Raid des Sources Chimay 8-8-2010

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Orkje
Mountainbiker

Post by Orkje »

Prachtige rit! 102km bos, met heel veel singletracks (meer dan in welke andere rit in België ooit, voor zover mijn ervaring reikt). Overal kwam je stevig uit de kluiten gewassen boomwortels tegen en de rijkelijk aanwezig modder (tja, het weer...) zoog voortdurend alle snelheid weg. Ik had eigenlijk het gevoel zowat de hele tijd aan het klimmen te zijn. Rijden met een vaste vork was hier trouwens niet van de poes (kleine wielen, 2.4 banden): tegen km 90 voelde ik nauwelijks mijn armen nog.

'k Had mijn singlespeed voor de gelegenheid weer omgedoopt tot manuele twee-speed en heb dankbaar van de optie gebruik gemaakt op een paar klimmen tegen het einde.
Moment van de dag (en een voorval dat het voorgaande behoorlijk belachelijk doet lijken): ik duw mijn fiets een helling omhoog waar - naar mijn mening - geen singlespeeder tegen opgewassen is, en net op dat moment word ik voorbijgevlamd door een andere singlespeeder, die nota bene op een veel grotere versnelling onderweg was. Zo wordt een mens af en toe eens op zijn plaats gezet. Het spreekt voor zich dat ik hem niet meer te pakken gekregen heb. Iemand enig idee wie het zijn kan? 29er, donkergroen, zonder stickers.

In elk geval een tocht om met stip aan te duiden voor volgend jaar!
Last edited by Orkje on Mon 09 Aug 2010 07:46, edited 1 time in total.
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

't Was weer schitterend mooi.
Vorig jaar op een kurkdroog parcours genoten van de 100 km, dit jaar heb ik het bij 65 km gehouden.
Ik was wel ingeschreven voor de 100, maar de ergste modderstukken kwamen vlak voor de splitsing 65-100. Ik vreesde dus een beetje dat de hele extra lus van 35 km van 't zelfde ging zijn. En aangezien ik een bloedhekel heb aan modder, en op technisch vlak nog weinig waard ben dan, ben ik afgeslagen voor de 65.
Dichter bij Chimay lag het parcours er al wat droger bij, en 't was toch nog genieten van heerlijk technische singletracks.

Chimay, tot volgend jaar!
G-love
Mountainbiker

Post by G-love »

ik kan enkel maar voorgaande commentaren beamen!
sûperschone rit! wat een mooie streek ook, mijn eerste keer maar zeker niet de laatste!
Van de 98km (op mijn edge 705) denk ik was er nauwelijks 8km baan, en al de rest in den bos! ik denk meer dan 50km singles (kan zijn dat ik in mijn enthousiasme een beetje overdrijf!).
De lus na de splitsing van de 100 was schitterend, en vooral het stuk na de controle/bevoorrading!
Hele goede bepijling! een schoolvoorbeeld van hoe het moet!
rode verf op de baan, een geel plakkaat in den boom en overal blauw witte decathlon linten!
Hele vriendelijke mensen van de organisatie, mijn maat is niet kunnen starten omdat zijn voorrem nog voor we aan de start waren het begeven had. Hebben nog een 3 kwartier geprobeerd om deze te maken maar viel niets meer mee aan te vangen, organisatie heeft hem zijn 12€ teruggegeven =D> Thanks ook Thomas dat ik de rit wel heb kunnen rijden 8)

Onderweg nog even mijn goede daad gedaan, door mijn pompke uit te lenen.
Dus met een zeer goed gevoel thuis gekomen! Volgend jaar staat deze zeker op het programma.
1 klein shoonheidsfoutje van de organisatie: er waren +-1500hm vermeld en ik had er meer dan 1800. Toch een serieus verschil, maar ik was voorbereid door "el baelos" zijn commentaar eerder in dit topic =D>
toms
Mountainbiker

Post by toms »

[quote="Orkje"]Moment van de dag (en een voorval dat het voorgaande behoorlijk belachelijk doet lijken): ik duw mijn fiets een helling omhoog waar - naar mijn mening - geen singlespeeder tegen opgewassen is, en net op dat moment wordt ik voorbijgevlamd door een andere singlespeeder, die nota bene op een veel grotere versnelling onderweg was. Zo wordt een mens af en toe eens op zijn plaats gezet. Het spreekt voor zich dat ik hem niet meer te pakken gekregen heb. Iemand enig idee wie het zijn kan? 29er, donkergroen, zonder stickers.
quote]

Orkje,
Dat zal ik geweest zijn. :-D Ik rij met een donker groene Kona Unit, volledig stock behalve het verzet. Ik rij altijd 32/22 in de ardennen en kom meestal wel de meeste hellingen op. Al moet ik toegeven dat er vandaag, door de modder, toch ook enkele keren gewandeld moest worden. :oops:

Prachtige tocht vandaag! =D>
Heeft iemand de GPS file van deze tocht? GPS in de auto laten liggen.
Feysie
Mountainbiker

Post by Feysie »

Heb wel wat pechmomentjes gehad:
-Na een kilometer lag ik al tegen de grond. Op dat eerste kiezelpaadje probeerde ik al rijden een vervelend bliepje af te leggen in de gps die ik meekreeg. Geen rekening gehouden met uitstekende treinbils. Eigen schuld, geen dikke bult maar knie en elleboog open.
#-o
- Een wespensteek op mijn rechterslaap
:roll:
- Met mijn "zomerbandjes" was het echt glijden, daarom serieus wat veiligheidsmarge ingebouwd in de afdalingen. Gevolg: ze vlogen mij langs alle kanten voorbij.

Maar bovenstaande was allemaal bijzaak want dit was echt een zeer goede organisatie met een zééééééééééér aantrekkelijk parcours. Misschien niet veel draaien en keren maar wel kilometers en kilometers in de bossen. =D> Het leek er wel op dat de wegen rond Chimay enkel bestaan om even te dwarsen om dan weer een volgend bos in te duiken. :lol:
Feysie
Mountainbiker

Post by Feysie »

toms wrote: Prachtige tocht vandaag! =D>
Heeft iemand de GPS file van deze tocht? GPS in de auto laten liggen.
Ik had er één mee maar ik heb hem uiteindelijk afgelegd omdat ik gek werd van die bliepjes en ik dat er niet uitkreeg. Valt het op dat ik niet gewoon ben om met die dingen te werken? :roll:
Bozo
Mountainbiker

Post by Bozo »

prachtige tocht, veele singeltracks.. op de 65 km toch deftig afgezien, kdacht dat mijn conditie beter was, mhh? een klein minpunt, 27 min aanschuiven om mijn fiets te kuisen? een paar waterslangen meer was wel handig, zeker vandaag!
Feysie
Mountainbiker

Post by Feysie »

Bozo wrote:prachtige tocht, veele singeltracks.. op de 65 km toch deftig afgezien, kdacht dat mijn conditie beter was, mhh? een klein minpunt, 27 min aanschuiven om mijn fiets te kuisen? een paar waterslangen meer was wel handig, zeker vandaag!
Rij jij toevallig met een Ford Focus break?
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Ik heb de 65 gelogd, en de tracklog van de 100 van vorig jaar heb ik ook nog staan.
Wie ze wil, stuur mij een mailtje (wouter(punt)bael(apestaart)telenet(punt)be) en ik mail ze je door.

Die afspuitstand was wel een minder punt. Een goed half uur aangeschoven omdat er maar drie slangen waren.
Die twee kerels voor mij aan de afspuitstand waren er echt wel over. Ze namen met twee een slang, en de ene hield dan de andere zijn fiets recht om die uitgebreid te kuisen (ipv die gewoon tegen dat hek te zetten...) Dan wisselen van fiets, en dan begonnen ze uitgebreid elkaars schoenen af te spuiten. Elk brokje vuil moest er af. Ik dacht nog te vragen of ze daarna onder de douche elkaar verder gingen wassen... Ik denk dat mijn fiets sneller proper was dan hun schoenen.
Last edited by El Baelos on Mon 09 Aug 2010 09:21, edited 1 time in total.
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

Ik had de hele week het weerbericht voor chimay in de gaten gehouden en de hele week gaven ze zon voor het weekend.
Gisteren avond al richting Philippeville afgezakt voor een overnachting in een BB en deze ochtend zagen we de bui al hangen.

uiteindelijk heb ik de modder er graag bij genomen, wat een parcours.
bijna geen verharde wegen, en enorm veel single tracks.

Na een 7 tal km, had mijne maat al lek gereden, ne serieuze nagel in zijn voorband, ik vergeten mijn bommekes bij te vullen in de rugzak en zijn pomp lag nog in de auto #-o .
Al een geluk dat er snel iemand stopte met een pomp. net na de eerste bevoorrading in de klim naar het middenblad geschakeld maar dat had de ketting niet zo graag met als resultaat mijn powerlink verbogen en losgeschoten. gelukkig had ik dat nog wel bij.

voor de rest van pech gespaard gebleven, alleen draaide het bij mij de eerste 50km niet zoals ik wilde, het tweede deel ging al iets vlotter en op het einde wilde ik eigenlijk nog wel even door gaan.

zoals eerder al gezegd, een prachtig parcours, perfect aangegeven (de 2 keer dat ik verkeerd gereden ben, was mijn eigen fout) en perfecte bevoorradingen.

Ik had op het einde een dikke 98km met een avs van 16,5 en 1909hm op de teller. 5u56 op de fiets en 6u52 onderweg geweest.

GPS track van de 100km zal voor een van de volgende dagen zijn, GPS ligt nog in de auto.
ik zet de track zoals altijd op mijn wikilocpagina:
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?name=Griffon
Post Reply