Voorvork demonteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Guest

Post by Guest »

yep dat is normaal
tis ook normaal dat je dat niet weet als niemand het tegen u zegt he
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

en als ge een nieuwe vork wilt steken hoe moet ge die ring daar dan afhalen of moet ge dan een nieuw ringske steken? want ik heb ook al meegemaakt dat er op zo een nieuwe vork al zo en lager-ring zit. maar dat was wel een vaste vork voor een hybride.
Guest

Post by Guest »

tja ik peuter die er vanaf met breede platte schroevendraier niet ideaal
DDM
Mountainbiker

Post by DDM »

Een truuk is het gebruiken van een engelse sleutel die je geopend laat steunen op de ring en daarna klop je voorzichtig (na ook wat degripoliegebruikt te hebbven) op de engelse sleutel al ronddraaiend (lijkt moeilijker dan het is)
Dingo
Mountainbiker
Location: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Post by Dingo »

Ik ben juist bezig met een nieuwe vork te steken in de fiets van mijn vriendin.
Die "bottom race" moet eraf. Eenvoudig voorzichtig rondomrond omhoog tikken met een doorslagske of iets dergelijks.
Reinigen en op de nieuwe vork monteren. Speciaal gereedschap : een stukje afvoerbuis. De maat ken ik niet, maar het is een plastieken afvoerbuis die net wat dikker is dan de stuurbuis en een stukje langer is.
Je mept hierop met een grote hamer tot de ring mooi aansluit.

Dan moet je de ster erin krijgen. Je neemt een bout die er mooi in past en je klopt de ster erin. Liefst recht en niet te diep. Je moet niet mokeren hee. [-X

En voorts maak je van de gelegenheid gebruik om de kopserie eens te reinigenen terug in te vetten en klaar.
De nieuwe vork erin en rijden maar.

Tip : Als je niet zeker bent van de lengte van de stuurbuis kan je de lengte van de oude vork nemen.
Maar als je een ander merk neemt, bijvoorbeeld van RS naar marzocchi, dan is het beter om niks af te zagen en de ster nog niet te kloppen omdat de vork hoger inbouwt.
Je zet de stuurpen erop en je klemt alles met beide handen en de stuurpen goed vat op de stuurbuis. Een stukje voorzichtig rijden en zo kan je dan alsnog aanpassen.

Eens zo een ster geklopt, krijg je ze er niet uit zonder ze te beschadigen. Ik heb dat eens geprobeerd , maar toch moeten uitboren. #-o

Als je de stuurbuis inkort, doe dit dan rustig met een scherpe en goede ijzerzaag. Beter nog is een buizensnijder.
Heb je geen buizensnijder, loop dan even naar een sanitairwinkel en vraag of ze het daar even voor je doen.
Biken is leuk, maar sleutelen geeft je eveneens een zelfvoldaan gevoel. En soms moet je wat vindingrijk zijn.

Veel plezier met het sleutelen.
Guest

Post by Guest »

indeed het sletelen eraan is soms bijna even leuk dan het biken
en dingo die opmerking die je maakt ivm met de stuurbuis is heel goed
Vps
Mountainbiker
Location: Epic S-Works custom setup + Mudbike: Radon ZR, XT, Marzo Marathon Race

Post by Vps »

een kleine opmerkingen
@ Heinz de speling van je balhoofd stel je best niet af door je rem in te drukken. Deze laatste heeft immers ook een kleine speling.
Beter is om je voorwiel enkele malen kort en lichtjes tegen een muur te duwen, en zo check of de vork niet kantelt in het frame. Nu moet je echter weer wel rekening houden met een verende vork.

Tip: als de ster scheef in de stuurbuis zit NIET [-X dwars op de bout kloppen, het is beter om de ster er verder in te kloppen (als het nog gaat) met een dwarse druk ( met je duim ) in de richting je de ster wil hebben.
=D>
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

Heb mijn fietsje binnengedaan, balhoofd laten nazien en invetten, geen probleem meer nu, maar mijn vork daarentegen is aan het uitslijten (Judy C), zal mij een nieuwe moeten aanschaffen.

Heb tip gekregen ivm MX comp ETA, Marzocchi zou voor 2004 (zou al beschikbaar zijn in september 2003) een veerweg van 85mm uitbrengen vanaf de fabriek. Dit verschilt van de 2003 versie waarvan de veerweg wel kan ingekort worden van 105 naar 85, maar de vork blijft hierbij even lang. Dit zou bij het model 2004 niet meer zo zijn, waardoor de positie op de fiets ongewijzigd blijft. Afwachten dus! :bounce:
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

Vraagje, als je een vork koopt in een online winkel, moet je naast het zelf op maat zagen van de vorkbuis nog andere zaken doen?
Die ring onderaan de vorkbuis net boven het 'gesmede/verchroomde' stuk van de vork, zit dat er reeds op of moet je dat zelf plaatsen?
marzokki NQH
Mountainbiker

Post by marzokki NQH »

volgens mij moet ge dat zelf plaatsen, die ring maakt toch deel uit van uw kopserie? (verbeter mij he, ik ben hier bijlange niet zeker van)
Post Reply