-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
saiko
Test team

Post by saiko »

madskatingcow wrote:de cable pull bij de 10 speed XX shifter is anders dan bij de 9 speed, dus je 9 speed X.0 derailleur zal je er niet mee kunnen gebruiken.

Welke shifter gebruik je voor je XTR achterderailleur?
ik gebruik R770 shifters

De cablepull bij XX is 1.31 ofzoiets dacht ik terwijl X.0 etc 1.1 is. Dat is dus idd niet onderling verwisselbaar.
Bij shimano is dat overal(?) 1.2 dus dat is onderling uitwisselbaar
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

Lukt 24/40 vooraan (ipv kleinste en middel van m'n 3sp cranck) , achter zit ik met een 11/32 cassette.
Eventueel zou ik de cassette nog veranderen naar een 11/34, komt dit ongeveer overeen met 22voor-32achter?
rollemol
Mountainbiker

Post by rollemol »

Volg dit topic ook al een tijdje en misschien heb ik er over gezien , maar zou er geen tabel bestaan waar dat je kan zien hoeveel meter je duwt met een bepaald verzet ? Deze tabel zou ik wel eens willen zien mocht deze ergens te vinden zijn . Voor koersfietsen heb ik ze al tegen gekomen op het net maar voor mtb’s nog niet .
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

rollemol wrote:Volg dit topic ook al een tijdje en misschien heb ik er over gezien , maar zou er geen tabel bestaan waar dat je kan zien hoeveel meter je duwt met een bepaald verzet ? Deze tabel zou ik wel eens willen zien mocht deze ergens te vinden zijn . Voor koersfietsen heb ik ze al tegen gekomen op het net maar voor mtb’s nog niet .

Gewoon zelf tellen.

Voorste blad delen door het kleinste en dan maal de omtrek van je wiel.
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

SD2E wrote:Lukt 24/40 vooraan (ipv kleinste en middel van m'n 3sp cranck) , achter zit ik met een 11/32 cassette.
Eventueel zou ik de cassette nog veranderen naar een 11/34, komt dit ongeveer overeen met 22voor-32achter?
Het lukt misschien wel.
Maar er wordt aanbevolen om de sprong tussen het kleinste en het middelste blad vooraan kleiner te houden dan 14T zodat de voorderrie deftig kan blijven schakelen en dat je de ketting niet hoeft 'forceren' tijdens het schakelen. accidentjes zijn snel gebeurd hé. :lol:
saiko
Test team

Post by saiko »

hier mijne nieuwe setup
Image

XTR960 afgeslepen en gespoten
met 26/38 Matthias Hellore tandwielen
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

Vandaag voor het eerst double uitgeprobeerd
26T shimano SLX
36T FSA

Momenteel heel tevreden over, maar is tekort om een volledige beoordeling te geven na slechts 1 rit.
WOLF!
Mountainbiker

Post by WOLF! »

Ff mijn ervaring posten:

Shimano (M770) crank; middenblad vervangen door een TA blad met 36 tanden; klein is 22 gebleven.
Shimano FD-M665 derailleur geïnstalleerd die bedient word door mijn 'oude' XT shifters. De M665 heb ik gekocht omdat deze mij perfect leek om te combineren met mijn nieuwe setup. Ik had op diverse plaatsen gelezen dat met de originele (voor 3 bladen) voorderailleur soms het probleem had dat de ketting er af vloog. Ik weet dat een 10 speed ketting smaller is dan mijn 9 speed ketting maar wou dit toch even proberen met de M665.

De derailleur is bovendien niet perfect af te stellen.
Ik heb de kabelspanning zo moeten afregelen dat de kabel op het klein blad slap hangt want anders moet ik enorm kracht zetten op de shifter om te schakelen (eigenlijk zit ik gewoon de kabel te rekken terwijl de kooi toch niet meer verder gaat). De kooi staat ook wat verder naar buiten naar anders om het geheel goed te laten schakelen.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Ik had eerst ook een XT dera en af en toe viel de ketting naast het grote (36) blad.
Stond toch zo nipt mogelijk afgeregeld.
Heb dan een DA gestoken maar door de smallere kooi was deze met de gripshifters niet nauwkeurig genoeg te bedienen, altijd wel een beetje slepen of via de spanningsregeling .
Schakelt iig veel sneller en zuiverder op en af.
DA is wel downpull en omdat het frame toppull is heb ik met een adaptertje moeten werken.
Vorige week de thumbies die ik nog had liggen geplaatst en daarmee is de dera fijner te regelen en dus geen sleepgeluidjes meer!

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=81721
Steven880
Mountainbiker

Post by Steven880 »

Kent iemand een zwarte dubbel crank waar je een 26-38 kan op monteren? Of 27-39, maar ik denk niet dat dat bestaat.
Liefst zou ik het zwarte bladen hebben en een crank die niet teveel weegt.
Post Reply