Helm dragen gevaarlijker dan geen helm dragen
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Jullie zwammen allemaal naast de topic
Ik doe nog een poging:
Niemand beweert in dit artikel dat je veiliger af bent in een valpartij zonder helm (integendeel). Maar de andere weggebruikers denken dat de mensen met een helm beter stuurvaardig zijn en doen daardoor maneuvers waardoor het voor een fietser gevaarlijker wordt.
Deze studie heeft dus uitgewezen dat met een helm fietsen in het verkeer (tussen de auto's) gevaarlijker is dan zonder helm. Gewoon door het gedrag van de automobilisten, we spreken dan wel over de kans op een accident. Niet over hoe een helm je extra beschermt bij datzelfde accident.
Niemand beweert in dit artikel dat je veiliger af bent in een valpartij zonder helm (integendeel). Maar de andere weggebruikers denken dat de mensen met een helm beter stuurvaardig zijn en doen daardoor maneuvers waardoor het voor een fietser gevaarlijker wordt.
Deze studie heeft dus uitgewezen dat met een helm fietsen in het verkeer (tussen de auto's) gevaarlijker is dan zonder helm. Gewoon door het gedrag van de automobilisten, we spreken dan wel over de kans op een accident. Niet over hoe een helm je extra beschermt bij datzelfde accident.
Yep, ik, zonder helm dus (jaja, stoemerik) kon er vandaag weer van meespreken.roy wrote:pfff allemaal gezever de dag van vandaag mag je blij zijn dat de automobilisten je al zien rijden met of zonder helm.
Want er rijd wat rond wi op onze wegen!!!!!!!!!!!!
Rij 'k van Brussel naar huis over zo'n binnenbaantje (ge kent dat wel, fietser en auto moeten elkaar bijna stapvoets passeren), komt er zon' camionet van de andere kant, mindert absoluut geen vaart (ikke al aan 't kijken om te springen in de kant), 'k zie dat 'm me wel ziet maar er z'n kloten aan kust en hups, zie 'k die spiegel op me afkomen. Hup, hoofd naar onder en naar rechts.
Of deze : bij voorrang van rechts minder 'k tot 20 km/h, check en rij dan door of rem. Deze keer kwam er ene en er zat nen auto (ne dikke volvo) in m'n gat (ikke al teken gedaan dat ie afstand moest houden maar ge kent dat). Ikke alles toe, slip 90 % (da's de manier - abs op de fiets) en tuurlijk moest onnozelaar Volvo alles dicht gooien met piepende banden. Die heeft daarna ruim afstand gehouden.
'k Moet zeggen dat 't vandaag wel echt kl... was : er was wind in de namiddag en die schakelt één van je zintuigen uit : je gehoor. In Brussel is 't zo al moeilijk genoeg om alle signalen op te vangen. 'k Kan je zeggen dat je dan echt zit te balen als je in je oren niks anders hoort dan de ruis van de wind.
Oh ja : woensdag is precies de dag dat 's morgens alles véél rustiger is en tegen de late namiddag lijkt elke auto of moto de binnenwegskes te moeten pakken.
En tegenwoordig hebben alle jonge marokkanen in Brussel ook al een MTB. Alleen moeten ze hun hoofd nog de goede kant leren opdraaien.
Enz...
@IceCube :
't ligt dus aan de automobilisten en niet aan de fietsers.
Ik ben nog steeds overtuigd dat het beter is er een te dragen, zeker voor het mountainbiken en ook voor het fietsen in groep. Mijn pa is gisteren tijdens een toer met de wielertoeristen gevallen en heeft een serieus stuk uit zijn helm...ik wil niet weten hoe zijn hoofd eruit had gezien moest hij die helm niet gedragen hebben! (verder vooral schaafwonden op schouder rug en benen)
Ik zet hem in ieder geval ALTIJD op bij het mountainbiken en de kinderen komen gewoon niet de straat op zonder hun helm!
Ik ben nog steeds overtuigd dat het beter is er een te dragen, zeker voor het mountainbiken en ook voor het fietsen in groep. Mijn pa is gisteren tijdens een toer met de wielertoeristen gevallen en heeft een serieus stuk uit zijn helm...ik wil niet weten hoe zijn hoofd eruit had gezien moest hij die helm niet gedragen hebben! (verder vooral schaafwonden op schouder rug en benen)
Ik zet hem in ieder geval ALTIJD op bij het mountainbiken en de kinderen komen gewoon niet de straat op zonder hun helm!
- Rock Rider
- Mountainbiker
Post by Rock Rider »
Dees weekend in de TT van Bomal toch wel content dat ik mijn helm aanhad... hier en daar door smalle doorgangen tussen de bomen met laaghangende takken... Wel regelmatig ne keer nen tsjok tegen mijnen helm gehad... Amaai, moest dat mijn hoofd geweest zijn... 
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Post by wasbeer2006 »
off-road staat de helm sowieso niet ter discussie. Laaghangende takken voelen niet fijn op het blote hoofd. Kan me niet voorstellen dat er iemand zonder fatsoenlijke helm off-road gaat.
En ja op de weg een keer verkeerd vallen en het is over.
Goed, er zijn ook mensen die een auto ongeluk hebben overleefd omdat ze de gordel niet droegen en zo uit de auto zijn geslingerd en goed terrecht zijn gekomen. Maar ja in 99/100 gevallen loont een helm wel
En ja op de weg een keer verkeerd vallen en het is over.
Goed, er zijn ook mensen die een auto ongeluk hebben overleefd omdat ze de gordel niet droegen en zo uit de auto zijn geslingerd en goed terrecht zijn gekomen. Maar ja in 99/100 gevallen loont een helm wel