onderhoud ketting
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Kan je wasbenzine niet vergelijken met whitespirit? Mijn ervaring is dat je ketting van deze producten wel proper wordt maar zeer "droog", deze producten smeren de ketting niet.
Ik ga meestal met een stalen borstel over mijn ketting en met een droge vod. Ik was mijn fiets met heet water (dus ook mijn ketting) en achteraf ga ik er al trappend eens over met een compresseur om al het water eruit te spuiten. Daarna smeren die handel met een product van mijnen fietsenboer, merk ??? ('k moet eens op de bus gaan lezen)
Ik ga meestal met een stalen borstel over mijn ketting en met een droge vod. Ik was mijn fiets met heet water (dus ook mijn ketting) en achteraf ga ik er al trappend eens over met een compresseur om al het water eruit te spuiten. Daarna smeren die handel met een product van mijnen fietsenboer, merk ??? ('k moet eens op de bus gaan lezen)
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- cg
- Mountainbiker
Ik dacht dat de meeste kettingen vernikkeld waren. Dan vermoed ik ook dat een stale borstel wel eens door die laag zou kunnen doorkrassen.
Ik heb al een aantal malen lampolie in dat apparaatje met drie borsteltjes gedaan. Blijkt ook te werken. Maar zoals eerder gezegd lijkt het mij oppassen geblazen met al die produkten met de ketting op de fiets.
Tenslotte kan die ontvetter ook op andere delen lekken (body bv via de cassette)
Ik heb al een aantal malen lampolie in dat apparaatje met drie borsteltjes gedaan. Blijkt ook te werken. Maar zoals eerder gezegd lijkt het mij oppassen geblazen met al die produkten met de ketting op de fiets.
Tenslotte kan die ontvetter ook op andere delen lekken (body bv via de cassette)
-
Nifty
- Mountainbiker
- Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120
Hoe noemt zo'n toestel? Officiele naam, geen merknaam liefst.stoney wrote:Ik spuit eerst met hogedrukreiniger dan heb ik zo een toesteletje met 3 borstels erin waar ik wat wasbenzine in stop , en keer of 30 ronddraaien en dan gewoon smeren met wd 40.
Zou elke fietsenmaker dat hebben of enkel in speciaalzaken? (Van Eyck?)
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
kan dit dan zoveel kwaad? Je frame zal daar wel tegenkunnen, trouwens ik lees hier dat de ketting er bij ontvetter altijd afmot, maar je tandwielen moeten toch ook proper geraken.
Ik ga binnenkort als ik een nieuw ketting heb de deze eens grondig onderhouden, maar na 2000KM is ze nog altijd als nieuw, dat kon ik van mijn shimanoketting spijtig genoeg niet zeggen.
Ik ga binnenkort als ik een nieuw ketting heb de deze eens grondig onderhouden, maar na 2000KM is ze nog altijd als nieuw, dat kon ik van mijn shimanoketting spijtig genoeg niet zeggen.
- Thorgal
- Mountainbiker
- Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
zoals gezegd, ikke, XT04 ketting, 2100km, kwak over
nu, SRAMPC69 + powerlink gekocht
gisterenavond nog geplaatst , ik hoop dat ik ook geen nieuw k7 aan m'n broek heb!
amaai, zo ne powerlink, da moet ge ook wel doorhebben hoe ge da terug openkrijgt, eens gemonteerd op fiets :colors: , ik dacht dat da rapper ging, me dunkt
nu, SRAMPC69 + powerlink gekocht
gisterenavond nog geplaatst , ik hoop dat ik ook geen nieuw k7 aan m'n broek heb!
amaai, zo ne powerlink, da moet ge ook wel doorhebben hoe ge da terug openkrijgt, eens gemonteerd op fiets :colors: , ik dacht dat da rapper ging, me dunkt
- crazy ivan
- Mountainbiker
Post by crazy ivan »
Heb van de week ook zo een ding gaan halen om de ketting te kuisen maar dat heeft 4 borstels, van het merk BBB en dat kost 19.50 euro dat DING werkt heeeeeel goed
een beetje dreft er in en draaien maar daarna wat bijvullen met water (een paar keer) er is van boven een vul opening kan er dus gewoon aan blijven
ketting is als nieuw nog effe afblazen en klaar 
- Quadrifoglio
- Mountainbiker
Post by Quadrifoglio »
Bij Van Eyck verkopen ze oa dit : http://www.parktool.com/tools/CG_2.shtmlNifty wrote:Hoe noemt zo'n toestel? Officiele naam, geen merknaam liefst.stoney wrote:Ik spuit eerst met hogedrukreiniger dan heb ik zo een toesteletje met 3 borstels erin waar ik wat wasbenzine in stop , en keer of 30 ronddraaien en dan gewoon smeren met wd 40.
Zou elke fietsenmaker dat hebben of enkel in speciaalzaken? (Van Eyck?)
- Point7
- Mountainbiker
Ik heb ook zulk toestelletje (van bike-discount.de) en daar zit een flesje ontvetter bij, maar dat is zo goed als op na 1 poetsbeurt en ik vond dat de ketting eigenlijk nog niet proper was.
Wat kun je daar dus best indoen om te reinigen ? Ik had gedacht aan petrol ofzo.
Als je ontvetter gebruikt (zoals dreft) ben je dan niet verplicht de ketting schoon te blazen achteraf anders "pakt" het smeermiddel toch niet ?
Wat kun je daar dus best indoen om te reinigen ? Ik had gedacht aan petrol ofzo.
Als je ontvetter gebruikt (zoals dreft) ben je dan niet verplicht de ketting schoon te blazen achteraf anders "pakt" het smeermiddel toch niet ?