Welke cassette voor mij?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Reflex
Mountainbiker

Re: Welke cassette voor mij?

Post by Reflex »

Prospeer wrote: Kan je een close-up foto posten van je cassette? Want omdat je ketting versleten is, wil dit niet onmiddellijk zeggen dat je ook een nieuwe cassette nodig hebt (andersom wel). Tip: koop zo een ketting-slijtage tooltje (kost een euro of 6)
Hoe kan je dit nu zeggen? Als je door hebt gereden met een versleten ketting dan is de cassette altijd te ver ingesleten voor een nieuwe ketting. Het enigste wat je kan doen is voordat je ketting te ver is opgerokken een andere steken.

Prospeer wrote:Zou precies toch nog even wachten met een van de voorste bladen te vervangen.
Cassette lijkt me ook nog cava.
Kijk jij naar dezelfde foto's als ik? Cassette is heel ver ingesleten en zit vol met bramen (je kan die wel af vijlen maar dan zal je nieuwe ketting zeker overslaan).
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Lode O. wrote:[Vandaag een nieuwe ketting (XTR, KMC-link) en buitenblad vanvoor (TA) geplaatst.
Zit allemaal behoorlijk wat strakker, ketting was echt versleten.
Geen nieuwe cassette?? Dat gaat geen succes worden dan. Je moet altijd proberen om je ketting zo recht mogelijk te hebben. Als je vanachter de laatste 2 kransjes gaat gebruiken dan had je eigenlijk al op je buitenblad moeten zitten. Enkel schuurt hij echt tegen het buitenblad of je voorderrie? Het eerste heb ik nog nooit gezien. Het 2e kan je iets verhelpen door de afstelling van je derrie maar nog steeds zou je eigenlijk het beste naar het buitenblad kunnen schakelen.
Lode O.
Mountainbiker

Post by Lode O. »

Reflex; bedankt voor je antwoord!

Al dan niet een nieuwe cassette hou ik nog even in beraad. Ik heb nu al bijna alles vervangen (op cassette en wieltjes in achterderraileur na) dat deze ook vervangen misschien verstand is. Om op je laatste vraag even te antwoorden, Ketting schuurt inderdaad tegen buitenblad en niet tegen derrie. Als mogelijke oorzaken vind ik op het net ; bracketas te kort (heb ik niet veranderd), Te groot buitenblad (heb ik niets aan veranderd), gemengde merken/types van bladen vooraan (zijn nu hetzelfde).

Als mogelijke oplossingen zie ik zelf;
- meer buitenblad gebruiken
- iets groter middenblad (ik zit nogal te switchen tussen midden en buitenblad)
- "spacers" tussen midden en buitenblad

Nogmaals voor je inbreng, ook al ligt die niet in de lijn van de collega's!
Lode O.
Mountainbiker

Post by Lode O. »

Lode O. wrote:Image
Wat het verhaal lange/medium kooi betreft. Als de tekeningen van Shimano accuraat is dan is die van mij een medium kooi. Ik heb een cilinder staan aan het tandwieltje bovenaan, de lange kooi versie heeft daar een plaatje.

Terug naar het cassette verhaal. Concreet, bij het vernieuwen kiezen tussen;

- zelfde als er nu op staat CS-6500 oftewel Shimano ultegra 12-27
hiermee is mijn capaciteit 37 daar mijn medium kooi maar geschikt is tot 33 (zeg ik het juist?)

- Shiman XT; keuze tussen 11-32 en 11-34. Maar dan stijgt mijn capaciteit naar respectivelijk 43 en 45.

Misschien niet geschikt voor mijn achterderailleur? Als ik bij Sram ga kijken zijn zelfde kroontjescombinaties als de XT reeks. Andere mogelijkheden te overwegen?

Groeten,

Lode
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Mijn verhaal ligt wel in lijn met de collega's. Iedereen weet dat je een versleten cassette niet meer kan gebruiken als je een nieuwe ketting koopt. Altijd alle 2 samen vervangen is het devies. Er is enkel 1 iemand die hier loopt te verkondigen dat het wel kan. Je zal wel zien wie er gelijk heeft :wink:
Lode O.
Mountainbiker

Post by Lode O. »

Nogmaals dank voor het meedenken.
Dus ik mag ervanuit gaan dat een XT 11-32 hier foutloos op past?
Lode O.
Mountainbiker

Post by Lode O. »

Nieuwe cassette (XT) en bijhorende tools voor (de)montage zijn onderweg vanuit onze Duitse vrienden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Lode

PS: Morgen mijn eerste Toertocht in Genk, ik ga voor de 38... :-D
Lode O.
Mountainbiker

Post by Lode O. »

Bij deze kan ik bevestigen dat cassette ook aan vervanging toe is.
Vandaag de toertocht moeten doen op een 4-tal combinaties... Op de rest trapte ik door.

Blij dat nieuwe cassette onderweg is.

Nieuw probleem dat "opduikt" is dat het opschakelen vanvoor naar buitenblad moeizaam verloopt. Ketting lijkt gekneld te zijn tussen derailleur en buitenblad. Kan het zijn dat mijn nieuw buitenblad niet geschikt is voor die plaats?Ze lijk vrij vlak zonder veel puntjes om de ketting op te tillen. Of is de stap van 32 naar 44 tanden te groot ? (alhoewel deze combinatie er altijd heeft opgestaan. Of derailleur opnieuw afstellen (met de H en L alleen kom ik er niet...)

Wat de toertocht betreft, ik heb me goed geamuseerd, lamp totaal uit... 15 gemiddeld op 41 km is niet om naar huis te schrijven. Op de hellingskes rond de 32 km had ik niet meer gerekend :-D Behoorlijk wat volk, iedereen zal me wel gepasseerd zijn en vaak met een sympathieke "ik kom links".
Lode O.
Mountainbiker

Post by Lode O. »

Wildnr1, merci voor het meedenken.

Ik bekijk het nog even als ik mijn nieuwe cassette installeer (hopelijk in de loop van deze week).
Zou het ook kunnen dat mijn kabel wat langer geworden is en dat ik deze op het aansluit punt aan derailleur wat moet bijspannen? 1 regelvijs(de buitenste) staat al behoorlijk uitgedraaid...

nogmaals dank voor de tip !
Post Reply