Propere tandwielen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

nothing 's impossible wrote:En, waar liep het mis?

Gezond verstand
Juiste sleutel
of aandraaimoment? :lol:
Aangezien ik als beginner reeds alles wist over fietsgereedschap en momentsleutels, zal het wel aan dat verstand liggen zeker.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

OEI, :oops:

Maar ik heb ook al eens nen draad omzeep geholpen hoor, body ietsje te vast gevezen 8)

Ik ken soms mijn eigen krachten niet :lol:
stresskip
Mountainbiker

Post by stresskip »

zo ne sleutel om de cassette er af te halen : wat kost die ongeveer?
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

nothing 's impossible wrote:Catchup, gij doet het klinken alsof ge een gediplomeerde technieker moet zijn om de cassette te verwijderen.
Dat is toch een fluitje van een cent!

En zo'n lockring kunt ge toch wel duizend keer los en vast zetten zonder problemen!
Gewoon af en toe een titske vet!
Over de ontage heb ik me nog nooit zorgen gemaakt, gewoon niet te vast zetten.

Ik ken toch wat bikers die een paar wielen voor de weg en een paar wielen voor het veld hebben en die ipv andere banden te steken andere wielen steken en de cassette wisselen, zonder problemen en gaat veel sneller dan het wisselen van banden!

Koop gewoon een (koers)cassete voor op je baanbanden dat is het gemakelijkst.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

nothing 's impossible wrote:OEI, :oops:

Maar ik heb ook al eens nen draad omzeep geholpen hoor, body ietsje te vast gevezen 8)

Ik ken soms mijn eigen krachten niet :lol:
Same here! :D :lol:
Hoeveel bouten ik al heb overgedraaid :oops: :lol: ...

Maar inderdaad, cassette demonteren is een fluitje van een cent, en mag je desnoods tien keer op een dag dag doen, dus geen zorgen maken over te veel monteren en demonteren, zolang je het correct doet, kan dat allemaal geen kwaad.
Ik heb het trouwens een gevraagd aan mijn fietsenmaker, en die zegt dat als je 2 paar wielen gebruilkt het best is om cassettes over te steken i.pv. banden.
Een cassette versteekt ge ook veel gemakkelijker dan een band hé, en is veel sneller, want begin eens te tellen, eerst 2 banden afnemen van de wielen die in je fiets staan, dan de 2 banden afnemen van de andere wielen en ze dan nog eens opleggen op de andere wielen, daar ben je driebubbel zolang mee bezig dan een cassette te versteken.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Nu ben ik gene krak in techniek, dus ik ga het op mijn manier proberen uit te leggen.

Het ding waaraan je moet vijzen om je cassette eraf te krijgen (denk dus Lockring), is bij mij iets zeshoekigs. Ik heb eens een kijkje genomen op de shimano-site, en daar heb ik dan een fotootje gevonden, van die TL-HG10. Volgens mij moet die lockring dan vierhoekig zijn. Of ben ik hier compleet mis?

Dit is wel de cassette van mijn reserve bike waar ik nu mee ga beginnen prutsen. Deze is al 13 jaar oud, er zat toen de groep shimano A-20 op, bij mijn weten is enkel de cassette 3 x vervangen. (misschien zijn de naven ook vervangen omdat er misschien geen cassettes meer passen op die oude naven. )

Als ik er echt compleet naast zit, dan hou ik me maar bij het flossen van mijn cassette.

qua biken ben ik niet echt een beginneling, maar mijn rekeningen bij de fietsenmaker beginnen de laatste tijd serieus hoog op te lopen. Daarom wil ik nu zelf ook eens wat meer weten over herstellingen.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Ja nu dat ik al de vuiligheid verwijderd heb, merk ik dat die tool me wel zal verder helpen.
Ik ga me zo'n ding dan toch ook eens aanschaffen. Ik moet toch ooit eens wat meer kunnen dan een bandje plakken en remblokskes vervangen.
Rikke
Mountainbiker

Post by Rikke »

ni,
kort vraagje : heb ik een speciale "sleutel" nodig om een XT-body los te krijgen?

Rikke
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Een 10 inbus om een Body los te krijgen.

Als je de body vervangt moet je wel weten welke naaf je hebt of de body meenemen, niet elke body past op elke naaf!
Guest

Post by Guest »

http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... JRB-EN.pdf

rechts onderaan staat de tekening ervan
Post Reply