140mm vork in 100mm fame

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

google maar eens op de namen die ik je gegeven heb,
dan word je al heel wat wijzer.
Works components is een stuk beterkoop dan Cane Creek.
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

kawa wrote: Rustig kameel... :lol: :wink:

Ik bedoelde gewoon dat niet iedereen hetzelfde gevoel op een fiets heeft.

Voor u was die 120mm vork op uw Flux geen succes, voor mij (en dan op een DW ipv uwe TNT) dan weer wel.

Net hetzelfde dat voor u een 29er wel een succes is en misschien voor mij een tegenvaller kan zijn..... en toch probeert iedereen (waaronder gij) me te overtuigen dat het zo goed rijdt. :wink:
deze topic ging toch over ervaringen met long travel vorken in short travel frames? En ik vertelde gewoon mijn ervaring :P. Ik weet dat rubber-12 ook een soortgelijke ervaring had met zijne oude flux, en ik wou die eerst ook niet geloven. Dat uwe goed rijdt op 120mm dat geloof ik ook hoor!
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Kameel^ wrote:
kawa wrote: Rustig kameel... :lol: :wink:

Ik bedoelde gewoon dat niet iedereen hetzelfde gevoel op een fiets heeft.

Voor u was die 120mm vork op uw Flux geen succes, voor mij (en dan op een DW ipv uwe TNT) dan weer wel.

Net hetzelfde dat voor u een 29er wel een succes is en misschien voor mij een tegenvaller kan zijn..... en toch probeert iedereen (waaronder gij) me te overtuigen dat het zo goed rijdt. :wink:
deze topic ging toch over ervaringen met long travel vorken in short travel frames? En ik vertelde gewoon mijn ervaring :P. Ik weet dat rubber-12 ook een soortgelijke ervaring had met zijne oude flux, en ik wou die eerst ook niet geloven. Dat uwe goed rijdt op 120mm dat geloof ik ook hoor!
Er hier is ie dan :-D .

Een TNT frame is gemaakt voor een 100 mm vork, het frame kan een 120 mm gewoon niet aan. Vandaar ook mijn punt naar de topicstarter of hij zeker is van de torsiestijfheid van zijn frame.
Een DW-link is gemaakt voor een 100-120 mm vork. Ik heb dat getest met een oud model Talas (per 3 mm) en voor mij kwam 110-113 er het beste uit qua rijgedrag.
Nog meer veerweg en het speelse ging eruit.
Contacteren van de fabrikant leerde dat er probleemloos een 140 mm in kan.

Ik bol nog altijd met een 100 mm vork, en als ik wil spelen gaat de 140 mm Intense mee.

Voor de topicstarter, als je een aangepast bakhoofd kunnen steken om de hoek steiler te maken, en je frame kan het hebben, ga je veel plezier hebben van je 140 mm vork.
Of steek een Talas 110-140 mm.
plonsita
Mountainbiker

Post by plonsita »

misschien domme vraag, ze komt dan ook van mij, maar wat verstaan jullie onder speels ?
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

plonsita wrote:misschien domme vraag, ze komt dan ook van mij, maar wat verstaan jullie onder speels ?
Wat denk je :roll:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

ik wil daar ook wel een antwoord op..
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Speels zal voor iedereen iets anders betekenen. Voor mij betekent dit comfortabel kunnen springen, dropjes nemen van geen al te groot caliber, een wat stijlere en technische afdaling nemen. Geen Plonsstuntwerk alleszins ;-)
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

SusXT wrote: Geen Plonsstuntwerk alleszins ;-)
Daar zitten dingen tussen die ik niet speels durf te noemen. :P

Ik heb gewoon een beter gevoel op m'n Flux mtet 120mm dan dat ik had op m'n SJ FSR met voor en achter 120mm.

Speelser? Makkelijker op moeilijkere stukken, beter in afdalen.... etc.
plonsita
Mountainbiker

Post by plonsita »

SusXT wrote:Speels zal voor iedereen iets anders betekenen. Voor mij betekent dit comfortabel kunnen springen, dropjes nemen van geen al te groot caliber, een wat stijlere en technische afdaling nemen. Geen Plonsstuntwerk alleszins ;-)
dan laat de vork 120 zitten en steek een angle set en breed stuur

En dan is vooral de vraag hoe uw vpp werkt (demper) want dat is waarschijnlijk belangrijker dan de rest
Last edited by plonsita on Sat 11 Feb 2012 09:27, edited 1 time in total.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

SusXT wrote:Geen Plonsstuntwerk alleszins
Gewone XC dus :lol:

@Kawa,
vergelijk de geometrie van de stumpy eens met je flux,
en kijk naar de zitbuishoek en vooral de balhoofdhoek.

De huidige trend bij de "all mountain" en "enduro" fietsen is een slappere balhoofdhoek en een steilere zadelbuishoek.
De slappere balhoofdhoek geeft een beter gevoel (stabieler) bij afdalingen terwijl de steilere zitbuishoek je centraler op de fiets zet en dus meer gewicht op je voorwiel krijg en dus beter kan klimmen.
Dit alles met een korte stuurpen. (50 a 70mm)
Daarom begrijp ik sommige merken ook niet die een fiets uitbrengen met een 69° balhoofdhoek en zeggen dat het hun all mountain model is,
voor mij is dat al te steil voor XC..
Post Reply