Licht, lichter, lichtst...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Dickie wrote:Strafste van al:dient niet om op te rijden #-o
Kan ik mij soms wel inbeelden.Als je ziet hoe lichtgewicht het gemaakt is...Stijfheid verliest zijn waarde.En dan hebben we het niet over duurzaamheid!
Maar het is een lust voor het oog om naar te kijken! :drunk:
Mijn fietsje gaat ongeveer 7.5 a 8 kilo wegen.HT welteverstaan.Foto's volgen nog.
Groetjes,
$mokeyJoe
Murielleke78
Mountainbiker

Post by Murielleke78 »

JanMan wrote:Er zijn een aantal onderdelen waar je zeer snel gewicht kan verliezen voor relatief weinig geld

1) Handvaten : vervang je rubbere handvaten in mousse exemplaren (vb ritchey wcs) -50gr

2) Vervang buitenbanden en binnenbanden door lichtere exemplaren (vb schwalbe fast fred - schwalbe light binnenbanden ) - 600 gr

3) Vervang zadel door een Selle Italia Slr (of aanverwanten) - 200gr

4) Vervang stuurpen door een Pro pen - 80gr

5) Vervang snelspanners door bolt on (met boutjes) - 80gr

Telt al snel op....
Ik wil mijn fiets lichter maken zonder al te veel in te boeten qua comfort en betrouwbaarheid.
1. Ik heb ooit met die mousse-exemplaren gereden van Ritchey en die zijn niet echt slijtvast als je veel in nattigheid (en dus modderige omstandigheden) rijdt. De brokken vliegen er na enkele ritten echt vanaf.

2. Qua buitenbanden kan ik je ergens volgen, maar ik laat het terrein en de omstandigheden veel meer mijn bandenkeuze bepalen.

3. Ik heb zo mijn voorkeur qua zadel en een SLR is niet echt vriendelijk voor het achterwerk.

4. Is ondertussen al een WCS.

5. ??? das toch wel heel ongemakkelijk en inboeten qua gebruiksgemak.[/i]
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

dan is er maar 1 oplossing hé, de dremel erin #-o
Guest

Post by Guest »

als je een lange zadelpen hebt en die steekt een heel stuk in uw frame kun je daar gerust een stuk afzagen
bv 20cm in het frame 8cm eraf zagen
Robin v Berkel
Mountainbiker

Post by Robin v Berkel »

Murielleke78 wrote:
JanMan wrote:

3. Ik heb zo mijn voorkeur qua zadel en een SLR is niet echt vriendelijk voor het achterwerk.

.[/i]
dat light aan je zelf ik zelf fiets al iets 6 jaar of meer met SLR eerst met een 125 gr versie en nu een met een van 120 gr SLR en ik fiets soms meer dan 4 uur en ik wil niks anders ik vind gewoon een super zadel
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Robin v Berkel wrote:
Murielleke78 wrote:
JanMan wrote:

.[/i]
dat light aan je zelf ik zelf fiets al iets 6 jaar of meer met SLR eerst met een 125 gr versie en nu een met een van 120 gr SLR en ik fiets soms meer dan 4 uur en ik wil niks anders ik vind gewoon een super zadel
Zadelkeuze is een zeer persoonlijke keuze.Hetgeen voor de 1 goed zit,zit voor de andere slecht.Niets aan te doen...
Wat je wel kan doen zijn de bouten vervangen door alu en ti.Nooit alu in stuur-,zadelpen en eventueel schijfremmen.Veel te gevaarlijk in geval ze breken.Draai aan met momentsleutel.En als je weet in welke categorie je zit(xc,dh,fr,...)kan je je fiets hierop afstellen.
Als je besluit om er een dremel in te zetten(zoals ik :drunk: )zie dat je nooit je geduld verliest! :wink:
1 tip: begin niet met WW,je stopt nooit meer! :lol:
Groetjes,
$mokeyJoe
Murielleke78
Mountainbiker

Post by Murielleke78 »

Robin v Berkel wrote: dat light aan je zelf ik zelf fiets al iets 6 jaar of meer met SLR eerst met een 125 gr versie en nu een met een van 120 gr SLR en ik fiets soms meer dan 4 uur en ik wil niks anders ik vind gewoon een super zadel
Ik hoop inderdaad dat het aan mezelf ligt en ik niet over dezelfde anatomie beschik als gij. :lol:
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Is altijd al zo geweest met Ti.Gelukkig staan we steeds scherp! :wink:
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Murielleke78 wrote:Ik wil mijn fiets lichter maken zonder al te veel in te boeten qua comfort en betrouwbaarheid.
1. Ik heb ooit met die mousse-exemplaren gereden van Ritchey en die zijn niet echt slijtvast als je veel in nattigheid (en dus modderige omstandigheden) rijdt. De brokken vliegen er na enkele ritten echt vanaf.

2. Qua buitenbanden kan ik je ergens volgen, maar ik laat het terrein en de omstandigheden veel meer mijn bandenkeuze bepalen.

4. Is ondertussen al een WCS.

5. ??? das toch wel heel ongemakkelijk en inboeten qua gebruiksgemak.[/i]
1. De WCS-moussekes zitten er bij mij al 3 jaar op en nog niks slijtage te merken (FYI : ik rij het jaar door)

2. Het belang van "de juiste banden" wordt overschat ; met de juiste all-round-banden ben je 85% van het jaar goed bediend -het gewicht van de wielen kan je goedkoop optimaliseren met Notubes - zie andere topics over dit onderwerp
Post Reply