, wegens een beter ontwerp. Maar duurzaamheid? Ik vraag me al een tijdje af wat het verschil in hardheidsbehandelingen is tussen de verschillende Shimano groepen, maar dat antwoord vind je nergens. Je gaat me immers niet wijsmaken dat onderdelen van de dure Alu groepen langer meegaan dan de oudere (of goedkopere) stalen groepen. Staal slijt gewoon minder snel dan Alu (zoals iedereen met een Alu binnenblad wel weet).

Over die kransjes: je moet ook niet alles van Shimano geloven hé. 'T is niet omdat ze zeggen dat je geen kransjes kunt vervangen, dat dit ook helemaal onmogelijk is. In principe kan je verschillende kransjes uit meerdere groepen door mekaar gebruiken, alhoewel Shimano er wel een echt doolhof van gemaakt heeft. Sheldon Brown (.com) heeft hier een heel hoofdstuk over.

PS: bij sommige cassettes waar je de kransjes niet uit elkaar kunt halen met vijsjes, volstaat het soms om de pinnen die alles bij mekaar houden een klein beetje uit te boren. Dit zijn immers gewoon klinknagels (oftewel 'rivetten' in mooi Frans)
wheely
Mountainbiker

Post by wheely »

dit is idd niet waar want neem bijvoorbeeld een xtr cassete deze houd het een stuk minder lang uit als een lx of een xt cassete dus dit klopt al niet.

mvg wheely
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

bij mij houdt een xtr cassette het gemakkelijk een jaar uit, en bij jou?
wheely
Mountainbiker

Post by wheely »

ik heb mijn xtr nog maar een week of 3 dus ik zou het niet weten maar de fietsenhandelaar zei dat xtr een geweldig schakelgemak levert maar dat daar wel iets tegenover staat en dit is dat hij bij zeer intensief gebruik het maar een 3000 km uithoud

mvg wheely
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

dat is idd ongeveer wat ik per jaar met die cassette rij (heb drie fietsen :wink: )
3000 km met een lx of deore?? ik denk het niet.
Post Reply