Overstappen naar sram?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

zal dan beginnen met eens naar mijn fietsenmaker te gaan en te vragen om naar mijn pad te kijken, alsook gore tex kabels te steken.
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

manitou. wrote:rond de 20 a 30€ voor setje kabels
dus voor zowel de voorkabel als de achterkabel
deze gaan wel opmerkelijk langer mee
vorig setje gore-tex kabels gingen 2.5jaar mee
tov gewone shimano kabels 4 a 6 maand
zijn bij dit setje ook de kabels van de voor en achter derailleur inbegrepen, of moet je deze ook nog apart kopen?
Guest

Post by Guest »

yep volledig setje is dat inclusief de kabels en gains enzo
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Mijn nieuwe fiets heb ik met SRAMX9 derailleur en triggershifters laten afmonteren. Intussen heb ik 1250 km en ben van SRAM nog altijd zéér tevreden. Vroeger met XT ook veel stelproblemen gehad wegens niet goed schuivende kabels.
Het grote voordeel van SRAM vind ik dat de kabel naar de achterderailleur die korte bocht niet maakt zoals bij XT. De derailleur wordt aangetrokken door een hefboomsysteem. Er wordt ook een 1/1 verhouding toegepast waardoor dubbel zoveel kabel gebruikt wordt tussen kleinste en grootste versnelling. Dit heeft volgens mij minder kans op haperingen. Aan die shifters zelf zitten handige stelwieltjes waarmee je eventueel al rijdend je versnellingen wat kan bijregelen ( mocht dat al nodig zijn.) De X0 lijkt mij qua werking identiek, enkel wat lichter.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

montenbaiker wrote:Mijn nieuwe fiets heb ik met SRAMX9 derailleur en triggershifters laten afmonteren. Intussen heb ik 1250 km en ben van SRAM nog altijd zéér tevreden. Vroeger met XT ook veel stelproblemen gehad wegens niet goed schuivende kabels.
Toch nog iemand dat afstelproblemen gehad heeft ...
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Ik had wel niet van die hi - tech kabels,... :wink: Nieuwe kabels hebben het probleem wel ( tijdelijk ) opgelost.

Een maat heeft een Cube met +- 700km en laatst in de Vogezen bleek zijn XT haast niet meer correct te regelen wegens zelfde probleem. Niet juist staan, tikken en soms per twee tandwielen verspringen. ( wat niet aan te raden is bij een stijle bergop )
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

montenbaiker wrote:Ik had wel niet van die hi - tech kabels,... :wink: Nieuwe kabels hebben het probleem wel ( tijdelijk ) opgelost.

Een maat heeft een Cube met +- 700km en laatst in de Vogezen bleek zijn XT haast niet meer correct te regelen wegens zelfde probleem. Niet juist staan, tikken en soms per twee tandwielen verspringen. ( wat niet aan te raden is bij een stijle bergop )
Dus zouden de standaard kabels det bij de XT zitten op niet te veel trekken dan. Ik ga beginnen met de kabels te vervangen, misschien volgend jaar naar x.0 overschakelen.

Ik vind het schakelen van het kleinste tandwiel achteraan naar het grootste in 1 keer toch spectaculair bij Sram ... bij mijn XT moet ik 9 keer schakelen om hetzelfde resultaat te verkrijgen. :(

Mijn mijn vorige LX kon ik 3 à 4 tandwielen wisselen; nu 1; maximum 2 tegelijk.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Bon, ik heb eens op het internet aan het neuzen geweest, en blijkbaar is x.0 toch betaalbaar. Op de site van bike-discount in duitsland lijkt alles veel goedkoper.

Een achter der. + gripshifters x.0 kosten daar 159€
Een voor der. kost daar 26,9€

Dus voor een kleine 190€ heb ik het schakelmechanisme van sram x.0

Bij mijn dealer was het 395€ voor een volledige x.0 zonder montage ... [-X

Hoe kan dit? Maar ik zit wel met het probleem: als ik alles in Duitsland koop; zit het wel nog nie op mijne velo hé. En ik heb da nog nooit gedaan, een volledige versnelling kit gestoken. Kan moeilijk met die stukken van duitsland naar mijn velo maker gaan hé.

Of zijn die stukken in duitsland anders van kwaliteit. Zijn er andere mensen dat daar ook al dingen gekocht hebben?

Zou het monteren moeilijk zijn? Zijn er mensen die zich geroepen voelen om dit misschien samen met mij te doen? Ik ben van Zele.

tx
Jurgen
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Het zal van je fietsenboer afhangen of ie je graag ziet komen met elders gekocht materiaal??
moeilijk is het monteren echter niet. Voor de shifters de handleiding goed lezen hoe de kabels erin gestoken moeten worden. Ideaal is, als de kabelhouders het toelaten, om de kabel volledig gesloten te houden tot op de achterderraileur. Zo kan er geen vuil in. De deraileur monteren met inbussleutel, ketting op lengte brengen en monteren. Eerst regelen met het vijsje L(ow) zodat de ketting mooi op het kleinste tandwiel loopt. De shifter op 9 zetten ( volledig van je weg, kabel er volledig uit )Dan de kabel over het hefboompje leggen en zonder aantrekken vastzetten met het boutje. Normaal zou nu bij iedere klik nu één omhoog moeten schakelen. Vijsje H(igh) regelen zodat de derailleur de ketting niet verder dan tandwiel 1 ( grootste ) kan duwen. Achteraan zit nog een vijsje, dit regelt de afstand van het derailleurwieltje naar de tandwielen. Zorg dat deze niet te dicht bij elkaar zitten. Voorderailleur SRAM heb ik geen ervaring mee. Ik veronderstel dat het gelijklopend is als shimano m.a.w. Afstellen op kleinste tandwiel, kabel vastzetten en dan max en minimum regelen met stelvijsjes.

Veel knutselplezier.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

LoXoS wrote:Bon, ik heb eens op het internet aan het neuzen geweest, en blijkbaar is x.0 toch betaalbaar. Op de site van bike-discount in duitsland lijkt alles veel goedkoper.

Een achter der. + gripshifters x.0 kosten daar 159€
Een voor der. kost daar 26,9€

Dus voor een kleine 190€ heb ik het schakelmechanisme van sram x.0

Bij mijn dealer was het 395€ voor een volledige x.0 zonder montage ... [-X

Hoe kan dit? Maar ik zit wel met het probleem: als ik alles in Duitsland koop; zit het wel nog nie op mijne velo hé. En ik heb da nog nooit gedaan, een volledige versnelling kit gestoken. Kan moeilijk met die stukken van duitsland naar mijn velo maker gaan hé.

Of zijn die stukken in duitsland anders van kwaliteit. Zijn er andere mensen dat daar ook al dingen gekocht hebben?

Zou het monteren moeilijk zijn? Zijn er mensen die zich geroepen voelen om dit misschien samen met mij te doen? Ik ben van Zele.

tx
Jurgen
Ik heb zo dual control shifters met remmen inbegrepen, dan moet ik nieuwe remhendels kopen ook zeker. Welke zijn hier dan aanraders? Mijn v-brakes wil ik wel houden als het kan. Avid SD SL?
Post Reply