TIK in XT CRANKSTEL
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- adrenalinerush
- Mountainbiker
Post by adrenalinerush »
Ik zou het liefst zo lang mogelijk uit stellen om zo maar iets te vervangen aangezien ik in het voor jaar een cube reaction zou willen kopen.
Mijn grote vraag is of het normaal is dat er wat speling op die as zit.
Een beetje spel is niet abnormaal. Valt idd onder de noemer 'slijtage', maar zolang uw ketting niet tegen de derrie begint te slepen valt het nog mee. Volgens mij komt dat getik niet vlug door slijtage, maar door te weinig montagevet.adrenalinerush wrote:Ik zou het liefst zo lang mogelijk uit stellen om zo maar iets te vervangen aangezien ik in het voor jaar een cube reaction zou willen kopen.
- adrenalinerush
- Mountainbiker
Post by adrenalinerush »
Allé alles uit elkaar smijten dus, zal nog een leuk weekend worden.elmago wrote:Nee, niet normaal, valt onder de noemer "sleet".adrenalinerush wrote:Ik zou het liefst zo lang mogelijk uit stellen om zo maar iets te vervangen aangezien ik in het voor jaar een cube reaction zou willen kopen.
- Den Tempst Stijn
- Mountainbiker
- adrenalinerush
- Mountainbiker
Post by adrenalinerush »
spuit hem maar zelden met hoge druk af en indien dat wel gebeurt dan spuit ik nooit recht op de lagers dus daar gaat het niet aan liggen.
Zo rap moet ge dat nu ook niet weer niet uiteen smijten hoor. Zolang de speling niet hindert tijdens het rijden (doordat bv. de ketting begint tegen de derailleurkooi te schuren) kan je hier best nog wat mee blijven verder rijden.adrenalinerush wrote:Allé alles uit elkaar smijten dus, zal nog een leuk weekend worden.elmago wrote:Nee, niet normaal, valt onder de noemer "sleet".adrenalinerush wrote:Ik zou het liefst zo lang mogelijk uit stellen om zo maar iets te vervangen aangezien ik in het voor jaar een cube reaction zou willen kopen.
- FCB-bike
- Mountainbiker
Heb net fiets gekuist en heb hetzelfde probleem : aan één krank echter. Apetoeren moeten uithalen om te ontdekken waar het vandaan kwam want het tikken krijg je enkel als je rijdt en kracht zet op de cranck ( de linker in mijn geval).
Blij dat dit net een recent onderwerp is.
Dien je er alles af te halen of is de cranckarm alleen voldoende ? Wanneer ik de cranckbolt losmaak zie ik dat de crackarm op een as is geschoven over een achttal (schat ik) tandjes (tand-groef) systeem met vrij veel vet ertussen. Is het de bedoeling dat ik de cranckarm eraf haal en opnieuw invet? Het lijkt erop dat die tand-groefverbinding een vrij klemmende passing is.
Bedankt voor de reacties
Blij dat dit net een recent onderwerp is.
Dien je er alles af te halen of is de cranckarm alleen voldoende ? Wanneer ik de cranckbolt losmaak zie ik dat de crackarm op een as is geschoven over een achttal (schat ik) tandjes (tand-groef) systeem met vrij veel vet ertussen. Is het de bedoeling dat ik de cranckarm eraf haal en opnieuw invet? Het lijkt erop dat die tand-groefverbinding een vrij klemmende passing is.
Bedankt voor de reacties
- adrenalinerush
- Mountainbiker
Post by adrenalinerush »
goeie vraag... heb in een boekje voor het onderhoud van mtb's ook gelezen dat je er een speciale tool voor nodig hebt om de cranck er goed uit te halen.(Wel een boekje van in de jaren 90)