mijn gedacht volledig
hoe met marathons beginnen?
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Als voorbereiding op de marathons rij ik meestal de toertochten 2 keer, waarbij je de eerste keer aanpikt bij een snel groepje, en dat je de tweede keer goe aan het afzien bent.
De marathon van Lommel (ergens begin juli) is naar mijn gedacht een goede om mee te beginnen (niet erg zwaar, weinig hoogtemeters). Vroeger op het jaar heb je ook die van Oud-Heverlee, die niet al te moeilijk is.
Voor de marathon of raids in de Ardennen zou ik toch wel op het vlakke genoeg trainingskilometers doen.
De marathon van Lommel (ergens begin juli) is naar mijn gedacht een goede om mee te beginnen (niet erg zwaar, weinig hoogtemeters). Vroeger op het jaar heb je ook die van Oud-Heverlee, die niet al te moeilijk is.
Voor de marathon of raids in de Ardennen zou ik toch wel op het vlakke genoeg trainingskilometers doen.
In 2003 was ik in goede doen, en toen reed ik de 100km in Vielsalm vrij gemakkelijk uit op m'n hardtail (eerste 100km-tocht, 'k was toen amper 9 maanden aan 't baaiken).Geut wrote:Eventjes technisch.
Een fully is altijd handig als het over lange afstanden gaat, daar is iedereen het wel over eens denk ik.
Maar waar ligt de grens dat men zegt : vanaf nu is een fully een must !
Ik vermoed enkel als je echt in de bergen zit.
Wat zijn de andere meningen ??
In 2004 zat ik er na 20km al door, en toen heb ik ferm mijne pere gezien ... op een scalpel.
Om maar te zeggen : 't is het manneke op de fiets die 't moet doen ...
Daarnaast zou ik me voor de fietskeuze (hardtail of fully) niet baseren op de LENGTE van de marathon, maar op het soort ondergrond of parcours dat je voorgeschoteld krijgt. Een 100km-rit in Limburg (vlak, zanderig) kan je makkelijk met een hardtail rijden. Voor een ardennen-TT van amper 45km, met de nodige boomworteltapijten, afdalingen met losse stenen en keien en dropkes en dergelijke, daarvoor kies ik resoluut voor de fully ...
Ik heb "gehoord" dat die marathon zou verhuizen naar september ???Magura wrote:De exacte datum weet ik niet, maar vorig jaar was die ergens in februari.W. Anker wrote:weet iemand wanneer de volgende 100 km in leopoldsburg is?
Hou er wel rekening mee dat deze TT er heel vettig kan bijliggen, en dat er maar 2 bevoorradingen zijn.
- Thorgal
- Mountainbiker
- Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Thierry wrote:Om maar te zeggen : 't is het manneke op de fiets die 't moet doen ...
Ik persoonlijk heb in 1 rit het afgelopen jaar enkele keren het gevoel gehad van ,ja, hier zou een fully mss beter zijn, en dat was op de Bataille des Ardennes. Door de rotsachtige ondergrond.Thierry wrote:Daarnaast zou ik me voor de fietskeuze (hardtail of fully) niet baseren op de LENGTE van de marathon, maar op het soort ondergrond of parcours
Thierry wrote:In 2003 was ik in goede doen, en toen reed ik de 100km in Vielsalm vrij gemakkelijk uit op m'n hardtail (eerste 100km-tocht, 'k was toen amper 9 maanden aan 't baaiken).Geut wrote:Eventjes technisch.
Een fully is altijd handig als het over lange afstanden gaat, daar is iedereen het wel over eens denk ik.
Maar waar ligt de grens dat men zegt : vanaf nu is een fully een must !
Ik vermoed enkel als je echt in de bergen zit.
Wat zijn de andere meningen ??
In 2004 zat ik er na 20km al door, en toen heb ik ferm mijne pere gezien ... op een scalpel.
Daarnaast zou ik me voor de fietskeuze (hardtail of fully) niet baseren op de LENGTE van de marathon, maar op het soort ondergrond of parcours dat je voorgeschoteld krijgt. Een 100km-rit in Limburg (vlak, zanderig) kan je makkelijk met een hardtail rijden. Voor een ardennen-TT van amper 45km, met de nodige boomworteltapijten, afdalingen met losse stenen en keien en dropkes en dergelijke, daarvoor kies ik resoluut voor de fully ...
Bedankt,Thorgal wrote:Thierry schreef:
Van een waarheid als een KOE gesproken!
Thierry schreef:
Daarnaast zou ik me voor de fietskeuze (hardtail of fully) niet baseren op de LENGTE van de marathon, maar op het soort ondergrond of parcours
Ik persoonlijk heb in 1 rit het afgelopen jaar enkele keren het gevoel gehad van ,ja, hier zou een fully mss beter zijn, en dat was op de Bataille des Ardennes. Door de rotsachtige ondergrond.
Ik had zoal een gedacht dat nu bevestigd word.