Voeding: Creatine supplement

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

van die merken wissels, tja das nu eenmaal altijd zo geweest, lance armstrong heeft één van 'zijn' tours ook gewonnen op een niet-trek fiets waarop stond : trek...

quotes : (ik zei het al je vind evenveel 'onderzoekresultaten' als meningen)

Note: it is discouraged to use caffeine while on creatine; while creatine makes your muscles hold water, caffeine will do the opposite, thereby reducing the effects of the creatine intake.

The first part of this article focused on the fact that taking creatine and caffeine together probably won’t negatively affect the benefits of creatine.

In fact, in liquid form, you may not even be getting creatine, but creatinine, a by-product of creatine breakdown. Creatine, in powder form, is extremely stable. When exposed to an acidic environment or moisture for a long time, creatine will begin to break down into worthless creatinine. The citric and phosphoric acids found in many liquid creatines, which are used to preserve the shelf life of these products, actually helps break creatine down. So as a rule of thumb, if you're going to make a creatine shake, drink it by the end of the day.

ik denk gewoon logisch : als cafeïne en creatine alkaar in de weg zitten (mogelijks in de weg zitten) probeer het dan gewoon niet, laat één van de twee en je bent zeker.

ik neem kre-alkalyn dan ben ik zeker dat ik geen creatinine in neem.

er zit idd creatinine in je lichaam omdat dit afgebroken creatine is, creatine is de werkende stof, creatinine de afvalstof van creatine.

@pvandebe : de studie die je aan haalt is van 4jaar terug, toen namen ze nog creatine in met ananassap...waar de meningen ook over verdeeld zijn, dus kan je niet echt spreken over 'bijblijven' he :- D moest je nu een studie rond mijn oren meppen van drie dagen geleden zou ik het geloven hoor maar die is wel al een tijdje voorbijgestoken door tegenovergestelde studies...

nuja kijk, dit is echt een straatje zonder einde hoor :-D kan zijn dat voor de meeste crea werkt zoals ne placebo : zuiver psychisch. en dat we binnen een paar jaar allemaal is ferm lachen met heel dat crea gebeuren.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

stef78 wrote: dat het doping zou zijn lach ik weg, je wint er echt geen km/h mee hoor

- dat het prestatiebevorderend is (oke is mss prestatiebevorderend maar dat zijn jou isostarrepen ook)
Wat is nu de essentie van dit topic ? #-o
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ja, zou je eens moeten vragen aan degene die hem opgestart heeft :lol:

misschien een andere nieuwe openen : 'morgen, welke kleur onderbroek al ik dragen, wit of rood, of wat anders?' :lol:
en ' het kleurtje dat erin hangt, is dat door overtraining, of heb ik gewoonweg teveel geslikt??' :P

is weer eens wat anders.
Guest

Post by Guest »

Ik vind dat een topic over voedingssuplimentatie wel degelijk nut kan hebben, tenminste als de argumenten onderbouwd zijn.
Momenteel ben ikzelf bezig met mijn weg te zoeken in de hele materie aan de hand van de in de handel verkrijgbare literatuur.
Creatine speelt wel degelijk een rol in de wereld van de duursporten, maar zal hier inderdaad ook met voorzichtigheid behandeld moeten worden. Overdaad schaad, maar dat is met elk supliment zo.
Dat creatine net zoals bijvoorbeeld wei een slechte naam hebben binnen het wereldje, komt gewoon door het doorgedreven gebruik in de BB wereld.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

inderdaad. enkele idioten gaan overdadig gebruiken en de rest mag de klappen opvangen.

@Stef78 : om even op iets terug te komen, ivm creatine ->creatinine.
volgens jou zou creatine in bv water nutteloos zijn, en creatinine vormen en dus toxisch.
als je afgaat op jou bewering - zoals jij het formuleert - dan zou zelfs het wetenschappelijk verslag van een paar wetenschappers totaal de mist ingaan. of op zen Amerikaans 'they selling bulshit'
want zeg nu zelf : stel dat je het zo in capsule of wat ook - zonder vloeistof - zo inneemt. dan heb je een probleem.....
ten eerste lost die capsule op nog voor ze goed en wel aan de maagingang is, wat word bloodgesteld aan vocht. deze vermengen zich, en worden alsok in maag en darmen verwerkt door vocht en zuren, ALVORENS opgenomen te worden. dus is het goedje creatinie en vervolgens toxisch???
dit is de logica zelve, en als je het zo stelt, dan zijn alle wetenschappelijke tests en dossiers inv creatine totaal waardeloos.

maar.... ik denk gewoon dat je je niet helemaal duidelijk erin hebt uitgedrukt, ik bedoel - de juiste formulering.

want ik lees '
-------------------------------------------------------------------------------
When exposed to an acidic environment or moisture for a long time, creatine will begin to break down into worthless creatinine.'
--------------------------------------------------------------------------------
Hier staat duidelijk 'Long time' = lange tijd.
lange tijd is niet 1 of paar uurtjes (bv tijdens de inspanning)
wel zeggen dat hoe sneller na toevoegen je het opdrinkt, te hoger de kwalitiet is/blijft. logisch ook.

het proces waardin de creatine creatinine vormt, en aldus een toxische vorm gaat aannemen, bedraagt meerdere uren.
dat geldt enkel voor wanneer het lang in de vloeistof zit. er zijn zo mensen die het een dikke halve dag tot (sommigen) een dag later pas gaan gebruiken. na een halve dag is het inderdaad kwalitatief, op, na een dag te staan zelfs toxisch, het krijgt zelfs een raar nasmaakje.

vroeger kregen we dat ook van de verzorger (pharmaseutische creatine) en ik kan be-amen dat het wel degelijk effectief werkt, wanneer je deze via water binnenneemt. natuurlijk geen halve dag later opdrinken.

MAAR het is GEEN wondermiddel, en het vraagt weken lang eer je een effekt gaat ondervinden / zien, MET de nodige trainingen natuurlijk.

er bestaat inderdaad heel wat verwarring rond creatine.
zo denken de meesten dat ze het meeste effekt hebben als ze tijdens de wedstrijd dat innemen. FOUT. want creatine dien je voornamelijk te gebruiken voor de wedstrijd smorgens, en gedurende de week. en dit met periodes van een X aantal weken. anders heeft het gewoonweg geen zin. waarom het effekt heeft voor duursporters, en ik bedoel niet enkel een sprint, is erg simpel te verklaren.
omdat het enig vocht LANGER in de spier vasthoud, voorkomt die een beetje het uitdrogen. een renner die veel vocht verliest, verliest snel zijn rendement. dus hierdoor kom je als duursporter ook verder, en niet noodzakelijk enkel 'sneller'

bij transparatie zonder creatine, gaat het vocht veel sneller uit de spier, wat uiteindelijk versnelt melkzuuropstapeling veroorzaakt tijdens een zware inspanning (logisch ook). met creatine transpireer je ook even hard en dien je zoals anders veel te drinken, MAAR door de creatine houd de spier het gewoon wat langer vast.
we spreken hier niet over een opblaas-effekt van water.

creatine supplementen die sterke vochtophoping veroorzaken, zijn vaak gemengd met caliumzouten (eerder al uitgelegd) en ook nog weleens andere rommel. en zoals gezegd , goeie creatine bevat GEEN smaak en kleurstoffen. dus smaakloos en kleurloos (is gewoon witte poeder)
helaas dik probleem om het zo te verkrijgen in de vrije handel.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Stel je drink elk uur ne liter water, verkrijg je dan hetzelfde effect ofwat ? :roll:
Guest

Post by Guest »

Nee, want je hebt ook mineralen en zouten nodig om dat vocht snel op te nemen, anders gaat het zo weer verloren via de natuurlijke weg. :wink:
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

http://www.mannen-gezondheid.com/wat-is-creatine.html

Wat is creatine precies
Wat is creatine? Creatine is een natuurlijke stof die in het lichaam gevormd wordt (in de lever, de nieren en de pancreas) uit 3 aminozuren:

* arginine: stimuleert de vrijgave van insuline en het groeihormoon, helpt om wonden te genezen en is bijzonder gunstig voor het immuunsysteem en de bloedlichaampjes.

* glycine: is een onderdeel van veel proteïnen, helpt om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen, stimuleert de vrijgave van het groeihormoon, is gunstig voor de cholesterol en verhoogt de absorptie van vetzuren.

* methionine: activeert de hormonen, helpt afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen, regelt genetische processen, helpt kanker voorkomen en zorgt voor de bouw en onderhoud van weefsels.

Aminozuren zijn bouwstenen voor proteïnen, de belangrijkste bouwstoffen voor weefsels in het lichaam. Aminozuren hebben vele functies zoals: hersenfunctie, verwijdering van afvalstoffen en het transport van belangrijke mineralen. In totaal bestaan er 22 aminozuren.

Creatine wordt gevormd uit de aminozuren die we via onze voeding opnemen, maar komt ook in zijn originele vorm voor in voedingswaren. 95% van de creatine in het lichaam ligt in de spieren opgeslagen, de rest komt voor in de weefsels, lever, hersenen, nieren en het hart.

In de spiercellen wordt 2/3 gebonden aan een fosfaatgroep, waardoor het belangrijke creatinefosfaat ontstaat. Dit creatinefosfaat is, zoals we hierboven uitleggen, belangrijk voor de productie van energie.

Creatine gebruik is daarom belangrijk voor de aanmaak van creatinefosfaat. De rest van de creatine in de spieren is vrije creatine.

Iedereen heeft steeds creatine in het lichaam. Een persoon van 70kg heeft ongeveer 120gr van deze stof in het lichaam. Deze creatine komt rechtstreeks uit de voeding die we eten (voornamelijk uit vlees en vis), of wordt door het lichaam aangemaakt uit aminozuren.

Waarom is creatine gebruik dan nodig, als je lichaam het toch zelf kan aanmaken? Hier zijn verschillende redenen voor:

* je krijgt niet genoeg creatine via je voeding binnen: 50% van alle creatine komt uit voeding, de rest maakt het lichaam zelf aan. Vegetariërs of mensen die niet genoeg proteïnen eten, hebben een tekort aan creatine.

* genetische factoren: afwijkingen zorgen voor een verminderd metabolisme, waardoor je onvoldoende creatine opneemt.

* sommige personen hebben een tekort aan aminozuren, waardoor de productie van creatine te laag is. Dit kan het probleem zijn bij mensen die een strikt dieet volgen of waarbij de vertering en opname van voedingsstoffen voor problemen zorgt.

De fysieke activiteit is ook een zeer belangrijke factor: personen die meer trainen en actiever zijn, hebben meer nood aan creatine, omdat ze meer creatine verbruiken dan “normale” mensen.

De voorraden creatine in het lichaam kunnen nooit uitgeput geraken. Maar de hoeveelheid creatinefosfaat kan wel vlug uitgeput zijn, waardoor de energieproductie verzwakt. Na 5 tot 10 seconden zware training kan de voorraad creatinefosfaat erg laag zijn, en na 30 seconden zelfs volledig uitgeput.

Het spreekt vanzelf dat het tijd vraagt om de voorraden weer aan te vullen. Het lichaam beperkt de voorraad creatine tot een bepaald niveau en eens deze hoeveelheid bereikt is, stopt de productie. Voor de gemiddelde persoon ligt dit op 120gr.

Creatine gebruik kan de voorraad creatine echter tot een veel hoger niveau verhogen. Op deze manier krijg je een optimaal resultaat voor je harde training. Het gebruik van creatine supplementen kan de voorraad creatine aanvullen tot 125% van de maximale hoeveelheid die het lichaam kan produceren, de voorraad creatinefosfaat kan zelfs tot 140% van de normale hoeveelheid worden aangevuld.

Supplementen creatine helpen dus niet alleen het niveau van creatine in het lichaam verhogen, maar verhogen ook de hoeveelheid van het zo belangrijke creatinefosfaat. 2/3 van de aanwezige creatine wordt in de spiercellen omgezet naar creatinefsfaat. Creatine is dus een grote bron van energie voor de spieren.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

creatine begint zich idd direct om te vormen in water maar niet allemaal een deel gaat verloren in creatinine...dat bedoelde ik, he tis niet zo dat je enkel creatinine op drinkt dan, mss wa verkeerd uitgedrukt van mij.

die capsules die ik neem die veteren later, na het inslikken en worden direct opgenomen tot de spieren. nog alvorens het merendeel zich omvormt tot creatinine...

en idd creatine (de poeiervorm) heeft een laadfase nodig van een 2 weken en je moe tblijven door pakken, en na een bepaalde gebruiksperiode moet je er even mee stoppen...

de kre-alkalyn die ik pak neem je gewoon voor de training (30min) en eventueel zelfs na de training (als je voor groei gaat, bb'en dus, doe ik ook na de fitness) dus geen laadfase nodig.

supplementen worden niet alleen in de bb wereld misbruikt hoor bij lange niet...en veel mensen misbruiken het door onwetendheid, ik zal nooit nix tot me nemen als ik niet goed weet wat het juist doet, en in 80% vd gevallen is dat wel zo : neem maar op.

eerlijk gezegd zijn er heel veel mensen die hun eitiket nog niet kunnen lezen vd voedingswaarden, de meeste denken zelf dat er maar 1soort koolhydraten zijn, en de betere weten dat er twee soorten zijn, maar oeps er zijn er nog meer 4soorten, wel dan vallen ze op hun gat.

he tis niet altijd verstandig af te gaan op wat de marketingjongens je willen wijsmaken, je kan je met hun opinie wel gaan verreiken maar nooit enkel en alleen daar op af gaan.

en over het bb'en nog dit : het meeste van wat ik weet ken ik uit dat milieu, die weten heel dikwijls veel meer van de voeding en het effect dan de meeste pezewevers op ne fiets, daarom : neem een breder zicht je leert er veel meer door.

en over whey protein : kun je makkelijk overdossisen van pakken zonder noemenswaardige probs (op relatief korte termijn uiteraard : maar als je niercrisis wil : ga ervoor zou ik zo zeggen): je pist teveel aan eiwitten gewoonweg uit...whey protein is nuttig, en als ge krachttraining doet bijnaonontbeerlijk. als ge zeven maal per dag eet en je komt er nog niet qua eiwitten dan is whey proteine een goei keuze.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

in het artikel word ook duidelijk gesteld, dat bv gel en andere vloeibare creatine, alsook degene die zich in repen bevind, weinig nut hebben, behoorlijk diir en vooral toxisch geladen / vol afvalstoffen.
ben blij dat er ook duidelijk word vermeld dat er ook veel creatine van bedenkelijke afkomst rondgaat (made in China bv...) die vaak chemisch is, en vooral afvalstoffen bevat die normaal niet aanwezig mogen zijn (bv lood)
de pharmaseutische is normaal onder de strengste kwaliteitsnorm (west-europa geproduceerd / uitgezonder Gr. brtitanie), verder wat vrij in de handel te verkrijgen is...
waarom ook geen GR. Brittanie?? uit testen die in het verleden al uitgevoerd zijn, blijkt dat de Engelsen vaak allerlei materialen van varkens en runderen verwerken in de supplementen,.. vaak staat het niet eens vermeld op het etiket/bijsluiter.
net als hun voeding is het rotzooi.

degene met US-Patent zeker aan te raden. die onder US patent zijn zeer streng gecontroleerd voor ze in de handel te verkrijgen zijn. eerder is dit ook al gezegd dat de kwaliteit beter is. idem met de vitaminen en andere mineralen in de vrije handel.
Post Reply