hoe best afvallen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

sunn xtreme wrote:proteine dieet... vliegen ze er af.
dat is wel tijdelijk te volgen, en je volgt een programma waarmee je weer terugschakelt naar normaal en je gewicht blijft behouden.

doel is overtollig vet (dus kilo's ook) verbranden : na 3 dagen ga je in ketose-fase (puur vetverbranding).
als je dat toepast, is het aangeraden calcium en magnesium bij in te nemen.
kolhydraten worden tot het noodzakelijke beperkt.... dat betekent dus, weinig.
alsnog kom je wel aan een vereist aantal kalorieen...en je leid geen honger. de basis is dus eiwitten.
de eerste dagen voel je je een beetje flauwtjes, meer moe en kans op een lichte hoofdpijn (is eigenlijk geen hoofdpijn zelfs)... dat komt omdat de suikerspiegel naar een lager peil gaat...zeg maar vrij normaal....
omdat onze voeding vol suiker zit (in bijna alles zit suiker) ligt onze dagelijkse suikerspiegel hoger dan normaal het geval zou zijn)... het aanpassen geeft dus kans op dat gevoel van 'hoofdpijn'
na enkele dagen is dat over (als je er al last van hebt)

succes gegarandeert, maar het kot moeite.
Thanks voor de info. Heb je een idee waar ik zo'n proteïnedieet kan vinden (internet, diëtist,...)? Is zo'n proteïnedieet te combineren met veel sporten? Want heb je dan geen koolhydraten nodig om goed te kunnen sporten en recuperen?

grtz
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

veel kolhydraten om te recuperen..;nee.

ivm recupereren en kolhydraten.. hangt af van wat je doet en op welke manier je dat doet, duur etc.. en de opeenvolging van zware trainingen etc... dan is dat sterker van toepassing (bv bij wedstrijdrijders met een druk wedstrijd/trainingsschema)
en dan moet het ook wat afgesteld staan op de rest...

dus niet bij elke training horen veel calorieen, want dan val je echt geen tik af... eerder bijkomen.

een proteine dieet is verkrijgbaar bij de apotheek.
er zit een schema bij van wat en hoe.
ook info over een omschakelprogramma later is aanwezig.
nadeel is dat die proteine dieeten vrij duur zijn (wel heel effectief, maar de prijs ook)

je kan het ook met voeding doen... maar dan moet je er veel harder mee bezig zijn dan zo'n 'kant en klaar' dieet uit de apotheek leverbaar.
en zoals ik zei : je moet kolhydraten sterk beperken, omdat je absoluut in ketose (pure vetverbranding) moet geraken - dat pas na 3 dagen gaat optreden.

in beide gevallen : het hoofd en de wilskracht moet aanwezig zijn.

ken heel wat renners die door problemen/blessures of een stop nogal hard waren bijgekomen en dat hebben toegepast...
in 6 weken ging er zonder hongerlijden 10- 15kg af in combinatie met trainingen.

de eerste vijf gaan altijd heel snel... daarna stagneert het lichtjes, maar met trainen erbij gaat het snel omdat de verbranding een stuk hoger ligt en de ketose sneller intreed omdat de glucides reserves sneller leeg geraken.

je moet rekenen dat de eerste 7 a 10 dagen vij lastig kunnen zijn, omdat je vooral mentaal belast word met zin in ander eten..niet toegeven en gewoon doorzetten.
laat ons zeggen dat je mentaal harder op de proef word gesteld dan fysiek.

eenmaal je in ketose zit, zal na een tijdje ondanks gewichtsverlies en vetverlies, je je steeds energieker gaan voelen.
maar met zulk dieet word 1 zaak voorzien : dat je geen constant hongergevoel hebt.

er zijn nog andere dingen die dat zowieso sterk afremmen... maar dat is een ander hoofdstuk.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Is zo'n proteïnedieet te combineren met veel sporten?
Mijn ervaring met een proteïnedieet en veel trainen is/was rampzalig. Totaal onverantwoord om daarop +15u te trainen (*). Schande dat een sportdokter me dit heeft aangeraden om te doen onder zijn vleugels.

Doordat je nog veel traint is er nog steeds een grote behoefte én aanmaak van glucose in het lichaam (Afbraak eiwitten, vetten) waardoor je slecht of amper in ketose geraakt en dus blijft leven op 800 kcal met een héél slecht gevoel.

Je kan dat met sticks controleren of je reeds in ketose bent. Na een training was ik verder weg van ketose dan op een ander moment. Je bent dus niet in ketose en blijf je dus zitten met een ferme hypoglycemie, leuk

Na 14 dagen was ik een hele hoop spiermassa kwijt (2-3kg) en, wat "grappig" was, daardoor een hoger vet% :drunk:. Ik moet er je ook niet bij vertellen dat ik compleet aan de grond zat na die 14 dagen. Ben er nog niet van bekomen na +1 jaar. Ketosedieet is voor "tutebellekes" die 3x30min gaan fitnessen en niet voor duurstporters. Dit is althans wat mijn ervaring me heeft geleerd.

Als je echt wil vermageren is er maar 1 methode en dat is gezond eten. Maar daarvoor moet je jezelf eens in de voeding verdiepen.
Ik let een beetje op mijn voeding
Je schrijft hier zelf waarom het niet lukt. Een beetje op je voeding letten helpt niet...dat is zoals "beetje dood"... Je bent dood of je bent het niet, je let op je eten of je doet het niet.

(*) Veel trainen en gezond vermageren gaan toch nooit samen... :wink:

For the record: Ik woog 125kg en weeg er nu 80.5kg voor 184cm 8)
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

mtb-fltn wrote: Meer sporten kan ik niet doen, (nog) meer letten op mijn eten waaschijnlijk wel. Maar ik verschiet er toch van dat zelfs met enorm veel sporten, je toch nog moet combineren met letten op de voeding om aan enig resultaat te komen...
idd 5-6 uur sport is zeker ok maar zaalvoeldbal en interval training zal niet veel helpen om te vermageren, 1u30 lopen en 3u MTB wel

met aangepaste voeding kan je zowiezo veel meer bereiken. Zoals ik zei je hoeft niet noodzakelijk te dieten maar stelselmatig je gewoontes aanpassen.

bijvoorbeeld:
=> eet je regelmatig koffiekoeken als ontbijt => vervangen door grof brood en geniet op zondag extra van 2 koffie koeken (geen 4!)
=> een pak friet van 't frietkot mag maar dan niet wekelijks en een klein pak met één stuk vlees

mijn ervaring is dat alles kan, als je maar met mate en evenwichtig eet de gemiddelde westerse mens eet gewoon TE VEEL, met wat een westerse mens op een dag eet is elders in de wereld zeker genoeg voor een week of zo
it's me !
Mountainbiker

Post by it's me ! »

Mijn collega is 30 kilo verloren op 2 maand tijd met dat proteïnedieet.
En om eerlijk te zijn... hij ziet er niet uit! Als je werkgever je al vraagt om te stoppen met je dieet uit bezorgdheid.
Hij zag er zeer ongezond uit en had een grauwe kleur. Geen kracht meer en veel overtollig vel.
Ik moet Qube bijtreden, gezonde voeding is alles.
Worstel zelf ook al lang met overgewicht ondanks het vele sporten. Daar zijn alleen mijn eetgewoonten verantwoordelijk voor.
Ben recent een 11 kilo verloren en ben bezig om er nog wat te verliezen.
Wat mij geholpen heeft is het mp5 programma van Weight watchers. Hierdoor doe je eigenlijk aan calorie tellen via een punten systeem, dit leert je om je echt te verdiepen in je voeding. Weet wat je eet..
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Wat mij geholpen heeft is het mp5 programma van Weight watchers. Hierdoor doe je eigenlijk aan calorie tellen via een punten systeem, dit leert je om je echt te verdiepen in je voeding. Weet wat je eet..
Idd zo ben ik ook begonnen. Je krijgt op een makkelijke manier inzicht en greep op de hoeveelheid en soort voedsel die je kan opeten om te vermageren of stabiel te blijven.

Je zal dan snel merken dat je met de ouderwetse en afgezaagde saaie voedseldriehoek je eetschema zodanig kan vullen dat je het met moeite zal kunnen opeten.

Daarboven nog een boekje van sportvoeding (Anita Bean) en je bent vertrokken om elke week 0.5kg vetverlies te genereren.
Last edited by Qube on Tue 21 Apr 2009 09:41, edited 1 time in total.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

de meesten hebben inderdaad een probleem met proteine dieeten...
vaak komt dat ook omdat ze ook al verkeerd zijn ingelicht.
er horen daar ALTIJD extra supplementen bijgenomen te worden.
er dient ALTIJD een bepaalde combinatie gebruikt te worden....

er zijn proteine dieeten die , zeg maar gerust, te drastisch zijn, en vooral verkeerd ineen zitten (qua dosering over de hele dag en hoeveel maal)

wie echt veel overgewicht heeft en op korte tijd die 30kg afvalt die werd opgenoemt, ziet er inderdaad niet uit.
oorzaak nr1 is vooral : die houd fase 1 veel te lang aan, wat resulteert in zeer snel zeer veel afvallen maar wel op de verkeerde manier voor het lichaam.
probleem bij die persoon is ook uiterlijk : het vel hangt overal los aan.

na een paar weken dien je al aanpassingen te gaan maken om uit fase 1 te gaan stappen .... fase 2 val je nog af, maar is wat aangepaster en het afvallen gebeurd nu trager, terwijl je sport of niet sport. de huid zal ook meer geleidelijk gaan volgen, omdat het geen geweldige vaart aanhoud.

een proteine dieet kan volledig verantwoord gebruikt worden, maar er moet heus meer uitleg bij zijn en vooral bepaalde noodzakelijke supplementen mee ingecalculeerd worden...
laat informatie inzake zulke dieeten, nu net een groot probleem zijn...
vaak is het van : volg dat en trek uw plan, ge valt wel af....
fast_bunny
Mountainbiker

Post by fast_bunny »

wel , een paar weken geleden kwam ik op volgende site http://www.doxys.com . niets speciaal feitelijk maar daar kan je via een profiel bepalen hoeveel calorien je per dag moet innemen . dan kan je alle voeding die je gaat eten ingeven en een database zorgt ervoor dat je een overzicht krijgt hoeveel vetten, koolydrathen en vezels je die dag inneemt. als je erover gaat , dan zie je dat dan ook. meest handige is dat ik op die manier wel te weten kom wat er allemaal in voeding zit. na een week ben je al met je voeding in de goede richting. ik zit rond 2000 calorien per dag . 's morgens vezelrijke cornflakes , 10 uur een stuk fruit , 's middags redelijk wa multigranenbrood met kippewit of kalkoen of iets dergelijks , rond 4 uur nog een stuk fruit , 's avond is voor mij het moeilijkste , dan moet ik me beperken tot 1 bord ipv vroeger 3 . en dan in de zetel nog een koekske.

van 82.1 op 14 dagen naar 78.4 deze morgen . :-)
platten_tuub
Mountainbiker

Post by platten_tuub »

fast_bunny wrote:wel , een paar weken geleden kwam ik op volgende site http://www.doxys.com . niets speciaal feitelijk maar daar kan je via een profiel bepalen hoeveel calorien je per dag moet innemen . dan kan je alle voeding die je gaat eten ingeven en een database zorgt ervoor dat je een overzicht krijgt hoeveel vetten, koolydrathen en vezels je die dag inneemt. als je erover gaat , dan zie je dat dan ook. meest handige is dat ik op die manier wel te weten kom wat er allemaal in voeding zit. na een week ben je al met je voeding in de goede richting. ik zit rond 2000 calorien per dag . 's morgens vezelrijke cornflakes , 10 uur een stuk fruit , 's middags redelijk wa multigranenbrood met kippewit of kalkoen of iets dergelijks , rond 4 uur nog een stuk fruit , 's avond is voor mij het moeilijkste , dan moet ik me beperken tot 1 bord ipv vroeger 3 . en dan in de zetel nog een koekske.

van 82.1 op 14 dagen naar 78.4 deze morgen . :-)
Dat is inderdaad een goede manier!
Een aantal jaren geleden vertelde de weegschaal mij 96 kg. Uiteraard met mijn 1.87m wat veel, rekening houdend met het feit dat ik smal gebouwd ben.
Ik ben toen naar een diëtiste getrokken en deze heeft me een volledig gepersonaliseerd voedingsschema uitgewerkt. Op een maand tijd gaf de weegschaal 85 kg aan en na 2 maanden een leuke 74kg.
Ik probeer de eetgewoontes van toen aan te houden zonder daar overdreven op te letten. Dwz dat ik na een tocht al eens een Leffe of 2/3 achterover sla en dat ik regelmatig eens een frietje eet. Met de zomer in zicht laat ik dat laatste achterwege en dan zakt mijn gewicht naar 71/72 kg.
Ik probeer zes keer per dag op regelmatige tijdstippen iets te eten. Grote voordelen hiervan zijn de overschot van energie en het achterwege blijven van de welbekende "klop van de hamer" na de middag.

En wat hetgeen ik mocht eten betreft ... ik heb zoveel dingen leren kennen en leren waarderen .. en in het begin is het echt moeite doen om alles op te krijgen.

Voor de geinteresseerden, stuur maar een PB. Dan scan ik dat voedingsschema wel even in en zet ik het op mail.

Grtz
T
fast_bunny
Mountainbiker

Post by fast_bunny »

ondertussen aan de onderkant van 74 kg. na een rit tegen de 73.5 , na de recupertie is het 74. 8kg eraf voel je wel merkelijk tijdens een tocht !. ale , nog een paar kg en ik laat de riem terug wat losser. met zoveel snoep van de kids in huis is het dikwijls op de tanden bijten.
Post Reply