De belangrijkste rol van een rimstrip is weldegelijk het voorkomen van burping indien je geen speciale velgen hebt. Kijk maar eens op de site van Stans. Er is daar een video waar het geillustreerd wordt: band zonder rimstrip op een gewone velg en dan een lijmtang op de flanken. Met een beetje druk krijg je burping. Zelfde band en velg, maar dan met rimstrip: lijmtang er op en geen burping. Ik weet echt wel waarover ik spreek. Ik heb het zelf mogen ondervinden.
De bedoeling van de rimstrip is dat de strip contact maakt met de hiel van de band.
Een rimstrip dient niet in de eerste plaats om het velgbed te dichten. Dat kan enkel met yellow tape ( ikzelf heb yellow tape + rimstrip ). Een rimstrip helpt ook wel bij het opblazen dat de band gemakkelijker op druk te brengen is. Bij mij had ik dit echter niet nodig. Ik kreeg hem even gemakkelijk op druk zonder rimstrip.
Niet overtuigd? Bekijk dan de video zelf eens :
http://www.notubes.com/helpcenter/videopopup.php?id=7
En als laatste de copy/paste uit de faq van Stans:
Can I convert my standard mountain bike rim to tubeless with tape and valve only?
No. Without a rubber rim strip your tires will burp air very easily when ridden at normal mountain bike and cyclocross bike air pressures. The rubber rim strip creates a second bead lock between the tire bead and the bottom of the rim. This prevents the tire from loosing air when a force on the side of the tire pushes it away from the sidewall of the rim.
Tubeless banden of band met binnenband ?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Voorbeeld van het geprofileerde velglint bij Eclipse :
- zorgt voor makkelijk oppompen van de band (vooral bij diepere velgen zoals DT Swiss 4.1 / 4.2, Mavic Crossride, Mavic XM317, etc van toepassing).
- heeft een positieve invloed ter voorkomen van burping
Naast het type velglint is ook de gebruikte latex van belang. De betere sealants zorgen voor een soort elastische afdichting over de ganse omtrek van de band, terwijl de mindere enkel zorgen voor wat brokjes tussen band en velgrand.
Wie interesse heeft in Eclipse tubelesskits, hier

- zorgt voor makkelijk oppompen van de band (vooral bij diepere velgen zoals DT Swiss 4.1 / 4.2, Mavic Crossride, Mavic XM317, etc van toepassing).
- heeft een positieve invloed ter voorkomen van burping
Naast het type velglint is ook de gebruikte latex van belang. De betere sealants zorgen voor een soort elastische afdichting over de ganse omtrek van de band, terwijl de mindere enkel zorgen voor wat brokjes tussen band en velgrand.
Wie interesse heeft in Eclipse tubelesskits, hier

- madskatingcow
- Mountainbiker
Post by madskatingcow »
1) Een tubeless conversiekit kopen
2) je kan je huidige banden behouden. TL-Ready is wat makkelijker om ze op druk te brengen en af te dichten vanwege de betere bandhiel, en ze zitten wat strakker om de velg.
2) je kan je huidige banden behouden. TL-Ready is wat makkelijker om ze op druk te brengen en af te dichten vanwege de betere bandhiel, en ze zitten wat strakker om de velg.
ok en stel dat als je nu bv in een nagel rijd, doorboort de buiten band en binneband normaal, en dan vervang je gewoon binneband en je kan terug fietsen. Maar bij tubeless moet je dan nieuwe buitenband kopen of is dat ook nog te maken dan ?madskatingcow wrote:1) Een tubeless conversiekit kopen
- madskatingcow
- Mountainbiker
Post by madskatingcow »
1. Als het gat niet te groot is, dicht de latexvloeistof het lek
2. Is het gat te groot of is er een scheur, kan je nog altijd een binnenband monteren.
Hier is echter verschil in tubelesskits :
- Eclipse, NoFlats, Rubena : gewoon ventiel verwijderen
- NoTubes : ventiel zit vast op de rimstrip, dus rimstrip verwijderen
3. Nadien kan je je band herstellen met een speciale tubeless patch die je bij je fietsenmaker kan kopen. Indien het een te grote scheur is, is de band natuurlijk voor de vuilbak, maar zou ook zo zijn indien je met binnenband reed.
2. Is het gat te groot of is er een scheur, kan je nog altijd een binnenband monteren.
3. Nadien kan je je band herstellen met een speciale tubeless patch die je bij je fietsenmaker kan kopen. Indien het een te grote scheur is, is de band natuurlijk voor de vuilbak, maar zou ook zo zijn indien je met binnenband reed.
bedankt voor de info :Dmadskatingcow wrote:1. Als het gat niet te groot is, dicht de latexvloeistof het lek
greenbull wrote:De belangrijkste rol van een rimstrip is weldegelijk het voorkomen van burping indien je geen speciale velgen hebt. Kijk maar eens op de site van Stans. Er is daar een video waar het geillustreerd wordt: band zonder rimstrip op een gewone velg en dan een lijmtang op de flanken. Met een beetje druk krijg je burping. Zelfde band en velg, maar dan met rimstrip: lijmtang er op en geen burping. Ik weet echt wel waarover ik spreek. Ik heb het zelf mogen ondervinden.
De bedoeling van de rimstrip is dat de strip contact maakt met de hiel van de band.
Een rimstrip dient niet in de eerste plaats om het velgbed te dichten. Dat kan enkel met yellow tape ( ikzelf heb yellow tape + rimstrip ). Een rimstrip helpt ook wel bij het opblazen dat de band gemakkelijker op druk te brengen is. Bij mij had ik dit echter niet nodig. Ik kreeg hem even gemakkelijk op druk zonder rimstrip.
Niet overtuigd? Bekijk dan de video zelf eens :
http://www.notubes.com/helpcenter/videopopup.php?id=7
En als laatste de copy/paste uit de faq van Stans:
Can I convert my standard mountain bike rim to tubeless with tape and valve only?
No. Without a rubber rim strip your tires will burp air very easily when ridden at normal mountain bike and cyclocross bike air pressures. The rubber rim strip creates a second bead lock between the tire bead and the bottom of the rim. This prevents the tire from loosing air when a force on the side of the tire pushes it away from the sidewall of the rim.
overtuigd.
Ik zie nu pas was je bedoelde met rimstrip.ik dacht dat je het over standaard velglint had.
maar voor zover ik zie verschilt een rimstrip niet zo heel veel van een BMX bandje.
- Samuel
- Mountainbiker
Als je platvalt in het bos, binnenband insteken en naar huis rijden. Om een band tubeless te leggen heb je een goeie pomp nodig die snel veel lucht kan blazen.kenneth wrote:en dan nog een vraagje XD
stel je hebt toch platte band in het bos met tubeless, wat dan ? indien er een gat is in de buitenband, plakken met gewone herstel set ? en is het dan ook makkelijk terug op te pompen met een klein pompje wat je aan de fiets kunt hangen ?
De keren dat ik "tubeless" plat ben gevallen was het omdat mijn latex uitgedroogd was of omdat ik met Schwalbe Performance line reed (niet Tubeless ready) door de slechte dichting tegen de velgrand.