Hoe zijn jullie begonnen met Mountainbike????

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
junior72
Mountainbiker

Post by junior72 »

Sinds mijn motorcrossperiode , nu al 10 jaar geleden , doe ik al aan mtb . Mijn eerste mtb was dan ook ne Kawasaki . Je kreeg die gratis als je ne racemachine kocht maar ik heb die toen 22000 bef betaald . Veel te veel natuurlijk want het matriaal wat erop stond was geen kl*te waard . Het was wel een knap fietske qua uitstraling . Mijne tweede , ne Gary Fisher Paragon van '97 , kostte toen al 70000 bef en was qua materiaal en kader dag en nacht verschil . Maar in 2002 , net voordat de garantie afliep , brak ik de kader aan de zadelpen . Heb toen ne x-calber gekregen . Was toen al bezig zelf ne mtb aan het samenstellen , Specialized S-Works M5 en heb die dan ook helemaal zelf gemonteerd .
De volgende zal terug ne Specialized worden en zal die dan ook zelf samenstellen .
MilkSjeik
Mountainbiker

Re: Hoe zijn jullie begonnen met Mountainbike????

Post by MilkSjeik »

Na mijn plechtige communie [-o< heb ik mijn eerste moutainbike gekregen. Toen nog helemaal omgebouwd zodat ik er mee naar school kon. Echt offroad rijden zat er toen nog niet in, op een paar uitzonderingen na. Buiten een klein tochtje in de ardennen, kan ik ma alleen maar herinneren dat ik er af en toe trapjes mee afreed :P Uiteindelijk heb ik die zowat helemaal versleten, tot ze 2 of 3 jaar geleden aan het station mijn voorwiel hebben gestolen (toen al een wrak btw).
Daardoor heb ik zo een paar jaar niet meer op de fiets gezeten, wel een 2e hands stads fiets gekocht maar nooit op gereden...
Na een zomer regelmatig te hebben gelopen, zag ik dat mijn sportschoenen tot op de draad versleten waren. Nu geraak je met fietsen verder dan lopen, ook is het eenvoudiger om je hartslag te controleren op de fiets dan al lopend. Daarom ben ik overgeschakeld op fietsen in plaats van lopen. Nog even getwijfeld tussen een race-fiets en een bike, onder andere de kostprijs heeft me overhaald. Maar fietsen in de vrije natuur is veel rustiger dan op de baan automobilisten te moeten ontwijken.

Dus sinds september dit jaar, zit ik terug op de fiets! Welke: Focus Black Hills. De bike is voorlopig ook nog volledig orgineel.

Mijn eerste ervaringen zijn dan ook routes uit de buurt: Waasmunster en Bornem. Verder heb ik nog niet al te veel bikers tegengekomen, juist vandaag een paar. Ik denk dat ik nog heel wat conditie heb op te bouwen ;)
cloclo
Mountainbiker

Post by cloclo »

In mijn jonge jaren heb ik samen met mijn broer veel gecrosst op een veld achter het huis.We maakten zelf parcours met schansen,modderplassen enz.Big fun met afgedankte fietsen waar we alles van af vezen.Maar ja als je wat ouder word begin je al eens uit te gaan :drunk: :drunk: en de crossfietsen bleven aan de kant staan.
Ondertussen verstreken de jaren.Toen ik 29 jaar werd ben ik gestopt met roken.ik begon me beter en beter te voelen,en begon al eens met de fiets naar de bakker te gaan.Toen de conditie nog wa beter werd,kreeg ik zin om weer te crossen(zoals in de jonge jaren!) :-D Ik had nog een mtb kader liggen en met occasiestukken heb ik die bike terug opgebouwd.Mijn eerste mtb!een Longway Pro =D> In het begin reed ik veel in de gavers achter mijn deur.Na een tijdje ben ik dan tt's beginnen rijden.De korte afstanden op t gemakske.Na een jaartje heb ik mij dan een nieuwe bike aangeschaft,een XTME 3340 full deore,waar ik heel kontent van ben.Sedert enkele maanden doe ik de grote afstanden op de tt's.Ikke fier =D> Ik zou mijn bike niet meer kunnen missen!!!
rode lantaarn
Mountainbiker

Post by rode lantaarn »

Ben eindelijk er ietwat ingerold. Ik had een mountainbike staan van een jaar of tien oud. Eigenlijk een fiets met spatborden, licht, bagagerek (enfin een VTT die eindelijk diende als stadsfiets). Bij mijn verhuis naar Lichtervelde deed ik aleens een toertje in de streek. Bij één van mijn verkenningen kwam ik een bordje tegen van zo'n provinciale wandelroute en heb die toen maar gevolgd met de fiets. Ik had de smaak te pakken en ben zo verschillende keren gaan rijden op onverharde stukken die ik tegen kwam. Het had toen nog niets weg van biken maar eerder van een gezellige fietstocht met enkele onverharde stukken erin.
Toen ik begon te werken op een sportdienst kwamen we op het idee een vast mountainbikeroute uit te werken en zo moest ik in de regio wat onverharde paden gaan 'testen'. Van georganiseerde toertochten had ik aanvankelijk geen weet tot er toertocht werd georganiseerd in mijn streek en ik pijltjes zag staan. Ik heb dien toen maar gevolgd en de week erop heb ik alle spatborden, licht,... verwijderd van mijn ouwe fiets.
Ik had nu een echte mountainbike (gewicht 17 kilogram).
Voor de uitwerking van de route heb ik dan enkele toertochten in de streek gedaan en zo is het begonnen.
Een collega zat ondertussen bij een mountainbikeclub en enkele keren ben ik meegereden. Maar ik heb dan wel serieus afgezien. Tijdens de winter zijn we samen een weekend gaan mountainbiken in de streek van Durbuy en aan het einde van de dag hadden we 80 kilometer gereden. Na dat weekend heb ik mijn een nieuwe bike gekocht. ik wou nog niet meteen investeren in een dure bike omdat ik niet wist of ik dat wel zou volhouden. Ik kocht een rockrider van decathlon in de solden. Maar ondertussen ga ik nu bijna elke zondag een toertocht rijden en deed ook al enkele marathons (o.a. Ieper in Mei, regiotour, westrozebeke, poperinge). Heb ondertussen al zo'n 2.000 kilometer (en nog twee maand niet gefietst wegens gekwetst) en het wordt stilaan tijd om mijn fiets te gaan upgraden. van het kader van mijn fiets geen klagen maar al de rest is het goedkoopste dat eraan hangt.
Met het nieuwe winterseizoen zal ik een deel tochtjes nu voor de tweede keer rijden en zal ik kunnen vergelijken hoeveel vooruitgang ik fysiek heb gemaakt.
Danny S.
Mountainbiker

Post by Danny S. »

In 1992 had ik een moto gekocht maar mijn konditie was zodanig slecht dat ik het jaar nadien in occassie een Giant Escaper kocht.
Zeer tof fietske met voor die tijd al goede onderdelen.(geup-grade door vorige eigenaar-fietshandelaar)Daar een aantal jaartjes mee rond gebolt en dan nog een Race fiets (colnago) bijgekocht. Diene moto stond daar maar te staan en is dan buitengevlogen en dan kocht ik een Lotus-MTB met een mix van Lx-Xt en een Rond wp- vork. Ongelooflijk rappe maar zware bike.
De Colnago is dan ook geruild voor een Eddy Merckx alu race-fiets.
De ritten werden langer en mijn konditie groeide fameus.
De Lotus werd aan mijn broer verpatst en ik kocht mijn huidige bike, ne Scott comp racing zwart-rood met een Judy voorvork.De Remmen werden veranderd in Xt-V brakes en de vering werd deftig aangepast.
De alu Merckx werd een Titane met carbon voorvork en Dura ace materiaal omdat we toch het merendeel van het jaar op de racefiets rijden en daarmee af en toe een koerske meepikken.
MTB'en blijft toch steeds plezanter dan op de weg maar ge moet dan bijna altijd eerst met de wagen erop uit en dat steekt meer en meer tegen. :lol:
Maorten
Mountainbiker

Post by Maorten »

op mijn plechtige communie ne MTB gehad, da was meer om zo ne fiets te hebben, maar paar jaar later zo rond mijn 15e beetje beginnen sleutelen aan fietsen en vant een komt ander en dus TT's beginne rijden en dat doen we nog steeds.
Kasper76
Mountainbiker

Post by Kasper76 »

Ik ben zelfstandige en ik zocht een hobby om eens uit het dagdagelijkse werkritme te ontsnappen. Die hobby moest het tegengestelde zijn van mijn werk als ITer, nl in de buitenlucht en ontspannen zonder te veel te moeten nadenken. Mijn drukke agenda mocht geen roet in het eten gooien dus het moest ook iets zijn da 'k gemakkelijk ad hoc kon beslissen wanneer de tijd en goesting er is... MTBen dus.

Onderhoud is niks voor mij dus ik heb gekozen om bij een kleinere handelaar een huismerk te kopen zodat ik de fiets af en toe ook eens op onderhoud kan gaan brengen. Het is een Xesco geworden en ik ben zeer tevreden van de fiets en van de service.

We MTBen nu al een paar maanden en hebben al ne keer in de plaaster gelegen. Het gaat dus goed. 8)

Het feit dat er zoveel MTB routes zijn vind ik zeer goed en brengt de sport een beetje in een positief daglicht. We weten waar we mogen rijden en we worden ni versleten als vandalen die rijden waar het ons uitkomt.
splash
Mountainbiker

Post by splash »

Voor de kilo's onder controle te houden ging in met een kameraad regelmatig wa toerkes doen. Hij reed met een koersfiets, ik met een damesfiets. Ik heb dan via mijn schoonvader een oude koersfiets gekregen, en ik reed er veel mee. Met mijn verjaardag kreeg ik dan van hem een recentere koersfiets, heb mij dan aangesloten bij een wielertoeristenclub. Maar na het seizone sotnd de winter voor de deur en ik wou in conditie blijven, en heb ik mij een mtb gekocht om met mijn schoonvader mee TT's te gaan rijden. Nu dit jaar ben ik beginnen koersen, en in de winter amuseer ik mij nog steeds op de mtb.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ik ben nu 1,5 jaar geleden begonnen vooral om mijn conditie te verbeteren (heb nooit sport gedaan vroeger) en om wat kilo's kwijt te geraken. Nu de conditie is wel verbeterd, maar de kilo's ben ik niet kwijt. Ik eet veel te graag. #-o
Waarom specifiek mountainbiken ? Omdat ik vlakbij de bloso parcours zit van de Lilse Bergen en Herentals. Ik heb dus bossen genoeg om in rond te crossen (minpuntje=vlak). Ik rij ook liever in de bossen lekker genieten van de frisse lucht en de rust.

Toen ik mijn eerste TT meedeed was ik helemaal verslaafd geworden. Ik vond het zo plezant om die speciaal uitgestippelde routes te doen.

Nu heb ik wel spijt dat ik niet vroeger ben begonnen met MTB'en. :cry:
MARTINI
Mountainbiker

Post by MARTINI »

ik ben begonne omdat ik al van kleins af aan verslaafd wasaan fietsen en dan wou ik eens gaam mtb'n en ja vant et een komt et ander é
Post Reply