Grand Raid Christalp

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
CRAZY D
Mountainbiker

Post by CRAZY D »

Sorry, Jeter, da's mijn powertrainingmisvorming die spreekt hé. :wink:
Splenter
Mountainbiker

Post by Splenter »

heb het gezegd hé, karakter, onvoorstelbaar, volgend jaar kom ik mee om u te duwen :smile:
Zandbijterke
Mountainbiker

Post by Zandbijterke »

Op 2002-08-28 21:44, schreef Shorty:
Hoe train je daar nu op??
Eerst en vooral : zonder specifieke training moet je er niet aan beginnen, verloren rit naar ginder!
Volgens mij is het zéér belangrijk om te trainen met een hartslagmeter zodat je weet in welke bepaalde zone je aan het trainen bent en om te voorkomen dat je in het "wilde" weg gaat trainen enzo overtraining riskeert. Ikzelf ben geabonneerd op het Nederlandse wielermaandblad "Fiets" en bij het begin van elk nieuw jaar ontvang je als abonnée een "Shimano Jaartrainingsplanner" in. Dit schema wordt opgebouwd rond 3 à 4 pieken per jaar voor zowel racefiets als mtb. En ik had geluk de Crist Alp was één van de doelen. Heb je een ander doel in gedachten moet je gewoon de weken vooraf uitrekenen en pas je het daarop toe. Aangezien mijn beroepsactiviteit was ik niet capabel om hem helemaal exact te volgen maar je traint tenminste gericht naar een bepaald doel. De trainingsintensiviteit is 2 à 3 maal per week en 2 maal in het weekend. Voor de meeste mensen is dat zeker haalbaar, je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben. En voor dat hartslagmeter gebruik moet je geen schrik hebben, ze leggen je in grote lijnen uit hoe je de verschillende trainingszones zelf kunt bepalen. Ik persoonlijk denk dat deze trainingsmethode mij geholpen heeft om mijn prestatievermogen te verhogen.
Dus koop in januari "Fiets" en je kunt de trainingsplanner als niet abonnée apart bij bestellen !
Succes. Eenmaal in je MTB-leven moet je de Crist Alp gereden hebben ! ! !
JeTeR
Mountainbiker
Location: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT

Post by JeTeR »

Waarom maar '1 maal'? :smile: :smile:

Als ik tijd/vakantie genoeg had, dan deed ik al die marathons EN ieder jaar opnieuw! :wink:

JeTeR
Zandbijterke
Mountainbiker

Post by Zandbijterke »

Coudn't agree more ! ! !

Ik had beter geschreven "MINSTENS" 1 maal.
Volgend jaar zijn mijn doelen : Dolomiti Super Bike, Swiss Bike Masters, Crist Alp.
Maar ik denk dat de Swiss Masters zéér slecht valt, als ik mij niet vergis 21 juli, en dat betekent onherroepelijk werken voor mij zonder enige uitzondering!
De Trans Alp lijkt mij ook wel zéér tof om te doen met een paar gasten maar idem dito zeer slechte datums voor mij.
Shorty
Mountainbiker

Post by Shorty »

Awel he,mijn doelen met de mtb zijn Dolomiti en Cristalp.Ook nog een vakantieke met O2bikers as de streek ok is,en Roc 'd Azur als dat dit jaar meevalt.
Trainen dus he,want ook de Ronde van Vlaanderen(260km staat op het programma).
flupke
Mountainbiker

Post by flupke »

proficiat zandbijterke ... van dat bleiten dat ken ik ... het ontlastingsprobleem :wink: ... het zou kunnen dat maag je niet goed tegen sommige energiedranken kan ... weet je nu waarom ik met mijnen eigen gemaakte drank in mijne camelenzak rond rij!! :wink: ... meestal ken je van te voren de sponsors van zulk evenement en weet je bijgevolg ook welke energiedrank ze "schenken" (effe testen van tevoren) ... ik heb gelijkaardige problemen met Xenofit-energiedrank
FRENS
Mountainbiker

Post by FRENS »

Ik rij regelmatig ritten van AdamSmol en Gileppe Hautes Fagnes maar heb totaal geen idee of ik technisch genoeg ben voor Cristalp, Dolomiti Superbike,..
Hoe zit het met de technische delen bij zulke raids ?? Ondergrond ??
Guest

Post by Guest »

Heb maar (spijtig genoeg) ervaring met 1 marathon en dat is de Kitz Alp bike in Oostenrijk (Flupke kan U daar meer over vertellen). Mijn ervaring daar is dat je (zelfs onderweg)kan kiezen tussen de moeilijkheidsgraad. Meestal schrotterwegen (brede kiezelwegen voor wandelaars) maar downhill durft het (voor mij toch :smile: ) al eens gewaagd worden, steil naar onder op een met keien bezaaide singletrack, heb er al meerdere (waaronder Tim) over kop zien gaan bij gebrek aan ervaring. Als je het niet ziet zitten kan je steeds een verkorting over een technisch minder moeilijk stuk kiezen (allé op de Kitz Alp bike toch toch).
Zandbijterke
Mountainbiker

Post by Zandbijterke »

Heb nu 2 marathons gereden, de Roc d'Azur in Frankrijk en de Crist Alp in Zwitserland, en op deze raids kon je dus niet kiezen tussen "moeilijke" of "gemakkelijk" afdalingen en/of klimmetjes. Je volgt het opgelegde traject en daarmee uit. Eén ding staat als een paal boven water, alles duurt gewoon "langer" dan in de Ardennen. Een klim kan 2u duren en een afdaling van meer dan 10km is geen uitzondering. Wat de ondergrond betreft kan je geen rechte lijn trekken, in de Roc is het in ieder geval veel stukken bos en ook een strook zand dat je moet doorploeteren. In de Crist Alp zijn het inderdaad veel schotterweggetjes die in de afdalingen wel eens de nodige concentratie vereisen maar ook skipistes moesten worden gekruist. Er waren ook stroken die je met de fiets niet kon berijden, zo is er de passage over de Pas de Lona waar je +/- 1.5u met de fiets aan de hand naar boven moet klauteren op stukken van boven de 20%! Ik kan natuurlijk niet oordelen over uw techniek maar wees voorbereid op veel afstappen als je denkt dat je techniek niet al te best is. Maar op zich is dat geen probleem, je stapt gewoon af en maakt plaats voor diegenen die wel kunnen blijven fietsen. Gewoon doen, het zijn fantastische momenten waarop je nog jaren kunt teren !
Post Reply