Zo 19/06/2011 Kluisbergen :: On2wheels zomertoertocht

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
jodelaietie
Mountainbiker
Location: blackie voor te tsjolen,scott rc alst rap moe gaan, trek voor de bakker

Post by jodelaietie »

Terug onder de levenden. :-D
Bedankt alle 1135 deelnemers ! Gelukkig van die stortbuien zaterdagnacht of jullie waren met teveel. :)

Zondagmorgen 5u toch ferm gevloekt toen het aan het stortregenen was , hopla daar ging ons droog parcours want tot zaterdagnacht was hier zo goed als niks gevallen.
Bedankt voor de lovende commentaren en ook in de kritieken kunnen we ons vinden.
Verdeling van de bv kon terecht beter want we hadden we degelijk alles aangekocht wat een mtb'er nodig heeft. (zie bv2 en bv3)

De sporthal-recreatiedomein kunnen we jammer genoeg niet gebruiken.

De 30 laatste km inderdaad wat meer asfalt, klopt ook maar veel beter kan het niet en zo erg of veel was het ook niet. 2jaar geleden zelf eindeloos gezocht om bepaalde asfaltklimmen te vermijden maar een overschot aan toelaatbare offroad is hier niet.
De lus naar Koppenberg kon wat meer asfalt geschrapt worden (voor de 65 en 80km) door na de platte bosjes reeds de doorsteek te maken via de kleine wegelkes daar en dan ook via een korter N60 stuk gans Zulzeke in 1 keer af te werken maar we veranderen graag eens van parcours zodat niet alle TT op mekaar gaan gelijken.
Soit het blijft een recreatieve TT om te genieten van de mooie streek.
Het hoekje Ronse is moeilijker , daar kan je niet veel beter. Jacques heeft gans het parcours daar in het voorjaar afgereden in de politiecombi en die raadde ten stelligste af die steile klim naar beneden te doen.
Een auto in de steile bocht uit de andere richting...
Sommigste stukken mogen ook maar in 1 bepaalde richting gedaan worden.
We houden ons ook aan een soort van natuurlijke scheiding van de N60.

De 50km was volledig op het grondgebied Kluisbergen-Mont de l'Enclus.
Denk dat het verwijderen van de smalle stapsteentjes en enkele weidestukken een goede keuze was ten voordele van wat meer Vlaams Ardennengehalte.
Weet niet of er vele de hobbel de bobbel Hotondweide gingen geapprecieerd hebben na de regen van zanacht ?

Veel bekende gezichten gezien onderweg de ene al wat meer aan het afzien dan de andere. Heel veel herders gezien , normaal groene wolken of kuddes , gisteren met de regelmaat van een klok totaal verspreid eerder groen witte druppeltjes. :)

Casper 11/11 dat verdient een meer dan defig duwtje. ;)
Warme Bakker toch chapeau zonder slaap, 'k zou het niet kunnen. :drunk:

Wat fotootjes getrokken onderweg , best gelukte foto natuurlijk van de Cowboy . Alle foto's te vinden via :
https://picasaweb.google.com/1125408306 ... 3488458866

Als ik er nog doorkrijg post ik hier de link.

De bikers wat gade geslaan net voor ze het laatste stukje offroad voor de voeten kregen (rond die villa op de hoek :wink: ) 1/3 zuchtte eens luidop en .... reed door via de asfalt.
Een teken dat het goed en zeker voldoende is geweest. :-D :-D
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Gisteren voor de eerste keer hier komen rijden. Vorige jaren zat ik steeds met examens, en ik was dus heel blij dat ik vandaag eindelijk eens voor deze rit kon kiezen! Na 1,5 maand stilliggen door een zware enkelverstuiking had ik vorige week na drie miniritjes de 45km in Flobecq gereden. 50km hier leek mij op voorhand dus de beste keuze, met dan eventueel de optie van Joost om het Beest mee te nemen en zo 55km te doen. Maar ik zou ondertussen toch al beter moeten weten, want ik kan dat op zo'n tochten dus niet he, vroeger afdraaien. Vorige week lag de splitsing te vroeg en heb ik mijn verstand nog laten beslissen, maar na het Beest had ik er 35 en was het kiezen tussen "nog maar" 20km of nog 30km genieten (en afzien ook, de grens tussen die twee is soms flinterdun, dat is gisteren nog maar eens bewezen).

Overzichtje voor wie al dat getetter niet wilt lezen :wink:
* Organisatie: dik in orde
* Parcours: fantastisch
* Bepijling: heel goed; zelfs op dat stukje dubbel in de lus naar de 2e bevoorrading was het niet nodig om een bordje "heen" en "terug" te plaatsen, omdat de pijlen toch meer dan duidelijk genoeg waren.
* Bevoorrading: vond ik zeker in orde. Aan de eerste ontbrak er misschien wel iets van fruit (eet dat toch graag na een koek, omdat dat toch iets minder nasmaakt) en ik heb ook graag cola of dergelijke. Maar dat is dan ook omdat ik geen sportdrank, grenadine, alpro soya en andere toestanden drink (moeilijk geval, ik weet het). Moesten die twee dingen er geweest zijn, was het superbevoorrading, nu was het een goede bevoorrading. :wink:
* Afspuiting: vond ik ok, niet te lang moeten wachten en voldoende druk.
* Parking: ruim voldoende (geen problemen gehad met de aanduiding, omdat ik al wist waar ik mij het beste kon zetten). Alleen was ik dan op het einde zo moe, dat ik nog een keer een onnodige beklimming van de Kluis gedaan heb; verkeerde straat ingereden, die dus niet naar mijn auto leidde #-o

En dan nu het uitgebreider verslag :P
65km gereden dus en genoten van een fantastisch parcours. Mooie stukken in het Kluisbos, veel privépassages, offroadbeklimmingen van de "bekende" hellingen (die van de Patersberg had ik vb. nog nooit gedaan en 't was een aangename kennismaking)... Chapeau aan de parcoursbouwers!
In die vettige afdaling ontbrak het mij duidelijk aan parcourskennis, want daar een paar slimmerikken gezien die bovenop bleven rijden en die zagen er toch een pakske properder uit op het einde van dat stuk :P Maar op zich vond ik dat het van vettigheid goed meeviel.
Van de echt steile beklimmingen ben ik er (bijna) geen enkel opgeraakt; daarvoor heb ik momenteel echt nog te weinig kracht. En dat Beest, wa was da jong?
Toen ik daar stond heb ik er een twintigtal zien afstappen en amper eentje zien oprijden (en die vloog er dan nog op eigenlijk =D>). Geraakt ge der op, ma bajaat. Geraak ik er op, ma baneet. Weet zelfs niet of dat voor mij ooit doenbaar gaat zijn, die klim aan Sablière misschien wel, als ik goed getraind ben en niet compleet kapotgereden, maar dat Beest zal voor een volgend leven zijn denk ik (eentje waarin ik terugkom als de extreem sportieve, mannelijke versie van mijzelf ofzo :wink:).
Vanaf de afdaling van de Trieu zat er wel een redelijk lang stuk asfalt in, al was dat toch nog pittig genoeg door de tegenwind. Omdat ik daar nogal kapot zat, vond ik het niet erg, maar dat stuk zat ook in de 25km (dacht ik) en dan is dat in verhouding misschien toch wel lang verhard.

Op de 65km lagen de bevoorradingen wel goed, op 17-34-55km (uiteindelijk 68km op de teller). Heb wel zelf nog een stop ingelast rond 52km (waar je dat kort knikje had met die trapjes naast), omdat ik uit het plannetje begrepen had dat die laatste bevoorrading enkel voor de 80km was. Was dus niet zo en daar was ik ook niet rouwig om, want van km 50 tot 55 heb ik toch wel een dipje gehad (dat komt er dan van als ge uw hart volgt i.p.v. uw benen). Het leek meer op een "Haaike inhaaldag" als iets anders. De "nog 15km voor de 65km" aan de 3e bevoorrading deed daar ook niet bepaald deugd aan; ik was al zo content dat ik kon beginnen aftellen "nog maar 10km" en dan zou het er 70 worden in totaal! #-o Maar er gelukkig wel nog doorgekomen en achteraf bekeken waren die 3km te veel nu ook weer niet zo erg :wink: Die laatste 3 wel nog in de regen gereden en daar op de Kluis bij dat laatste lusje veel rechtdoor zien rijden, omdat het begon te gieten, maar ik vertikte het. Dat beetje extra ging het nu ook niet maken.

Conclusie 1: Ik heb formidabel afgezien. Ge moe 't zeggen gelijk het is hè... Ze rijden 5 per uur te snel voor mij. :wink:
Conclusie 2: Hopelijk tot volgend jaar! Begin in september met een 2e studie, dus de kans zit er spijtig genoeg in dat ik weer een paar jaar ga moeten missen. Dus mannekes, blijven organiseren he!

En dan nog twee opmerkingen:
1) Dikke merci aan alle snelle mannen, die - op een enkeling na - allemaal begrip konden opbrengen voor mijn traagheid. Ben weliswaar altijd zo snel mogelijk aan de kant gegaan, maar dan nog is het plezant om een bedankske te krijgen of te horen dat ze wel zullen wachten. De gentlemen van deze wereld zijn fietsers, dat is wel duidelijk!
2) Waar zaten die vrouwen toch seg?? Ben er onderweg ochottekes 3 tegengekomen en heb er dan nog eens 3 gezien aan de aankomst. Ligt dat nu aan mij of is dat nu op elke TT waar het een beetje bergop gaat of een beetje technisch is, dat er minder vrouwen zijn, zeker op de langere afstanden? Precies of dat ni samengaat, vrouwen en zware ritten... #-o
pearl jam
Mountainbiker

Post by pearl jam »

Van jullie TT gebruik gemaakt om een laatste zware training te doen voor wat komen moet naaste weke : de 115km vd RDHF.
Met de bike van thuis uit gekomen, de 82 gereden en dan terug tegen de wind in naar huis. Kware blij dat ik thuis was na 133,2km want de terugtocht was de hele tijd beuken tegen de wind.

@ organisatie : niks op aan te merken!
5peedy
Mountainbiker

Post by 5peedy »

Haaike wrote: Op de 65km lagen de bevoorradingen wel goed, op 17-34-55km (uiteindelijk 68km op de teller). Heb wel zelf nog een stop ingelast rond 52km (waar je dat kort knikje had met die trapjes naast), omdat ik uit het plannetje begrepen had dat die laatste bevoorrading enkel voor de 80km was.
Leuk verslagje. Wij dachten net hetzelfde en waren ook aangenaam verrast met bevoorrading 3. Wij waren gestopt net voor we dat privéstukje opreden dat eindigde met die trapjes. Achteraf gezien kwam het door die lusjes langs die "school" (?) dat het op de kaart leek alsof we daar niet zouden passeren.

Doordat we laat waren wel een paar keer moeten uitkijken op het einde voor wandelaars. Eerst in de afdaling van de Hotond tot de bevoorrading en dan nog eens een stukje waar er nog een stop voor de wandelaars was.

Dat dat stuk tegenwind richting Amougies op asfalt was, vond ik op dat moment ook wel een meevaller. Knokte naar beneden was leuk met al die zwoegende wielrenners die net omhoog klommen.

Na al een aantal keer de bloso van Oudenaarde en Kluisbergen te hebben gedaan, was het leuk om eens wat andere padjes te doen. Kende het offroadpadje van de Paterberg ook niet. Paterberg op de kasseien is wel zwaarder dan het offroadweggetje.

Op het padje rechtsboven langs die holleweg (?) ben ik wel ooit in de prikdraad gesukkeld. Gisteren voor het eerst weer eens die zijde gepakt. Het ligt nu wel beter dan toen. Maar een echt comfortabel gevoel heb ik toch nog steeds niet als er prikdraad in de buurt is. De voorbije jaren nam ik er zelfs telkens het linkse (wandel?)pad.
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Hier nog paar fotootjes van op het Beest. Foto's zijn in groot formaat geupload, dus wie er eentje wil, kan hem gewoon rechtstreeks downloaden vanop de site.

En nog klein vraagje: welke zijn die "5" eigenlijk, waar er hier sommigen 5/5 op halen?
* het Beest
* klim aan Sablière
* klim in de "hard"-optie
* ...
* ...
5peedy wrote:Leuk verslagje.
Thanks!

Het Heynsdaele instituut is een opvangcentrum voor jongeren met gedragsproblemen. Is dus school + tehuis.
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

Traditioneel valt deze TT altijd slecht voor mij, altijd wel een familiefeest en dit jaar niet anders. Kon gelukkig wel starten, maar aan de bevoorrading moeten afslaan naar de 25 of ik ging nooit op tijd aankomen. volgende keer hopelijk wel voor een grotere afstand.
Conclusie voor mij:
- chapeau voor organisatie =D>
- veel te lang geleden dat ik nog deftig geklommen heb
- conditie zwak (ofwel sta ik veel te vet)
- 1135 deelnemers?, die moeten heel verspreid vertrokken zijn. Altijd volk op baan, maar nooit echt razend druk gevonden.
Graag terug volgend jaar, hopelij met betere conditie, meer tijd en minder kilo's...
cowboy peter
Mountainbiker

Post by cowboy peter »

Kluisbergen, da klinkt voor mij al bijna net zo lastig als d'ardennen. Gans de tijd op en af. Uncle Sam en Steven die overal omhoog vliegen, en ik, ja ik sleep mij naar boven. De ene keer op de fiets de andere keer al wandelend. Al heb ik iedere keer een goed excuus: paadje naar de N36 (fietser voor mij blokkeert), 't beest, een offroad naar de N60, sabliére en aan dienen boom chainsuck. En ik was niet de enige met da probleem.
Goed, 't parcours zat goed in elkaar, met toch enkele verrassende wendingen. Hier en daar waren er zelfs enkele nieuwigheden.
Door ketting en derailleurproblemen verloor ik ter hoogte van 't beest al een eerste maal contact met de companen, en in de klim na 't pironpad was ik ze helemaal kwijt. David, haalde ik ter hoogte van de scherpenberg weer bij (hij moet nog leren doseren), en mede door de slipperige bospassages in de laatste 15km, kwam ik nog relatief dicht bij Sam en Steven. 't Was al enkele jaren geleden dat ik hier nog uitgereden had, en het is niet mijn favoriete tocht, maar voor de echte liefhebbers is dit van het beste wat er voor handen is aan deze kant van de taalgrens.
Volgende week Malmedy of XC in Paal? We zullen zien waar we goesting voor hebben
Mask
Mountainbiker

Post by Mask »

Gisteren zeer voldaan teruggekeerd van de 80 km ( of hoeveel waren het er nu precies ? ). Een zware opener in het begin door de regen deed de meeste bikers kiezen voor de 50. Aan de splitsing in Kwaremont gekozen om mijn goeie voornemens in te lossen en resoluut het knopke op de grootsten toer gezet. Een welgekomen zacht stuk tot de Koppenberg met daar een prachtige lus tot na het pironpad. Het "Beest" niet kunnen temmen ( chapeau voor diegene die het wel deden ). Met tegenwind richting Hotond. De Ronselus mag dan wel meer bane hebben, het is toch het zwaarste en als dessert de slierbaan van Heynsdaele. Den bult in het Kluisbos ook niet opgeraakt ( te vettig en mij te lang op dienen boom gefixeerd die er niet meer was ). Na een paar longoperaties toch zeer content mij bij de GROTE jongens te mogen rekenen.
Heel goeie bepeiling van een schitterend parcours. Eerste bevoorrading inderdaad wat flauwtjes, de laatste mocht inderdaad misschien een paar kilometerkes eerder geweest zijn. Al bij al zijn er velen die aan het sterven waren en zijn er weer veel lijken opgeraapt maar da zal wel were thuis na den douche en den après geweest zijn. Toch moe na een zware tour

Tegenterter Mask
mahna-mahna
Mountainbiker

Re: damn damn superdamn !

Post by mahna-mahna »

rudy rancho wrote:was vollen bak bezig aan de 80 tot die slipperige afdaling vd hotond (just na splitsing) : baf tegen dek en sleutelbeenbreuk.

1500 x miljaar. :evil: :evil: :evil: :evil: was idd zalige TT. helaas was laatste stuk in Ambulance richting Fiertel. daar gaat die mooie zomer...

heb wel beest getemd, dat zalft het gemoed toch ietwat .

iemand tips om fit te blijven ?

in sept staat Vulkanbike gepland... :-?
Ai-hai,
Vorig jaar rond deze tijd hetzelfde voorgehad - "pijnlijk"
idd met het kruisverband op de hometrainer , nadien enkel op de baan #-o , maar moet lukken om tegen september te mtb'n
Veel beterschap
Ik ben nu iets voorzichtiger geworden in de afdalingen :^o

Proficiat aan de organisatie ik heb mij gisteren 71 km goed geamuseerd
Flat-6
Mountainbiker

Post by Flat-6 »

Haaike wrote:Hier nog paar fotootjes van op het Beest. Foto's zijn in groot formaat geupload, dus wie er eentje wil, kan hem gewoon rechtstreeks downloaden vanop de site.

En nog klein vraagje: welke zijn die "5" eigenlijk, waar er hier sommigen 5/5 op halen?
* het Beest
* klim aan Sablière
* klim in de "hard"-optie
* ...
* ...
5peedy wrote:Leuk verslagje.
Thanks!

Het Heynsdaele instituut is een opvangcentrum voor jongeren met gedragsproblemen. Is dus school + tehuis.
Jullie maken mij echt wel curieus, waar kan ik dat 'beest' vinden..?
Post Reply