Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

ja
41
21%
nee
155
79%

Total votes: 196

cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

hoeft daarom geen ti te zijn:

Bike Setup:
Look HSC-3 all carbon 1" fork, Dura-Ace/Ultegra mix, SPD-SLs

An materials scientist/roadie friend who's been an expert witness in several fork failure lawsuits recommended Look for its construction, testing and excellent safety.

http://www.roadbikereview.com/cat/frame ... 93crx.aspx
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar het lijkt me dat je door je val een panische angst gekregen hebt om een vork te breken. Maar je mag niet uit het oog verliezen dat jouw val niets met je materiaal te maken had.

Akkoord, aluminium zal sneller breken (en plotser), maar dan nog blijft die kans erg laag. Je gaf zelf al aan dat metaalmoeheid pas op 10 jarige leeftijd echt belangrijk wordt, maar dan zit je de jaren ervoor toch safe? (en de kans dat iemand meer dan 10 jaar met dezelfde vaste vork rijdt, lijkt me ook wel klein.)
En ik neem aan dat je dan ook geen alu frame neemt, want die kunnen ook breken..
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Yakke wrote:Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar het lijkt me dat je door je val een panische angst gekregen hebt om een vork te breken. Maar je mag niet uit het oog verliezen dat jouw val niets met je materiaal te maken had.

Akkoord, aluminium zal sneller breken (en plotser), maar dan nog blijft die kans erg laag. Je gaf zelf al aan dat metaalmoeheid pas op 10 jarige leeftijd echt belangrijk wordt, maar dan zit je de jaren ervoor toch safe? (en de kans dat iemand meer dan 10 jaar met dezelfde vaste vork rijdt, lijkt me ook wel klein.)
En ik neem aan dat je dan ook geen alu frame neemt, want die kunnen ook breken..
echt angst zou ik het niet noemen, laat staan panisch, maar nu ik eraan denk mijn hardtail nog wat harder te maken met een vaste voorvork, speelt die val idd wel een rol

dat van die 10 jaar weet ik niet, maar het is allicht idd zo dat het risico op alu moeheid pas na tal van jaren significant wordt, het kader kan idd ook breken, maar de vaste vork en het stuur lijken me toch de zwakste plekken in het geheel (bij het dalen vangen die toch serieuze klappen op, zeker als je met een vaste voorvork rijdt) en door je frame zakken lijkt me minder erg dan door je stuur/vork zakken (zeker als dit gebeurt bij een afdaling)

als je het helemaal safe wil spelen, rij je dus best met ti of (goeie!) carbon frames/vorken (of niet al te oude alu frames/vorken), wat mij betreft volstaat, voor mijn hardtail, een ti of carbon vork/stuur (is trouwens ook nóg wat lichter dan een alu vork/stuur)
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Nu volg ik niet meer, want carbon is toch net een van de materialen die het snelst breken :roll:
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Yakke wrote:Nu volg ik niet meer, want carbon is toch net een van de materialen die het snelst breken :roll:
tja, ik geloof dat er nog enorme verschillen bestaan in carbon frames/forks omdat het nog een relatief jong materiaal is (trek, de leider op dit vlak, biedt bvb. levenslange garantie op carbon kaders, andere maar 3 jaar)

look zou dus volgens die 'materialist scientist/roadie' ook goed zijn (maar die maken geen off road ofte mtbike vorken)

Bike Setup:
Look HSC-3 all carbon 1" fork, Dura-Ace/Ultegra mix, SPD-SLs

An materials scientist/roadie friend who's been an expert witness in several fork failure lawsuits recommended Look for its construction, testing and excellent safety.

http://www.roadbikereview.com/cat/frame ... 93crx.aspx
bracebrace
Mountainbiker

Post by bracebrace »

Wat moeten mensen met een koersfiets dan zeggen? Banden 7-10bar, carbon voorvork en maar rammen over kasseistroken. En dan onverwacht, tegen 40 ne put in. De spanningspiek op dat moment moet gigantisch zijn. De kracht is soms zo enorm dat je stuur uit je handen geduwd wordt bij de opwaartse beweging. Buiten de platte banden is er inderdaad af en toe schade, niet aan de vork, maar aan de wielen. Je moet de hele kring bekijken: band-velg-spaken-vork-stuurpen-stuur. De vork lijkt me hierin de sterkste schakel het betreft hoofdzakelijk een duwspanning (dan zou ik toch de gebogen carbon van 4ZA achterwege laten als je echt veilig wil spelen). Velg, stuurpen en stuur krijgen ook buiging te verwerken, veel gevaarlijker voor metalen.

Wat doe je dan met je zadelpen trouwens? Veel smaller in diameter, gaat snel van zijn "as" afwijken dus veel meer kans dat hij gebogen wordt bij belasting. Die belasting is ook een pak groter want je zit erop. Zeker op een HT. En ja, er zijn mensen gestorven van afgebroken zadelpen waarbij die in de lies een ader penetreerde.

Alles is een berekend risico, zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Heb niet zoveel ervaring met heel technische parcours, maar een vaste voorvork zie ik enkel als extra gevaar tot controle verlies. Er zijn andere zwakke schakels die veel gevaarlijker zijn.
DDM
Mountainbiker

Post by DDM »

Eurobike 2005 : Nieuwe vorken van Ritchey en Bontrager o.a. : Vaste carbon MTB vorken. Zouden zij daarook niets van kennen en zulke gevaarlijke spullen maken?
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

op mijn verlanglijstje staat een carbon vaste voorvork voor op de MTB
ik rij dikwijls met de lock-out op en vind dit op een vlak parcours geen hinder.

comfort is dan iets anders, maar als snelheid telt, is de geveerde vork te zwaar en gaat er energie in de vering verloren.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ik heb het niet zo voor vaste vorken.
Enkele puntjes die ik in overweging nam:

*De prijs: Goedkoper?
Ik denk dat dit wat gerelativeerd moet worden.
Met een vaste vork heb je naar mijn mening meer slijtage.
- de krachten die wielen, stuur, frame en assen moeten verwerken is groter.
-> meer slijtage
- de voorvork is vlugger aan vervanging toe.
-> het risico van vork-, wiel- of stuurbreuk wil ik niet lopen.

*Gezondheid: risico's?
-Een vaste vork vraagt veel meer coördinatie en concentratievermogen.
->Stuurfouten bij vermoeidheid worden veel sneller afgestraft.
-Belasting op pols-, elleboog- en schoudergewrichten.
-> Deze slijtage wil ik vermijden al kost het mij 5Km/h aan snelheid.
-Risico op lange termijn.
-> Integenstelling wat ik in een vorige thread over dit onderwerp heb gelezen is de belasting op de rug ook groter. Ik snap niet dat sommigen dit argument weglachen en/of minimaliseren.

Verder wil ik hier nog eens ingaan op het argument "wedstrijdwinst met een vaste vork".
Vooraleerst doet mijn eerder beschreven argumentatie hier weinig ter zake.
- Competitierijders draaien meestal niet op voor hun kosten en hun materiaal is altijd 'up to date'.
- Het comfort kan hen gestolen worden als ze ook maar één seconde tijdwinst kunnen boeken.
- Rijden met vaste vork levert niet altijd tijdwinst op. Indien dit wel zo was
reed iedere competitierenner met een vaste vork.

Mijn algemene conclussie:
Met een vaste vork rijden is duurder en belastender voor ons gestel.
De enige argumenten die ik hier in het midden laat is het plezier van het rijden en de snelheidswinst. Ik heb zelf enkele jaren met een vaste vork gereden en het geeft een ander gevoel van rijden. Je hebt een veel directer gevoel met het terrein.Of dit nu een voordeel of nadeel is maakt ieder voor zichzelf uit.
Het argument snelheid heeft dan weer te maken met behendigheid en spierkracht en is dus wederom persoonsgebonden materie.

En om te antwoorden op uw vraag. Onverantwoord vind ik een overdreven stelling maar dat geeft de poll reeds aan.
Guest

Post by Guest »

een vaste vork heb ik nog nooit gebroken (heb ongeveer 6jaar met vaste vorken gereden)
een verende vork al twee maal (1maal manitou 1 maal rockshock)
bij beide een vorkpoot afgebroken juist onder het kroonstuk en dit was niet bij een val
dus uw stelling gaat niet echt op dat een vaste vork sneller breekt dan een verende
de mensen die me kennen weten dat ik niet snel een afdaling uit de weg ga
en om doorvoor een poll op te starten #-o
Post Reply