Verkeersdrempels

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
B-artiest
Mountainbiker

Post by B-artiest »

Man man man... daarnet eens over de dijk gereden... op alle punten waar ze maar kunnen hebben ze er gelegd... en gevaarlijk... #-o

De eerste sporen in het gras zijn al zichtbaar om ze te ontwijken...

Ze liggen ook absoluut zo dat ze geen nut hebben... ze gaan volgens mij ook snel stuk zijn (jammer he)

Nog bijna een wielertoerist zien vallen omdat hij ze verkeerd inschatte... heb er fotoke van getrokken, morgen eens online zetten...
Triple-T
Mountainbiker

Post by Triple-T »

Vanavond lagen er in Tielrode ook al 4 op een 2 tal kilometer
2 aan de veerpont en een beetje verder aan het voetbalplein nog 2
Wat is toch het NUT hiervan?

Heb ook de eerste sporen al in het gras gezien en dat waren geen sporen van koersbandjes, andere fietsers hebben er dus ook last van

'k Zou zeggen, stuur een mail
Heb trouwens nog geen antwoord gehad
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Ik kan niet wachten tot ze dat nieuw oefenterrein hier ook leggen :-D
skywise
Mountainbiker

Post by skywise »

Ondertussen reactie gehad van de beheerder van de jaagpaden langs de Schelde via de burgemeester van Temse. Zie http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 9627#79627 (effe naar onder scrollen).
Triple-T
Mountainbiker

Post by Triple-T »

Tof dat er op andere fora ook al topics over geopend zijn.
[-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<
Met een ligfiets lijkt het me ook wel een riskante bedoening!

Aan de drempels ter hoogte van de Mirabrug richting Waasmunster heeft er iemand een gevarenbordje gehangen met de tekst "LEVENSGEVAARLIJK WEG ERMEE! Er zijn andere alternatieven"
[-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<

Straks gaat er alleszins een klachtenmail naar
Patrick.VanBockstal@wenz.be (Zeeschelde)
en
dominique.oste@temse.be (secretariaat Temse)

Het stadsbestuur van Hamme antwoord niet, ga de e-mail adressen van Waasmunster, Tielrode en Elversele ook eens opzoeken.

Ik passeer er bijna elke dag (12 drempels per dag dus) en op bijna alle plaatsen kun je perfect naast rijden in het gras enkel aan de mirabrug is het riskant omdat het bord er vlak naast staat.

Wie is er weeral de oorzaak van deze maatregelen, die enkelingen die al roepend en scheldend zonder te vertragen de mensen de stuipen op het lijf jagen.

Jammer dat al de rest er weer de gevolgen van mag dragen [-X [-X [-X [-X [-X
B-artiest
Mountainbiker

Post by B-artiest »

Op de dijk van het Molsbroek in Lokeren liggen er ook al... dezelfde....

Wordt het geen tijd dat wij inspraak krijgen wat er met ons belastingsgeld wordt gedaan? #-o =D>
Richard3
Mountainbiker

Post by Richard3 »

Beste mountainbikers,

Het bordje "LEVENSGEVAARLIJK - WEG ERMEE" heb ik er uit protest opgehangen.

Ik ben zelf geen mountainbiker, maar een recreatieve fietser die graag van de natuur geniet en samen met mijn echtgenote regelmatig een fietstochtje doet. Ik steek graag een tandje bij, maar met alle respect voor de medemens!

Ik heb op 11 oktober een mail gestuurd naar de gemeenten Hamme, Temse en Waasmunster, en naar de toeristische dienst van die gemeenten.

Verder ook naar Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Waasland. Tenslotte doet de toeristische sector veel om het fietstoerisme te promoten, Fiets/wandelroutes, Knooppunten, ... Ze hebben er dus ook alle belang bij dat er een alternatief komt voor deze fietsdrempels.

Overal ten lande zet men zich in voor degelijke en veilige fietspaden, maar op de jaagpaden en dienstwegen van W&Z gaan ze dan fietsdrempels aanleggen...

Terloops even meegeven: Het antwoord van dhr. Van Bockstal (W&Z) is een standaard antwoord dat ik samen met anderen ook gekregen heb.

WILLEN WE DEZE FIETSDREMPELS KWIJT, DAN IS NIET OPGEVEN IS NU DE BOODSCHAP!
Wij Belgen zijn over het algemeen veel te braaf en laten maar begaan!

Wat betreft het artikel 93 van het “algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk" dat dhr. Van Bockstal aanhaalt als argument:
Dit dateert van 15 oktober 1935!!!! Het is bijna 75 jaar oud!

Men spreekt er nog over paarden die boten voorttrekken!

Als je het fameuze artikel 93 er eens op naleest dan denk je direct "dat kan alleen in België!"
Link: http://www.itb-info.be/files/cms1/Algem ... nkrijk.pdf

Hier volgen mijn bedenkingen die ik ook aan W&Z overmaakte:

Geachte heer,

Vooreerst mijn dank voor de snelle reactie en de toelichting over het waarom van de aangelegde verkeersdrempels.

Ik wil ook mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik de “jaagpaden en/of dienstwegen” zomaar wandel/fietsdijken heb genoemd.
In de toekomst ga ik samen met mijn echtgenote dus langs jaagpaden en dienstwegen fietsen ;-)

Ondertussen heb ik al begrepen dat ik als gewone burger - en zonder ondersteuning van mensen met de nodige bevoegdheden - weinig invloed kan uitoefenen tot aanpassing van deze verkeersdrempels. Ik heb het gevoel dat er stil gehoopt wordt dat het protest vlug uitsterft en dat de recreatieve fietser de verkeersdrempels er wel goedschiks en desnoods kwaadschiks zal bijnemen.

Ik geef me echter nog niet gewonnen en hoop dat u mijn overdenkingen en vaststellingen nog even wilt doorlezen:

Navraag bij verschillende fietsers (snelle wielertoeristen en recreatieve fietsers) maakt nu duidelijk dat de verkeersdrempels hun doel wel eens in belangrijke mate zouden kunnen missen. Want wat blijkt? De snelle wielertoeristen met hun lichte fietsen en de mountainbikers, wippen met hun fiets probleemloos over deze korte verkeersdrempels heen. Voor de mountainbikers worden de jaagpaden en dienstwegen zelfs interessanter omdat ze nu hindernissen hebben waar ze bij wijze van trainingsonderdeel overheen kunnen jumpen.

Bij de gewone recreatieve fietsers ligt het wel even anders. Ze rijden meestal met zwaardere fietsen en deze mensen zal je niet zo gauw over zo’n drempel heen zien jumpen. Ze kunnen enkel traag over deze drempels heenrijden of er voorzichtig omheen manoeuvreren. Kortom, degenen die er het meeste last van gaan hebben zijn net die personen voor wie de drempels niet echt bedoeld zijn!

Het probleem met te snel rijdende wielertoeristen is geen recent verschijnsel, maar bestaat al vele jaren. Vele jaren die blijkbaar niet benut werden om een doordacht en efficiënt systeem uit te dokteren. Het valt me op dat zelfs Toerisme Waasland/Oost-Vlaanderen niet op de hoogte waren over de aanleg van dergelijke verkeersdrempels.

Waarom werd er eerst geen proefproject opgestart? Dan had men kunnen vaststellen dat het misschien efficiënter zou zijn om de drie drempels die nu zeer kort achter elkaar liggen, te spreiden over een grotere afstand. Men kan er dan onmogelijk nog overheen jumpen. Ook voor de recreatieve fietser zouden drie afzonderlijke drempels beter te verteren zijn... Bij een proefproject had men bovendien vooraf kunnen vaststellen dat de bevestiging van de witte plastic strips niet sterk genoeg was. Na de proefperiode en de nodige aanpassingen kon men dan overgaan tot het definitief aanleggen van efficiënte, degelijke en doeltreffende verkeersdrempels. De aannemer had dan ook in één keer deugdelijk werk kunnen afleveren.

Nog beter was het misschien geweest om de kern van het probleem eens afdoende te laten aanpakken:

Het door u aangehaalde artikel 93 van het “algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk”, is mijns inziens dringend toe aan een grondige herziening:

Motorwielrijders zijn blijkbaar nog wettelijk toegelaten op de jaagpaden.

De snelheid mag niet hoger liggen dan 30 km/u in open veld en 10 km/u i
in de bebouwde kommen, in de nabijheid van bochten waar het zicht belemmerd is.
Tegen welke wielertoerist kan men optreden als zo’n snelheid wettelijk toegestaan is?

Misschien is het goed om weten dat de gemiddelde wielertoerist zo'n 25 á 30 km/u rijdt.

Ik denk dat een maximumsnelheid van 20 á 25 km/u in open veld een heel stuk realistischer en veiliger zou zijn.
30 km/u is écht wel gevaarlijk snel hoor!

Tot besluit: Dit artikel 93 is mijns inziens hopeloos achterhaald en voldoet m.i. totaal niet meer aan de huidige eisen en noden.

De tijd van karren met paarden die boten slepen ligt naar mijn mening al ver achter ons.

In deze tijd komt het er, denk ik, eerder op aan om de jaagpaden en dienstwegen o.m. veilig te maken voor recreatieve doeleinden.

Dit kan onmogelijk afgedwongen worden met deze oude voorbijgestreefde wetten.

Deze wetten stammen uit een tijd waarin fiets- en wandelrecreatie op de dijken nagenoeg onbestaande was.

Tenslotte denk ik dat het zinvoller zou zijn om dit jarenlang aanslepende probleem eindelijk eens voor te leggen bij onze staatssecretaris voor Mobiliteit, Dhr. Schouppe, eventueel in samenspraak met andere bevoegde personen. Dan kan dit probleem ten gronde worden aangepakt en wordt het aanleggen van gevaarlijke en hinderlijke fietsdrempels in de toekomst misschien totaal overbodig! Dat dit de nodige tijd zal vragen, daar twijfel ik niet aan!

Ik weet dat ik misschien tegen de schenen schop van sommige bikers en wielertoeristen die zich volop willen uitleven op deze jaagpaden.
Maar moesten deze mensen een beetje begrip kunnen opbrengen voor de andere fietsers en wandelaars, dan zouden dergelijke wetten en fietsdrempels niet nodig zijn!!!

Vriendelijke groet,
Richard3
Toon_D
Mountainbiker

Post by Toon_D »

+1
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

Ook al dikwijls gepasseerd op die plekken. Eigenlijk is het niet te geloven dat ze daar zo'n dingen neerleggen. Van drempels kan je eigenlijk niet spreken, het zijn eerder wielenbrekers of sleutelbeen/heupbrekers. Het zal een wonder wezen als ze er niet binnen de maand aan 1 van die krengen een ambulance mogen bijhalen. Zeker voor iets oudere mensen heel gevaarlijk.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

artikel 93 van dat reglement (toen er nog geen asfalt lag):
In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
het reglement zegt niks over het aanleggen van drempels om die snelheid te beperken, dat doet mister bokstal op eigen initiatief

verder wil mister bokstal de snelheid beperken tot 10 km op plaatsen, niet voorzien door het reglement (bochten, kruisen wegen, bebouwde kommen), nee hoor, de snelheid moet overal beperkt worden (tot 10 km, via drempels):
waar wij problemen hebben met wielertoeristen die tegen een te hoge snelheid langs de jaagpaden rijden
De plaatsen waar wij deze fietsdrempels hebben gelegd zijn dus aan kruisingen met veren en bruggen, die plaatsen dus waar ook veel wandelaars en fietsers het jaagpad kruisen en het absoluut noodzakelijk is om de snelheid te minderen op het jaagpad.
Post Reply