voorvork voor beginners

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Tinky-Winky wrote:
viper c'est bon wrote:
m-biker wrote: kan je dat eens naar het nederlands vertalen?? :oops: :cry: :oops:[/quote

U-turn wil zeggen dat je de veerweg tijdens het rijden kan veranderen.
En goniometrie is allicht geometrie ?
Kan niet begrijpen dat RS zo populair blijft...
Die poplock, is dat dezelfde die regelmatig vast komt te zitten door de modder ?

Nen tora vergelijken met nen Axel ? [-X
Vergelijk met dezelfde prijsklasse. Dan ga je dikwijls bij een ander merk dan RS uitkomen.
De tijd dat niet RS merken niet betrouwbaar of comfortabel waren, is heel lang voorbij, eerder zelfs omgekeerd.
Ben geen RS liefhebber, kijk dus liever naar iets anders..
Heb je al persoonlijk met een Axel en een Tora gereden?
Hoeveel Axel's en Tora's heb je al gemonteerd en hoeveel heb je er al onderhouden.
Beetje serieus blijven en je persoonlijke afkeer tov een merk (waarschijnlijk gebaseerd op ervaringen uit het VERLEDEN) niet laten meespelen).
RS heet alleen nog maar RSR om marketing redenen en wordt nu ontworpen door SRAM. Sindsdien is er ook een duidelijke kentering merkbaar in gebruik en kwaliteit.

Wat die poplock betreft, niet perfect (wat wel) maar momenteel een van de beste systemen op de markt. De click It 2005 van Manitou(de 2006 zou beter zijn maar nog niet op de markt) is een onding om te monteren, in gebruik en zeer kostelijk in onderhoud.
Zelfs de remote LO van Suntour is beter in gebruik, montage en onderhoud. Montage en onderhoud van deze laatste zijn zelfs van hetzelfde niveau als de Poplock maar in gebruik werkt hij stroever en is hij ook omvangrijker.
Thommie
Mountainbiker
Location: zwarte BBp met RessorS vanveuren en 27 vitessen van e goe merk

Post by Thommie »

Ik ben wreed content van mijn Duke. Ik heb die nog gekocht in de tijd toen er geen poplock of LO bestond op dat model ( als het al ooit bestaan heeft)
Maar waar je als beginner ook moet op letten is de service. Mijn vork was een paar maanden na de aankoop kapot ( de rebound) Ik heb 5 weken op een onderdeel dat van bij RS moest komen gewacht. Mijn fietsboer gaf (maanden na de aankoop) toe dat hij het onderhoud niet zelf kon doen en dat de vork daarvoor dus binnen moest bij RS.
Alweer vijf weken weg. Ondertussen kreeg ik van de fietsboer wel een reservevork, maar anders zat ik wel twee keer vijf weken zonder fiets.
Over de prijs van een onderhoud bij RS wil ik het nog niet hebben, maar voor dat geld heb je een overjaarse Suntour XCP 85 die je na 3000 km gewoon vervangt in de plaats van te onderhouden.
Dus als je naar RS gaat, koop die bij een fietsboer die zelf het onderhoud doet. Dan spaar je alvast de transportkosten en de winst van de tussenpersonen uit. Waarschijnlijk geldt dat ook wel voor andere merken.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Oh dear, nen Duke :roll:

Heb inderdaad al met Axel en Tora gereden, Axel meer dan Tora, maar vond geen van beide echt zijn geld waard.
MX Comp van Marzo is zeker zo goed. En goedkoper.
Persoonlijke ervaringen zijn waar het forum nu eenmaal om draait.
Ik wil alleen vermijden dat een beginner zich waagt aan produkten die hun geld niet waard zijn, in mijn ervaring.
Dat RS een #####merk is, ga je dus steeds van mij moeten verdragen al doe ik erg mijn best de uitgesproken mening hieromtrent te milderen.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Nu ja, sommigen baseren zich ook op 'horen van' wat niet wil zeggen dat dit in jouw geval zo is.
Al met een Reba gereden?
Als je dat ook een rocksucks vork vind ben je wel ongeoorloofd bevooroordeeld (vind ik).
Betere prijs/kwaliteitsverhouding dan een heilige Fox.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Was is er nu mis met ne Duke? #-o

Weet je hoe ze iemand noemen die andere merken afkraakt en één merk dan ophemelt heel de tijd? Ne fanboy :wink:

Kvind dat je eens een keer argumenten mag aanvoeren wrm die Tora een slechte vork zou zijn :^o Kwens je veel succes :-)

Tora past juist in zijn budget, door de nieuw ontwikkelende vorkpoten is ie stijver, heeft eigenschappen van zijn grote broer (de Reba), mooi lock-out systeem... een Tora is ook niet zo fragiel als een Sid... kweet ni hoeveel m-biker weegt maar dat doet er ook niet toe... omdat een Sid toch boven zijn budget is...

Ik kom ff terug op die U-turn... volgens de site kan je ook een gewone Tora nemen met 80-85mm veerweg dus die eventuele problemen ivm geometrie zijn van de baan :-)
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

XC-SjoerieMoerie wrote:
CHIMAERA-8 wrote:niks kan tippen aan den remote lockout op menne pace rc38

dees is ne goeie vork voor u se, kweet wel nie hoe het dan zit me uw goniometrie (sorry ik kon het nie laten)

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=
Dat is idd een goei vorkske... en ne goeie prijs ;)
Ja idd maar de rijder mag niet te zwaar zijn (max 70 kg) anders heeft ze nogal veel flex en wipt ze lijkt zot (alhoewel de LO hier al veel kan in doen).
De mijne woog in de tijd 1480 gram.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

XC-SjoerieMoerie wrote:Was is er nu mis met ne Duke? #-o

Weet je hoe ze iemand noemen die andere merken afkraakt en één merk dan ophemelt heel de tijd? Ne fanboy :wink:

Kvind dat je eens een keer argumenten mag aanvoeren wrm die Tora een slechte vork zou zijn :^o Kwens je veel succes :-)

Tora past juist in zijn budget, door de nieuw ontwikkelende vorkpoten is ie stijver, heeft eigenschappen van zijn grote broer (de Reba), mooi lock-out systeem... een Tora is ook niet zo fragiel als een Sid... kweet ni hoeveel m-biker weegt maar dat doet er ook niet toe... omdat een Sid toch boven zijn budget is...

Ik kom ff terug op die U-turn... volgens de site kan je ook een gewone Tora nemen met 80-85mm veerweg dus die eventuele problemen ivm geometrie zijn van de baan :-)
Een SID is geen beginnersvork (eerder een WW-utopie) dus hij gaat meer plezier hebben van een Tora die meer all-round gericht is.
Ik kan mis zijn maar in België wordt de Tora (buiten de U-turn) in vaste versie voorlopig (?) alleen in 100 mm versie verdeeld. Niet dat dat een ramp is natuurlijk met de A'head spacers en wat Sag kom je ook al een heel eind?
In Duitsland kan je ze voor 300€ kopen met spacers zodat je ze kan verstellen tussen 80/100/130 mm
Een U-turn zou ik nu ook niet direct aanraden. Deze vork is (nog) zwaarder en aan een U-turn heb je (zeker als instapvork) in de praktijk niet veel. Het is ook een demping met staalveer dus je kan ze niet meer aanpassen aan je gewicht of rijomstandigheden.
Bij de standaard Tora 308 kan je dit wel door middel van een drukpompje (luchtgeveerd). Door de solo air verbinding is ze dan ook nog eens eenvoudig af te stellen voor een beginner.
De U-turn met staalveer is wel beduidend goedkoper, zo'n 215 €.
Anderzijds heb je bij de 308 wel een Poplock en bij de U-Turn 302 niet.
m-biker
Mountainbiker
Location: Martelly met Deore LX, Magura HS33 en Mavic Crossride

Post by m-biker »

ik krijg hier echt wel massa's advies... waarvoor dank! =D>

Die tweedehandse vork zal niks zijn, ik weeg nl. ruim 80kg :oops:

Ik ben idd niet op zoek naar de beste vork, wel naar een degelijke vork voor een "normaal" budget. Mijn 'hoofdsport' is nl. wielrennen; mtb is eerder een alternatief voor de winter en bij speciale gelegenheden in de zomer (als ik weinig tijd heb)...

Ik heb de indruk dat vooral die Tora in aanmerking komt. Blijkbaar bestaat die dus in verschillende versies... Ik volg verder met aandacht :wink:
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

ivo wrote:Nu ja, sommigen baseren zich ook op 'horen van' wat niet wil zeggen dat dit in jouw geval zo is.
Al met een Reba gereden?
Als je dat ook een rocksucks vork vind ben je wel ongeoorloofd bevooroordeeld (vind ik).
Betere prijs/kwaliteitsverhouding dan een heilige Fox.
Ivo, met een reba heb ik ook al eens kort gereden, de fiets was te klein.
Allicht te kort om een goede indruk van te krijgen.
Rocksucks kan me sowieso niet meer bekoren, andere merken wel.
Fox vind ik te duur, Marzo bevalt me momenteel erg goed, Manitou enkel met Axel gereden, RST vroeger gehad, ....
Ik ga me dus niet uitspreken over een Reba, nog niet 'echt' mee gereden, maar heb je die voor 300 € ?
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

De discussie (met jou) ging allang niet meer over de prijs maar dat alles van RS per definitie slecht is.
Mijn ervaring is het tegendeel (ja ze hebben idd 2 tot 3 jaar een mindere (eufemistisch) periode gehad) maar sinds SRAM de puntjes op de 'i' is komen zetten hebben ze een grote inhaalbeweging gemaakt in de goede richting.
Fox is goed tot zeer goed maar idd te duur waardoor hun prijs/kwaliteits ratio te laag wordt.
Manitou heeft idd goede vorken gemaakt maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze nu (cfr. RS enkele jaren geleden) de pedalen wat aan het verliezen zijn en te veel naar het gewicht kijken ipv de kwaliteit.
Van Marzo hoor ik niets dan lof maar daar spreek ik mij verder niet over uit ingevolge geen eigen ervaring.
Suntour heeft goedkope vorken en wil kwalitatief hoger op maar voorlopig slagen ze daar onvoldoende in. Het kost in verhouding niks maar het werkt dan ook in verhouding onvoldoende.
Een Reba 100 mm test ik nu al 10 maanden en heeft nog geen enkele steek laten vallen. Ook de Poplock niet trouwens. En gezien de (geniaal) simplistische opbouw van dit laatste item moet je geen techneut zijn om deze te onderhouden of te herstellen bij ev. (zeldzame) problemen.
Af en toe kan je wel eens een Reba op de kop tikken rond de 300€ maar dat is eerder zeldzaam dan regel, doe er dan maar een 100 € bij. Maar het is tenslotte ook geen beginnersvork.
Dan kan je beter overstappen op de goedkopere Recon. Dat is eigenlijk in opbouw en gebruik een Reba maar dan in een simpele (minder toeters en bellen) uitvoering maar dan ook eenvoudiger in gebruik en afstelling. Dus meer aan te raden voor een TT gebruiker.
De Tora, nog goedkoper, heeft dezelfde stijve opbouw als deze 2 voorgaanden maar is iets stroever en zwaarder in gebruik. Het prijsverschil moet ergens inzitten hè.
Aan een U-turn of RWTD of hoe dat bij een ander merk ook heet heb je
meestal geen meerwaarde op het terrein, zeker een beginner of TT rijder niet (mijn persoonlijke mening).
Over het gebruik van de Tora op langere termijn kan ik (of iemand anders?) zich nog niet uitspreken gezien nog niet lang genoeg op de markt. Hopelijk heeft hij de zelfde positieve eigenschappen van de Reba overgenomen dan zit het ook op dat gebied wel snor.
Post Reply